Biker66 skrev:
... 'kraftig obalans' ...
Intygas! Obalansen blir så att säga "markant". Och det blir
betydligt dyrare att åtgärda än att svetsa från början.
Några ord om att köpa långmila hojar:
Det kan ju vara läge att byta vev- och ramlager på en sån puffra (och samtidigt kolla foder/ringar/kolvar/ventilstyrningar/säten etc) i förebyggande syfte. Gör man detta medan motorn fortfarande fungerar så har man sen en kanonmotor (kanske dessutom lätt trimmad då den ändå är isärriven
). Det kostar en redig slant men väntar man till den dan ett vevlager snurrar och staken går av så blir det RIKTIGT dyrt.
Glöm bara inte att en motorrenovering alltid blir dyrare än planerat.
Men en nyrenoverad motor i gott skick är verkligen en trygghet. Det enda som är tryggare skulle väl
möjligen vara en klipp ny knarr med garanti och allt. Dvs till garantin har gått ut.
Detta gäller kanske främst för den som inte gärna skruvar själv. Jag föredrar nog trots allt en puffra som jag själv har kontroll på.
Färnbo:
Du måste ju uppenbarligen bygga stödlager i kåpan över drevet till utgående axel så du slipper vara orolig medan du rattar på wg!
Jaja, jag vet, jag borde inte säga nåt så länge min Kat står still. Men jag får försvara mig med att det är viktigare med fungerande avlopp, dränering, tätt tak och billigare uppvärmning (v-pump) av kåken.
Ang oljedrickande gammelKawwor:
Det var ett eller ett par år av Z1000 och möjligen tidiga GPZ1100 som gärna började dricka (och röka) olja friskt. Detta berodde på att fodren var borrade med för stort spel. Kanske man inte hade tillräcklig erfarenhet av att bygga stor volym och luftkylt då och valde för stort spel (better safe than sorry). Resultatet var i alla fall att de började drick friskt med olja efter några tusen mil eller nåt sånt. Mig veterligen förekom inga sådana problem på Z750 eller GPZ750.
Lösningen var i alla fall att borra och sätta i större kolvar. Med nyborrat blir Kawworna lika bra/dåliga i detta avseende som andra hojar.
Väldigt många Z1000 borrades för beg kolvar från GPZ1100. Detta gick ju att göra i de befintliga fodren och en och annan kolv från 1100 blev ju över då de i sin tur borrades. Många GPZ1100 borrades från 1074 till 1135 cc, några fodrades om från 1074 till 1260 cc av gashungriga ägare men vid 1260 går normalt sett gränsen för dessa standardblock. Jag har dock sett en 1327:a men då ser man fodrens mantelyta mellan kylflänsarna. Känns som om ett sånt block kan vara lite vekt ibland.
Men det finns ju bigblock.
Apropå det:
Om nån händelsevis sitter på ett överblivet cylinderblock (stort std eller bigblock) med mycket volym och lågkompkolvar till Suz GZX 1100 (ej R) så går det bra att höra av sig till mig.
Edit: Det flesta oljdedrickande gammelKawwor borde vara åtgärdade vid det här laget. Problemet var rimligen som mest aktuellt från mitten/slutet av 80-talet och fram till låt säga mitten av 90-talet. De som finns kvar oborrade idag borde vara lätträknade. Men dom kan ju iofs ha borrats och därefter gått tills km-räknaren slagit runt och då kanske det är dags igen men då beror det ju på milen och inget annat.
Själv hade jag en blå Z1000 nån gång i början av 90-talet eller nåt sånt, och vet ni vad? Den drack olja!! Och rök friskt!