Mc kort (riskutbildning?)

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Jag trodde mitt kort var dyrt, eftersom man här nere är tvungen att ta ett bestämt antal teori och körlektioner via körskola (lagstadgat) och inte kan ta sitt kort privat som i Sverige. Men när man ser på ovan nämnda kostnader för svensk körkort är skillnaden relativt liten.
Mitt bilkort som togs för 6-7 år sedan kostade i Sverige omkring fem tusen och trodde att mckort låg i samma liga än idag.

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Ja satt å räkna på det häromdan, ca. 25.000 betalade jag för själva kortet. Sen ca. 20.000 för ställ, hjälm, handskar, skor, ryggskydd. Och sen 38.000 för hojen...

Hur fan kan körskolorna ta så höga priser för MC, det kändes som om det var vi MC elever som bekostade hela körskolan...
Varför är MC så JÄVLA mycket dyrare?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ja satt å räkna på det häromdan, ca. 25.000 betalade jag för själva kortet. Sen ca. 20.000 för ställ, hjälm, handskar, skor, ryggskydd. Och sen 38.000 för hojen...

Hur fan kan körskolorna ta så höga priser för MC, det kändes som om det var vi MC elever som bekostade hela körskolan...
Varför är MC så JÄVLA mycket dyrare?

Jag vet.

Citat från körskolan: "Det är så få som tar MC så vi jämnar ut det(så de tjänar lika mycket som de som tar bil för det är även billigare)"

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
ktm 690 smc 2011
När man gör riskutbildning 2 så står dom för motorcykel alltså?
Sen så har dom flera hojjar då eller står man fint och väntar att få köra sin runda?

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
När man gör riskutbildning 2 så står dom för motorcykel alltså?
Sen så har dom flera hojjar då eller står man fint och väntar att få köra sin runda?

Jag gjorde min risk2:a hos Farsta Trafikskola.
Då kör man varsin hoj under hela 2:an, antar(borde vara) att det är så hos alla.

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
ja tog kortet förra året, risk 2 på gillinge, vi va 4-5 pers alla varsin hoj (deras hojar).
kort tot ca 12"

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
ktm 690 smc 2011
Riskutbildning 1 då.. Är det mest att sitta och lyssna och notera eller är det nåt enklare prov på det?

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Riskutbildning 1 då.. Är det mest att sitta och lyssna och notera eller är det nåt enklare prov på det?

Lyssna och diskutera i gruppen om vad man tänker och tycker. Sen visas lite klipp o allmän info om riskerna med mc åkning.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ca 25.000:- kostade mitt A-kort, men så fastnade jag på krypmomenten.
Tröstar mig med att B-kortet bara kostade 1700:- för 16år sedan. :yoparty

Jag hamnade också på 20+ (2009), eftersom jag kuggade på krypkörningen TVÅ gånger .. Antar att IT-folk har lite svårare för praktiska moment ;)

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Jag har gjort risk 1:an (750-850kr), 2:an(2500kr) och köpt 5 lektioner((ca4800kr) har 1.5 lektioner kvar av 5 st), inskriven (375kr) hos Rhodins trafikskola, jag behöver några lektioner till sen så blir det uppkörning hoppas jag hehe.
Risk2:an var helt klart värt pengarna utan tvekan! Vi fick köra Custom,Transalp, Honda hornet, och en BMW gs650 f tror jag den heter! jag älskade alla hojar förutom custom biken (vi skulle köra i en 180 graders kurva där jag körde av vägen när jag slog i och repade undersidan av custom hojen...)

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
La ner 20K på mitt kort ca,? Hade inte behövts men alltid bra med skön utbildning i ryggen

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
hm totalt 10 lektioner 4200:- riskett 600:- risktvå 2950:- foton m.m. totalt strax över 10000:- KLART VÄRT PENGARNA
sen tillkommer ju MC och skydd............................

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag hamnade också på 20+ (2009), eftersom jag kuggade på krypkörningen TVÅ gånger .. Antar att IT-folk har lite svårare för praktiska moment ;)

Tssk, prata för dig själv. ;)

9 lock sisådär, hade lite möjlighet till egen träning, tog väl en 5 dubbellektioner, slapp dock risk 1 och 2, hyrde hoj till EN uppkörning (behöver man fler? :D ).

Tog mitt i maj 2008 (efter några års fuskande på geggmopeder kanske skall tilläggas ;) ).

/J - IT-hjon

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hur fungerar det egentligen? Många har berättat för mig att man får mckortet i samma veva som bilkortet? Har jag missat nåt? Isf så har jag kort olovligt hela sommaren :confused:

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Mitt kort gick på strax över 3000kr. Uppkörning, Teoriprov, Tillverkning av körkort, handledarcertifikat. Tog mitt kort 2009. Nu måste man ju gå riskutbildningarna också.

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Hur fungerar det egentligen? Många har berättat för mig att man får mckortet i samma veva som bilkortet? Har jag missat nåt? Isf så har jag kort olovligt hela sommaren :confused:

Är du allvarlig nu?:confused: Är du född före 1958 är det inga problem. Då fick man A-behörighet på köpet.:va

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
tog kortet i juni i år började köra första gången 28 april tog 14 lektioner
men då gick undanmanöver åt helvete första gången, blev 2 dubbel lektioner inan den funkade ,samt 2 st dubbel på krypkörning, det var det svåra, sen gick en dubbel lektion åt att köra i Borås, för att Ulricehamn är för liten stad :confused: kändes onödigt att ta Borås lektionen..,men skönt ändå att veta att man kan köra i mer trafik ...kortet gick på runt 18000-20000 inklusive allt då risk 2 an kostade 3200:brinnerup

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife