MC Klassiker

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Färnbo skrev:
"
Själva axeln är det nog inget problem med,det är blocket som är lite vekt där lagret sitter.
För att få 180 pållar med sug lär du stoppa ganska många kronor i rovan,och veven måste du ju svetsa i varje fall.
Spinner det inte en hel del med 180 BHP och 4,5 tums fälg? Det lilla jag har kört turbo är en GSXR 1000 270 Hk samt kompisens 1100 R turbo. Turbo ger ett grymt sug men jag tycker inte att GPz:an har ett nog bra chassie för turbo. Turbo är ett perfekt trim för de som vill köra FORT!!!Jag är mer ute efter lite "old-school raw power" med 4-1 system,RS-gasare samt kubik. Jag skulle vilja ha en turbo,oxå, men då skulle jag nog köpa en Gpz 750 Turbo. Måste jag svetsa veven även om jag nöjer mig med 150 BHP? Jag har funderat på att köra lite streetbike dragracing i framtiden. Pallar blocket/veven det utan modifieringar?
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Silver Z skrev:
Spinner det inte en hel del med 180 BHP och 4,5 tums fälg? Det lilla jag har kört turbo är en GSXR 1000 270 Hk samt kompisens 1100 R turbo. Turbo ger ett grymt sug men jag tycker inte att GPz:an har ett nog bra chassie för turbo. Turbo är ett perfekt trim för de som vill köra FORT!!!Jag är mer ute efter lite "old-school raw power" med 4-1 system,RS-gasare samt kubik. Jag skulle vilja ha en turbo,oxå, men då skulle jag nog köpa en Gpz 750 Turbo. Måste jag svetsa veven även om jag nöjer mig med 150 BHP? Jag har funderat på att köra lite streetbike dragracing i framtiden. Pallar blocket/veven det utan modifieringar?

Gatan är nästan lika hal även om man har en 6" fälg..

Vet inte om veven pallar 150 pållar osvetsad. De flesta som trimmar gamlisar gsx och Kawor börjar nog med att svetsa veven, inte kostar det mycket heller 2200:- vill jag minnas, det blir säkert dyrare om den vrider sig.
 

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Färnbo skrev:
Vet inte om veven pallar 150 pållar osvetsad. De flesta som trimmar gamlisar gsx och Kawor börjar nog med att svetsa veven, inte kostar det mycket heller 2200:- vill jag minnas, det blir säkert dyrare om den vrider sig.
GPZ har rakskuren primärdrivning till skillnad mot GSX på grund av detta borde den inte vara lika benägen att vrida sig fast "better safe then sorry" det säkraste är självklart att svetsa! Jag vet att det första man bör göra på en GSX ifall man tänkt trimma seriöst är att byta till rakskuret samt svetsa veven. Jag har inte hört något liknande om Kaworna men det är förståss ingen garanti... :crash
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
God jul og godt nytt år Thomas! :tomten
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Silver Z skrev:
Jag vet att Suzuki ofta läcker olja från toppen. Punkt 4 är enligt mig bara ett rykte. Jag har inga personliga erfarenheter av det.

Jo, för att en O-ring blir ledsen när den är 15år+, byter man den så slutar den läcka..

Själv tycker jag dom få dropparna är ett mindre problem än att riva toppen för att byta den så min får läcka lite :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Silver Z skrev:
GPZ har rakskuren primärdrivning till skillnad mot GSX på grund av detta borde den inte vara lika benägen att vrida sig fast "better safe then sorry" det säkraste är självklart att svetsa!
Mnja, två olika grejer egentligen...

Rakskuren primärdrivning överför kraften rakt in i drevet.
Snedskuret ger sidokrafter som vill skjuta kopplingskorgen ur dess läge...

Svetsning av vev hindrar att vevens delar förskjuts.
En osvetsad GSX-vev är ihoppressad, med för inspirerat kraftuttag kan slängarna komma att förskjutas i förhållande till varandra vilket ger eehm... 'kraftig obalans' :död

Min vev är svetsad men har fortfarande snedskuret drev.
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Biker66 skrev:
Mnja, två olika grejer egentligen...

Rakskuren primärdrivning överför kraften rakt in i drevet.
Snedskuret ger sidokrafter som vill skjuta kopplingskorgen ur dess läge...

Svetsning av vev hindrar att vevens delar förskjuts.
En osvetsad GSX-vev är ihoppressad, med för inspirerat kraftuttag kan slängarna komma att förskjutas i förhållande till varandra vilket ger eehm... 'kraftig obalans' :död

Min vev är svetsad men har fortfarande snedskuret drev.

Är det din hoj på avataren? Ser häftig ut! Kan du posta en större bild?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ska lägga in en större bild i profilen, tills dess får du klicka dig till min hemsida här nedanför :tungan
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Biker66 skrev:
Ska lägga in en större bild i profilen, tills dess får du klicka dig till min hemsida här nedanför :tungan

Häftig Hoj!

Mycket imponerande hemsida!

:Bugar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Biker66 skrev:
... 'kraftig obalans' ...
Intygas! Obalansen blir så att säga "markant". Och det blir betydligt dyrare att åtgärda än att svetsa från början.


Några ord om att köpa långmila hojar:
Det kan ju vara läge att byta vev- och ramlager på en sån puffra (och samtidigt kolla foder/ringar/kolvar/ventilstyrningar/säten etc) i förebyggande syfte. Gör man detta medan motorn fortfarande fungerar så har man sen en kanonmotor (kanske dessutom lätt trimmad då den ändå är isärriven :tummenupp ). Det kostar en redig slant men väntar man till den dan ett vevlager snurrar och staken går av så blir det RIKTIGT dyrt.
Glöm bara inte att en motorrenovering alltid blir dyrare än planerat.
Men en nyrenoverad motor i gott skick är verkligen en trygghet. Det enda som är tryggare skulle väl möjligen vara en klipp ny knarr med garanti och allt. Dvs till garantin har gått ut.
Detta gäller kanske främst för den som inte gärna skruvar själv. Jag föredrar nog trots allt en puffra som jag själv har kontroll på.


Färnbo:
Du måste ju uppenbarligen bygga stödlager i kåpan över drevet till utgående axel så du slipper vara orolig medan du rattar på wg!
Jaja, jag vet, jag borde inte säga nåt så länge min Kat står still. Men jag får försvara mig med att det är viktigare med fungerande avlopp, dränering, tätt tak och billigare uppvärmning (v-pump) av kåken.


Ang oljedrickande gammelKawwor:
Det var ett eller ett par år av Z1000 och möjligen tidiga GPZ1100 som gärna började dricka (och röka) olja friskt. Detta berodde på att fodren var borrade med för stort spel. Kanske man inte hade tillräcklig erfarenhet av att bygga stor volym och luftkylt då och valde för stort spel (better safe than sorry). Resultatet var i alla fall att de började drick friskt med olja efter några tusen mil eller nåt sånt. Mig veterligen förekom inga sådana problem på Z750 eller GPZ750.
Lösningen var i alla fall att borra och sätta i större kolvar. Med nyborrat blir Kawworna lika bra/dåliga i detta avseende som andra hojar.
Väldigt många Z1000 borrades för beg kolvar från GPZ1100. Detta gick ju att göra i de befintliga fodren och en och annan kolv från 1100 blev ju över då de i sin tur borrades. Många GPZ1100 borrades från 1074 till 1135 cc, några fodrades om från 1074 till 1260 cc av gashungriga ägare men vid 1260 går normalt sett gränsen för dessa standardblock. Jag har dock sett en 1327:a men då ser man fodrens mantelyta mellan kylflänsarna. Känns som om ett sånt block kan vara lite vekt ibland. :hihi
Men det finns ju bigblock. :tummenupp

Apropå det:
Om nån händelsevis sitter på ett överblivet cylinderblock (stort std eller bigblock) med mycket volym och lågkompkolvar till Suz GZX 1100 (ej R) så går det bra att höra av sig till mig.


Edit: Det flesta oljdedrickande gammelKawwor borde vara åtgärdade vid det här laget. Problemet var rimligen som mest aktuellt från mitten/slutet av 80-talet och fram till låt säga mitten av 90-talet. De som finns kvar oborrade idag borde vara lätträknade. Men dom kan ju iofs ha borrats och därefter gått tills km-räknaren slagit runt och då kanske det är dags igen men då beror det ju på milen och inget annat.

Själv hade jag en blå Z1000 nån gång i början av 90-talet eller nåt sånt, och vet ni vad? Den drack olja!! Och rök friskt! :D
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
BaldBrut skrev:
När blir en hoj "långmila"? Typ CBR 900...

/Dave
Kan inte ett smack om CBR 900. Men det verkar ju generellt som om folk börjar dra öronen åt sig bortåt 6-7000 mil ellrer nåt sånt. Därmed inte sagt att en sån hoj skulle vara slut, det är mer att köparna börjar bli skeptiska. Och vissa hojar går verkligen oerhört långt. Ex vis brukar VFR 750 ofta ha gått rätt långt men de brukar oftast fortfarande vara i rätt bra skick.


Edit:
Utan att "missgynna" långmila hojar så vill jag ändå säga att det är rätt kostsamt att renovera en knarr, framförallt för den som inte har tillräcklig kompetens själv. Jag får ibland en känsla av att alltför många äldre (nu avser jag mer eller mindre slutkörda hojar) säljs alldeles för dyrt till köpare som inte inser vad det handlar om.

Låt mig göra ett fiktivt exempel:
En FXRZZ2500 av sent 80-tal utannonseras för 20 000:-, detta bör vara runt eller till och med mer än 5000:- under vad det begärs annars (jag har inte full koll på prisbilden). Orsaken till priset är att säljaren vet att puffran dricker friska mängder olja och att han har fått reda på att en seriös motorrenovering hos firma vida överstiger vad en motsvarande knarr i gott skick är värd. Alltså annonserar han ut knarren till ett något lägre pris än vad den borde ha för att snabbt få iväg liket. Pelle (det finns väl ingen här på forumet hoppas jag) ser annonsen och är kåt som fan på en FXRZZ2500, han piper iväg illa kvickt och tjackar knarren. "Vafan lite oljeryk kan jag stå ut med bara jag får åka FXRZZ2500!". Han kanske rent av kan tjäna en slant genom att sälja knarren för 32 000:- optimistiska stålar under rätt säsong.
Vad han inte förstår är att de FXRZZ2500 som han sett utannonserade för 32 000:- fortfarande står osålda pga för högt pris. Dessutom förstår han inte att det kostar mucho flis att renovera puffran samt att puffran i övrigt också är rätt sliten och på väg att kronhaverera pga lågt oljetryck orsakat av korsdrag mellan lagerskålar och vev. Detta händer mycket riktigt och Pelle står där med ett osäljbart lik för 20 000:- sköna slantar. Den en gång så fina affären verkar nu gå helt åt arschlet. Pelle börjar fundera på att lösa det hela genom att låta hojen "försvinna".

Kort sagt, köp och kör gärna en äldre hoj men se till att veta vad du gör och inse att en motorrenovering kostar. Dock är ju en FXRZZ2500 med nyrenoverad motor med stor säkerhet en betydligt bättre hoj än den genomsnittliga FXRZZ2500. Detta kan ju i sig vara tillräckligt för att köpa en FXRZZ2500 till rätt pris och sen kosta på sig en motorrenovering.

Historien ovan är helt fiktiv, dock med inspiration av minst en händelse här på SH.
Och det jag vill få fram är att äldre hojar som är slitna tyvärr ofta säljs alldeles för dyrt här i Sverige (min privata åsikt). Däremot har jag full förståelse för de som vill ha betalt för en äldre hoj i gott skick (nu avser jag inte rena överpriser).
 
Last edited:

BaldBrut

Kroniskt adrenalin abstinent
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sumpan
Hoj
KTM 690 enduro
Robban,
Kan inte säga annat än så är det.... Blir bara påmind om att se till att göra det jag redan tänkt jag ska göra...
Se till att ha med mig någon riktigt MC-nörd vid köpet. Helst någon som dessutom är elakt duktig på att pruta. Helst utan medkänsla för andras liv och hälsa. Tjacka hoj blir av. Utgår från att jag kommer bli blåst. Allt annat blir en glad överaskning.

/Dave
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
jag håller nog med om vad Robban C säger. har sett en del bågar med 9000 mil på mätaren, då bör man pruta ordentligt på priset.

En filosofi som jag använder när jag funderar på att köpa en gammal cykel är att jag kollar på spinning wheel eller nån annan bågeskrot vad en begagnad motor till aktuell modell kostar.
Vis av erfrenhet vet jag att man får nästan ta med det i kalkylen när man tittar på vissa modeller.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Robban_C skrev:
Färnbo:
Du måste ju uppenbarligen bygga stödlager i kåpan över drevet till utgående axel så du slipper vara orolig medan du rattar på wg!
Jaja, jag vet, jag borde inte säga nåt så länge min Kat står still. Men jag får försvara mig med att det är viktigare med fungerande avlopp, dränering, tätt tak och billigare uppvärmning (v-pump) av kåken.

Japp som vi säger "business before plesure", du är ursäktad.
Ja det kommer att bli stödlager, men det blir inte förrän nästa vinter, har ju super pron som ska fixas i vinter.

Gammeln är inkörd nu med nya grejer i kammin.

Blev det kåken som du pratade om tidigare?
Lycka till med husrenoveringen

God jul
&
Gott nytt år

till alla här på SH
:tomten
undefined
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Färnbo skrev:
... Blev det kåken som du pratade om tidigare?
Jag har letat kåk i massa år = jag har haft en och annan på g innan det gick i lås. Jag tror dock inte att dessa (det är två st!!) är nåt som vi diskuterat.
Låt mig säga så här utan att behöva lägga ut några adresser på offentlig sida:
c:a 1 km västerut (fågelvägen) från det där opålitliga :D stället där du fick dina tändstiftsgängor lagade. Jag har inte hunnit flytta in ännu (kanske i mellandagarna?) men sen får du höra av dig när jag ska riva igång kaffekoket.

Färnbo skrev:
Lycka till med husrenoveringen ...
Tack. Det behövs. Du förstår varför om du nån gång kommer förbi. :hihi
Två hus, två mindre lador, ett mindre magasin, ett litet förråd och ett gammalt svinhus. Dvs allt som en karl behöver. :D :tummenupp
Eftersom detta var rätt ot så får vi väl ta resten per pm eller tele.


>BaldBrut:
Det är givetvis lättare att pruta om man är riktigt insatt i den aktuella knarren, helst mycket mer insatt än säljaren. Dvs om man är en riktig nörd.
Det är dessutom oftast lättare att pruta om man inte själv är den aktuella spekulanten eftersom man då kanske inte har lika många känslomässiga band som den köpkåte spekulanten har. "Jag tycker inte att du ska ge mer än 15 000:- eftersom motorn ryker så illa" kan då "nörden" säga till spekulanten som förhoppningsvis tar sitt förnuft till fånga och betalar rätt pris eller backar ur. Och givetvis ska man inte försöka påpeka "inbillade" fel. Om hojen är bra så är den det och då vet sannolikt ägaren om det. Det utesluter ju dock inte viss prutning men man kan oftast inte lägga skambud med motiveringen att "puffran är ju slut" om den inte verkligen är det.
Detta var säkert gammal skåpmat för de flesta men det kanske kan hjälpa nån i alla fall. Och det kanske på sikt kan ge en aningens mer "normal" prisbild på beg hojar (slutkörda relaterat fina). Men det sista kanske var optimistiskt.
Och kom ihåg att det nästan alltid är bättre att betala mer för ett riktigt bra ex än att betala mindre för en nerkörd knarr! Så är det, punkt och slut.


Till er andra:
Sorry för ot ovan men fikainbjudan gäller alla som är trevliga här på SH (du som läser vet säkert själv om du känner dig träffad). :tummenupp
 
Last edited:

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Kawa med CBR 600 fälgar

Äntligen är fälgbytesprojektet klart och jag är mycket nöjd med resultatet. Jag tycker att det blev en klar förbättring både utseendemässigt och körmässigt! :banana
 

Bifogat

  • Kawa-med-CBR-600-fälgar.jpg
    Kawa-med-CBR-600-fälgar.jpg
    141 KB · Visningar: 68
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top