Mc-kort, frågor.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Centrala trafik skolan i Säffle har intensivkurser, jag skalldit vecka 18 och lära mig köra hoj. Pratade med handledaren som ska köra med mig och han frågade om jag kört 2 hjuling innan. Jag svarade att man kört moppe och lätt mc när jag var 15-17 år, alltså mer än 15 år sen. Han sa att har man grunderna (växling, gaspådrag och bromsteknik) i kroppen sen innan skall det inte vara några som helst problem. Allt som allt sa han mellan 8-12 000. Det inkluderar körlektioner, teori, uppkörning, teori och risk1 &2.

Ska du lära dig intensivt så bör du träna lite innan. Mycket info på kort tid sitter sällan kvar... Generellt är det smartare att köra någon gång i veckan över en längre tid, kanske 1-2 månader. Särskilt om man kan mängdträna hemma med en polare. Särskilt konbanan bör man ju träna på privat om man vill hålla nere kostnaden.

Att köra bil är tryggt, gör du ett misstag på en mc kan det bli farligt/dyrt. Så se till att köra mycket hoj med en vettig handledare privat samt skola.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det här med körkort är ju väldigt personligt. Allt beror på förutsättningar och talang. Vissa lär sig snabbt och andra behöver mer tid. Så att klanka ner på andra som behövt 15-20 lektioner är varken schysst eller rättvist. Vissa behöver 2-3 lektioner och andra 50.
Vad är egentligen normalt?

Till trådskaparen, du vet själv hyfsat när du är redo. Sen blir man lätt nervös när man ska köra upp och då är det bättre att vara väl förberedd och överinlärd. Då har du en hög "lägsta nivå".

Lycka till!

mjo alla kör olika många. Jag tog fler för att jag kunde klämma in dom i väntan på risk2an, dessutom spelade pengarna ingen "jätte"-roll, hälldre mer utbildning, det är mig själv jag utbildar, sånt e alltid värt! . sedan hade jag bara otur med uppkörningstider… Men vad göra? bara gilla läget o vänta till vår.

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Intressant tråd ... själv har jag övningskört i 2 år men inte tagit någon lektion än. Jag känner att jag kommer att vilja ha en massa lektioner oavsett hur bra eller dålig de tycker jag är, både för vanan och självförtroendet.

Eightton du kanske får ett bättre överblick nät du tagit första lektionen, och har fått prata med en lärare och kört med dem första gången, men de kan nog aldrig säga exakt hur många lektioner som behövs. De kan bara ge råd, i slutänden är det du som bestämmer, det är en del av läroprocessen, att veta när man är redo :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0