MC-konsult i Lidköping, konkurs och nystart.

Status
Ej öppen för fler svar.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Fast i det här fallet handlar det väl ändå inte om att företaget just gått i konkurs.
Det har ju dessutom startats upp igen med samma namn, personal samt familj som ägare.
Då kan man ju bli lite lätt purken ifall man väntade på hoj/delar/kläder som man redan beställt och de "nya" ägarna säger att de inte har något ansvar då deras (kundens) fodring ligger på det gamla, konkursade, företag.

Konkurs gör man för att man inte har några alternativ kvar (självklart finns det undantag). Om man exempelvis varit ägare/styrelse/VD i ett bolag som gör konkurs, tror du man får några krediter hos banken då? Hos leverantörer?

Hela poängen med aktiebolag är att man inte ska förlora mer än insatt kapital. På så sätt vågar entreprenören ta affärsrisken att starta ett bolag. På samma sätt vågar även en passiv ägare med kapital gå in i bolaget.

Hur en verksamhet kan tas över av samma familj handlar om vad konkursförvaltaren beslutar, och han brukar inte direkt lägga fingrarna i mellan. En konkurs publiceras i dagspressen, du hade också kunnat lägga bud på konkursboet. Hade du då gett bort saker till den gamla firmans kunder?

Dessutom, vad är det för fel med att rädda arbetstillfällen genom att ta över befintlig personal?

/Stefan

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kan även vara skönt att dra firman i konkurs o börja på noll igen...inte första gången det hänt och inte den sista.
Inte för att jag säger att det hänt så i detta fall. Men varje gång man ser en familjemedlem ta över firman så blir man misstänksam...med all rätt kan jag oxå tycka

Konkurs gör man för att man inte har några alternativ kvar (självklart finns det undantag). Om man exempelvis varit ägare/styrelse/VD i ett bolag som gör konkurs, tror du man får några krediter hos banken då? Hos leverantörer?

Hela poängen med aktiebolag är att man inte ska förlora mer än insatt kapital. På så sätt vågar entreprenören ta affärsrisken att starta ett bolag. På samma sätt vågar även en passiv ägare med kapital gå in i bolaget.

Hur en verksamhet kan tas över av samma familj handlar om vad konkursförvaltaren beslutar, och han brukar inte direkt lägga fingrarna i mellan. En konkurs publiceras i dagspressen, du hade också kunnat lägga bud på konkursboet. Hade du då gett bort saker till den gamla firmans kunder?

Dessutom, vad är det för fel med att rädda arbetstillfällen genom att ta över befintlig personal?

/Stefan

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Var är bedrägeriet? En kille köper en hojoch bolaget krusar innan han hinner få ett luftfilter. Bit ihop och gå vidare i livet.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Känner du till detaljer som ej skrivits? Vart tog avgaset vägen?

I förstainlägget står där att avgaset monterats men ej luftfilter. Nej jag kan inget mer om historien eller handlaren. Tycker dock det osar haverist, han köper en ny harley för typ 150kkr och sen gör han sig allt detta besvär för 1500kr luftfilter....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag förstår att den drabbade Alexander är sur på MC-konsult men det är bara att bita ihop och ta smällen.
Vi bor i Sverige och här är det inget allvarligare att gå i konkurs.

Väntade på ett nytt datorminne (som garantiersättning för ett inlämnat datorminne med skador) när Skribofont gick i konkurs. Där rök ett par 1000-lappar för mig.

Och beställa prylar som inte finns i lager. Ja det har jag gjort 6 gånger, de första 2 gångerna, de enda 2 gångerna och de sista 2 gångerna. Förhoppningsvis.
Jag är tröglärd......
Webbhallen levererade efter 2 månader, OK.
Komplett sköt fram leveransdatum var 14e dag (jag fick mail !) Efter ca 4 månader togs högtalaren bort på Kompletts hemsida och efter 6 månader togs min order bort hos Komplett! Det fick jag inget mail om.....

Så begär kreditupplysning på företaget innan du slantar ut pengar för nått som inte finns om du tänker betala i förskott. Som Alexander gjorde, betalade i förskott.....för ljuddämpare och luftfilter.
Är övertygad om att en sådan kreditupplysning På MC-konsult inte hade sett bra ut.
Strax innan Alexander gjorde sin affär.

Jag har egen firma och varenda leverantör jag har, har begärt kreditupplysning på mig.
I ett fall tom när jag betalt i förskott med bankkort.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min gamle hdtorsk till far handlade i många år av mc-konsult. Hade aldrig nåt problem med dom.
Sen att dom verkar ha problem med att gå runt är väl ganska vanligt bland mcfirmor..
Bara för att ge en annan sida av myntet..

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Kan även vara skönt att dra firman i konkurs o börja på noll igen...inte första gången det hänt och inte den sista.
Inte för att jag säger att det hänt så i detta fall. Men varje gång man ser en familjemedlem ta över firman så blir man misstänksam...med all rätt kan jag oxå tycka

Om det går tillräckligt dåligt MÅSTE du som styrelseledamot/VD begära bolaget i konkurs, annars står du personligen för bolagets alla skulder och skatter. Inte kul.....

/Stefan

Snowman89

Guest
Om det går tillräckligt dåligt MÅSTE du som styrelseledamot/VD begära bolaget i konkurs, annars står du personligen för bolagets alla skulder och skatter. Inte kul.....

/Stefan

Jo men går det dåligt så gör det väl oftast det av en anledning.
I det här fallet verkar det ju som att företaget startades upp med samma personal, samma ledning osv..

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Jo men går det dåligt så gör det väl oftast det av en anledning.
I det här fallet verkar det ju som att företaget startades upp med samma personal, samma ledning osv..

Jag sa inte att det kommer gå bättre andra gången med samma recept. Men konkursförvaltarens uppgift är att rädda vad som räddas kan åt borgenärerna (=de som konkursboet är skyldiga pengar). Ur det perspektivet kan det vara bäst att sälja hela verksamheten inkl lager mm., till den (enda?) som vill köpa.

/Stefan

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag har justerat rubriken och tagit bort brottsmisstanken i texten. Det finns inget i den inledande texten på FB som styrker bedrägeri och det är inte vår sak (moderatorers) att läsa igenom hela tråden i ett annat forum för att reda ut om det är så.
Vi kan alltså inte skriva att någon firma är skyldig eller misstänkt för brott om det inte har fallit en dom. Detta kan bli förtal och om det är felaktigt drabba en oskyldig firma.

Vänligen respektera dessa regler på SH och undvik att komma med uttalande som är nedvärderande utan att ni har belägg för detta.

Mvh Peter

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vi kan alltså inte skriva att någon firma är skyldig eller misstänkt för brott om det inte har fallit en dom. Detta kan bli förtal och om det är felaktigt drabba en oskyldig firma.

Det går enligt svensk lag inte att förtala en firma.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om endast det jurdiska namnet används faller det inte under förtal, men så snart det börjar diskuteras eller länkas till personer som jobba där, med deras namn, eller diskuterar individuella personer anställda där, då kan det helt klart gå under förtal och i en gråzon som riskerar SH som sajt att bli fälld för att inte i tid förhindra förtal eller PUL.

På det sättet hanteras saker på SH och får vi in klagomål så har det oftast gått för långt. Och då kan tråden stängas, eller till och med raderas. Lite från fall till fall såklart.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad