MC Klassiker

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
gixxer_1255 skrev:
Tja kanske, jag har istället sågat bort det främre tvärstaget för att få plats med turbon. :D

Främre tvärstaget mellan ramrören är bultat på min -88 men jag menade de främre motorfästena som sitter strax under om de satt stumt så skulle ju ändå tvärstaget vara onödigt tycker jag, eller ?

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Färnbo skrev:
Främre tvärstaget mellan ramrören är bultat på min -88 men jag menade de främre motorfästena som sitter strax under om de satt stumt så skulle ju ändå tvärstaget vara onödigt tycker jag, eller ?

Japp det är bultat på 86án också (iaf i ena ändan), ja kanske bli det bättre om man monterad motorn stumt i framkant. Man skulle kanske prova.

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Jag betalar 1530:- hel/hel hos TH
Bilsport tyckte att min hoj såg ut som en dragbike,och det var innan jag bytte avgassystem. :kocko

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
GSXR72 skrev:
Lyfter tråden ... hittade denna på blocket !!

http://www.blocket.se/vi/6802491.htm?ca=23_11_s

Ser fin ut, gått långt, men grejor utbytta . Min har gått 7200 . :tummenupp

Ser fin ut så här på håll...de blåvita 750orna i original börjar bli rätt sällsynta.... synd bara att han inte lärt sig modellnamnet...gsx 750 r???? :rolleyes:

Kapten Stofil skrev:
det är ett intressant fenomen det där, att en hoj som har gått över 9000 mil från -85 kan anses vara värd 20000. Jag medger glatt att jag inte har nån erfarenhet av de tidiga gsx-r :erna men e inte den motorn sannolikt rätt sliten vid det här laget?

R-hojarna är ett stycke mchistoria, de var ju helt banbrytande när de kom och tog ju konkurrenterna med brallorna nere. Lägg sedan till att de är sällsynt välbyggda, motorerna inte minst. Min 1100 från 86 har gått 5600 mil och vårdats ömt. Självfallet har den fått känna på att den lever (både på ett och två hjul :rolleyes: ) men sköter man grejorna så är de enormt slitstarka. Jag tycker det är enormt mycket motorcykel för pengarna -fortfarande :banana

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
fazerfun skrev:
Ser fin ut så här på håll...de blåvita 750orna i original börjar bli rätt sällsynta.... synd bara att han inte lärt sig modellnamnet...gsx 750 r???? :rolleyes:

R-hojarna är ett stycke mchistoria, de var ju helt banbrytande när de kom och tog ju konkurrenterna med brallorna nere. Lägg sedan till att de är sällsynt välbyggda, motorerna inte minst. Min 1100 från 86 har gått 5600 mil och vårdats ömt. Självfallet har den fått känna på att den lever (både på ett och två hjul :rolleyes: ) men sköter man grejorna så är de enormt slitstarka. Jag tycker det är enormt mycket motorcykel för pengarna -fortfarande :banana

nu lät det kanske på mitt inlägg som om jag inte alls tycker om den tidiga gsx-r :en , så e det inte alls.
Faktum är att jag gärna skulle vilja ha en.
Kanske just därför är det så irriterande att en så långt gången båge kostar så mycket. Saken e den att jag gillar att ha gamla bågar o att köra långt på dom, så klassikerargumentet funkar liksom inte på mig, det e ju till för folk som vill ställa bågen i en monter eller bara köra nån gång om året.

Hur långt anser ni att man kan anta att bågen i annonsen går innan det e dags för helrenovering då?

...jag vill ju ha omväxling från allt mekande med mina luftkylda kawor.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Kapten Stofil skrev:
nu lät det kanske på mitt inlägg som om jag inte alls tycker om den tidiga gsx-r :en , så e det inte alls.
Faktum är att jag gärna skulle vilja ha en.
Kanske just därför är det så irriterande att en så långt gången båge kostar så mycket. Saken e den att jag gillar att ha gamla bågar o att köra långt på dom, så klassikerargumentet funkar liksom inte på mig, det e ju till för folk som vill ställa bågen i en monter eller bara köra nån gång om året.

Hur långt anser ni att man kan anta att bågen i annonsen går innan det e dags för helrenovering då?

...jag vill ju ha omväxling från allt mekande med mina luftkylda kawor.

Inga probs, jag är med på ditt resonemang.

Vad som är vettigt prismässigt kan man ju diskutera sig blå över, beroende på egna referenser. Kan bara konstatera att både GSXR 750 och 1100 har ett stabilt andrahandsvärde :yoparty som jag personligen tycker är välförtjänt. Att en Kawa 1100 från samma tid inte står lika högt har säkert olika förklaringar men klassiker/kultdimensionen får man nog inte underskatta när det gäller på sin tid banbrytande modeller som just GSXR-serien. De banade ju den väg som är anledningen till att sporthojarna ser ut som de gör idag.
Katanan var ett annat modigt grepp av Suzuki. Nu kom ju utvecklingen att ta en annan riktning men att de som sitter på en original Katana (1100) idag kan ju skatta sig rätt lyckliga...35 - 40k för en hoj från början av 80-talet är inte så pjåkigt... :)

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
fazerfun skrev:
Inga probs, jag är med på ditt resonemang.

Att en Kawa 1100 från samma tid inte står lika högt har säkert olika förklaringar men klassiker/kultdimensionen får man nog inte underskatta
Katanan var ett annat modigt grepp av Suzuki. Nu kom ju utvecklingen att ta en annan riktning men att de som sitter på en original Katana (1100) idag kan ju skatta sig rätt lyckliga...35 - 40k för en hoj från början av 80-talet är inte så pjåkigt... :)
Detta är intressant att spekulera över. Vad är det som gör att en 83:a Katana värderas dubbelt så högt som en 83:a Gpz 1100? Bägge hojarna är likvärdiga om man jämför dem. Gpz:an är till och med mer "high-tech" än Katanan då den har insprutning, digitalinstrument samt enkelfjädring. Rent tekniskt så är det enda som är bättre på Katanan att den har 4-ventils topp. Jag gillar Katanans design och många andra med mig! Den är ett lysande exempel på hur stor betydelse designen har för en mc:s värde! Jag gillar personligen inte att "vara en i mängden". Det är många som håller på att modifiera Katanor så för att vara "annorlunda" har jag valt en Gpz istället.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Fyra anledningar till att Suzuki Katana har ett högre pris
1. Design
2. Kawa har insprutning det är inget som lockar en renoverare
3. Suzuki har snygg motor. Kawa har SVART motor
4. Är vi ärliga så har Kawan rykte om sig att sluka olja

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
BMW R90s skrev:
Fyra anledningar till att Suzuki Katana har ett högre pris
1. Design
2. Kawa har insprutning det är inget som lockar en renoverare
3. Suzuki har snygg motor. Kawa har SVART motor
4. Är vi ärliga så har Kawan rykte om sig att sluka olja
Punkt 1 och 2 stämmer! Min Gpz har numera RS förgasare. En 20 år gammal insprutning är inte pålitlig!Punkt 3: 83:s Katana har också svart motor. Jag vet att Suzuki ofta läcker olja från toppen. Punkt 4 är enligt mig bara ett rykte. Jag har inga personliga erfarenheter av det.

Last edited:

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
vad gäller insprutningen på kawan tycker jag mest att det skulle inspirera, förutsatt att man redan från början har inställningen att man vill modda.

gillar man inte sprutet kan man ju gå på 750:n istället, utseendemässigt i princip samma.

vad gäller olja hade jag aldrig några bekymmer med min 750:a iallafall.

...och jo, jag vill nog klumpa ihop 750:n och 1100:n även om en hel del grejer skiljer dom åt.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Silver Z skrev:
Detta är intressant att spekulera över. Vad är det som gör att en 83:a Katana värderas dubbelt så högt som en 83:a Gpz 1100? Bägge hojarna är likvärdiga om man jämför dem. Gpz:an är till och med mer "high-tech" än Katanan då den har insprutning, digitalinstrument samt enkelfjädring. Rent tekniskt så är det enda som är bättre på Katanan att den har 4-ventils topp. Jag gillar Katanans design och många andra med mig! Den är ett lysande exempel på hur stor betydelse designen har för en mc:s värde! Jag gillar personligen inte att "vara en i mängden". Det är många som håller på att modifiera Katanor så för att vara "annorlunda" har jag valt en Gpz istället.

Tror du är inne på svaret: design men också varumärke (i sig ett begrepp som är vidöppet för tolkningar), hur Katanan presenterades (samurajtemat) och marknadsfördes och prissattes. Att gpz hade ett tekniskt försprång var tydligen inte avgörande eftersom den inte stack ut någonstans, den väckte inte samma ha-begär. Katanan gjorde det, den såg ut som ingen annan hoj och spåddes ju bana vägen för framtidens hojdesign. Nu blev det ju inte så men effekten och kickbacken på modet att serieproducera Katanan (vilket länge var uppe till diskussion i Suzukis ledning, många tyckte den var väl vågad) tror jag tom förvånade Suzuki själva. Och sen kom ju GSXR modellerna men det är ju en annan historia....

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
fazerfun skrev:
Tror du är inne på svaret: design men också varumärke (i sig ett begrepp som är vidöppet för tolkningar), hur Katanan presenterades (samurajtemat) och marknadsfördes och prissattes. Att gpz hade ett tekniskt försprång var tydligen inte avgörande eftersom den inte stack ut någonstans, den väckte inte samma ha-begär.
Marknadsföringen betyder mer än produkten= Harley Davidson. Köp en image inte en motorcyckel, i alla fall ingen speciellt prisvärd MC. Fast kan image egentligen värderas i pengar? HD har skickligt nog lyckats att göra det. :tummenupp för HD:s marknadsföringsavdelning."If it looks like shit,just chrome it!" :D

Kapten Stofil skrev:
vad gäller insprutningen på kawan tycker jag mest att det skulle inspirera, förutsatt att man redan från början har inställningen att man vill modda.

gillar man inte sprutet kan man ju gå på 750:n istället, utseendemässigt i princip samma.

vad gäller olja hade jag aldrig några bekymmer med min 750:a iallafall.

...och jo, jag vill nog klumpa ihop 750:n och 1100:n även om en hel del grejer skiljer dom åt.
Insprutningen inspirerade mig i början men efter ett flertal bärgningar samt 8000kr senare så försvann inspirationen! Iallafall för ett tag framåt. Förgasare=förståelse=funktion.

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
har fullt medlidande, vet hur illa det är att bli ståendes i vägkanten.
vad jag menade var att sprutet skulle inspirera till att snabbt som attan byta till förgasare, vilket du hade gjort va?

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Kapten Stofil skrev:
har fullt medlidande, vet hur illa det är att bli ståendes i vägkanten.
vad jag menade var att sprutet skulle inspirera till att snabbt som attan byta till förgasare, vilket du hade gjort va?
Tyvärr inte snabbt nog eftersom jag är en dumtjurig Norrlänning :pangihuve

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Katanapilot skrev:
Aja baja!
Katter bland hermelinerna,Honda fälgar på en gammal klassiker Kawa.
:va

Men vad är det för något spännande som står bakom GPZ:an?
KatanaKurres dragbike projekt står bakom min hoj. Tänkte att jag skulle tillföra kvalitet i hans garage som tidigare mest bestod av Katanor :D Jag har hyrt in mig hos honom i vinter för fälgbytesprojekt med tillhörande svarvning och fräsning. Ja, vad gör man inte för att slippa tre-ekrade fälgar! :ajjabajja

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Färnbos Gpz 1100 T låter spännande! Kan jag kanske få se en bild på den?

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Silver Z skrev:
Färnbos Gpz 1100 T låter spännande! Kan jag kanske få se en bild på den?

Kommer...

Recept:

Gpz 1100 -84

ventiler: std, hårdare fjädrar
Twinspark med 4 st gråa dyna spolar.
Insprutning 8 Spridare med MCX ECU
Kolvar: JE
Svetsad vev
modifierad koppling
dragstänger och överfalls bult i mycket hög kvailitet, kommer inte ihåg beteckningen motorn byggdes -88
Bredbandslambda
LLK modifierad SAAB
Turbo: Garret "SAAB grupp A" är från samma tidsepok som hojen :D
Bakhjul: gsxr 4,5" (man kan inte ha större utan att öka ofset på motordrevet och lagerläget i motorn är vekt)
Framhjul ZXR 3,5" (tror jag)
Frambroms: Brembo goldline.
m.m

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Färnbo skrev:
Gpz 1100 -84
Bakhjul: gsxr 4,5" (man kan inte ha större utan att öka ofset på motordrevet och lagerläget i motorn är vekt)
Jag har ett 10mm offset-drev på min hoj eftersom jag har en 5 tums
bakfälg. Jag funderar på 1170 eller 1260 kubik, visst pallar utgående axeln "konventionellt" trim, så vekt är det väl ändå inte eller.... :confused:
MCX ECU är det "insprutningsboxen" jag förmodar att du inte kör med original "svarta lådan"?

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Silver Z skrev:
Jag har ett 10mm offset-drev på min hoj eftersom jag har en 5 tums
bakfälg. Jag funderar på 1170 eller 1260 kubik, visst pallar utgående axeln "konventionellt" trim, så vekt är det väl ändå inte eller.... :confused:
MCX ECU är det "insprutningsboxen" jag förmodar att du inte kör med original "svarta lådan"?

"Svarta lådan" levererar en ganska exakt mängd soppa i det oladdade området, bredbandslambdan berättar det för mig, MCX lådan är ett piggy back sprut som styr bränslemängd till de andra 4 spridarna efter ladtryck och varvtal.

Själva axeln är det nog inget problem med,det är blocket som är lite vekt där lagret sitter.

Varför "konventionellt" trim, spjällhus har du väl och en MS köper du av Jojje här på SH, då behöver du ju inte ens ha 8 spridare.
Ladda 0,5 Bar och du kan du köra med std kolvar, då har du ca 180 pållar :)

Får att få 180 pållar med sug lär du stoppa ganska många kronor i rovan,och veven måste du ju svetsa i varje fall.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring