Mc-kort våren -08, tips mottages!

fredde832

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2008
Hoj
Kommer våren -08
Har tänkt att göra slag i saken å ta mitt mc-kort nu till våren.
Har stort intresse men absolut ingen körvana.

Tips på lite lättkörda, roliga hojar mottages upp till cirka 70 000:-.
Vill inte ha någon renodlad racermaskin men samtidigt ska den vara lite åt sporthoj. Ska samtidigt kunna åka lite längre sträckor och lite då och då 2.

Har kollat mycket på Honda VFR som verkar ha fått mycket bra kritik. Är det en bra första hoj?

Var i prisklass hamnar man på ett mc-kort som jag då, ingen erfarenhet av körning.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Klokt val att ta MC-kort! Du kommer inte ångra dig, jag lovar.
En VFR låter som ett bra alternativ till de kriterier du ställde. Har ingen egen erfarenhet av den men vad jag har hört av andra så ska de vara en bra hoj. För 70k så har du ganska stor valmöjlighet på roliga hojar i vilket fall som helst.

Har ingen koll på vad det skulle kosta. Men har du bilkörkort och har kört moppe en gång i tiden så ska de nog inte vara så stora problem :)

Lycka till med kortet och välkommen till forumet! :tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle kollat på en ER-6f (den med helkåpa). Erkänt trevlig hoj, ABS osv.

Just ABS-bromsar är något jag skulle se som ett absolut måste vad du än väljer, det kan definitivt rädda liv.

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
suzuki gsr 600

En trevlig maskin med bra motor som går att uppdatera med tanke på dess härkomst....

Lycka till med kortet, som sagt du kommer inte ångra dig!:tummenupp

Hur mycket kortet kostar beror helt på hur fort du lär dig.

Last edited:

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
tänk bara på att om du ska köra upp för tung mc på hojen, gäller det ju att den ska ha >750cc (vilket varken ER-6 eller GSR 600 har)

fredde832

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2008
Hoj
Kommer våren -08
:) Har inte ens kört moppe.....tävlingscyklade i mountainbike då så valde cykel istället för moppe på den tiden.

Men körkort har jag BECE står de på kortet å e yrkesförare i lastbil oxå så.

Man ska väl minst ha en 800 egentligen när man åker 2 för att slippa växla hela tiden. Men samtidigt e dom ju en del tyngre oxå. Kanske lite mer svårkörda. Inte vet jag?

Ska ijallfall till körskolan å skriva in mig imorgon.

ER-6f¨såg ut å va en schysst cykel. Vettigt pris oxå för dom nya. Får bli en ny sådan i sådana fall utan å spräcka budgeten. Kanske inte har tillverkats så länge?

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jadu...

...vilket angenämt problem :tummenupp och härinne kommer du inte att sakna råd och dåd, garanterat.

Det viktigaste rådet jag kan ge dig är att fundera NOGA över vad du ska ha hojen till. Pendling, ren nöjesåkning, längre turer med packning och passagerare kanske? Självklart ska du provköra så mkt det går. Fundera också över hur mkt du vill lägga, dels in inköp men även försäkring. Måste det vara en flong ny hoj eller kan du få mer bang for the buck med en bättre beggad?

Vad gäller just ER-6 och VFR 750/800 så är det både riktigt trevliga hojar -fast på olika sätt.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Tog kortet 6e september, köpte ER-6F -07 1a oktober. Hann köra 140 mil innan det blev halkigt och är jättenöjd än så länge. Riktigt skön första cykel tycker jag! Sen är det ju ett stort plus att det inte svider när man betalar försäkringen. :)

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Jag tog mitt kort 2007 på sensommaren. Har kört moppe innan och hade även möjlighet att övningsköra privat, mitt kort kostade ca 7500kr.
Köpte en Suzuki GSX 750 som jag hade och öva på....lättkörd hoj men den jag hade var gammal.
Köpte sen en VFR 750 och är helnöjd med den, dock lite billigare prisklass än vad du tänk dej. Har inte testat en VFR 800 men är lite sugen på att testa en sån.

Mvh jocke

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Av 70 000:- skulle jag lägga ca 54 000:- på hojen och 16 000:- på utrustning. Köra hoj är så mkt mera än bara hojen.

Grovt räknat såg nog min utrustningskalkyl ut något sånt. Körde först med halvskabbig utrustning, men hojåkandet fick en helt annan dimenson med sköna handskar, underbart goa stövlar säkerhetsväst istället för en enkel ryggplatta (hatade axelbanden på plattorna, när man hade ryggsäck :mad:)
Hjälm 5000
Hanskar 1000
Säkerhetsväst 2000
Stövlar 3000
Beg. skinnställ 5000

Nuså har du slantar över till en bra första hoj. Varför inte fortsätta gå i mina fotspår :D. Köpte en VFR 750 -97:a... hade den i lite drygt 2000-2500mil.
(Inköp+skatt+försäkring+däck*4+batteri+laddegulator+drivpaket+bensin)-försäljning = 23,2 kr/mil. JKLIGT svårt att köra billigare än så... Sport-tourer.. japp, men lär du dig köra så går det hänga med många med den också!

Utrustning är nog svårare att få tillbaka pengarna på än en hoj kan också vara värt att tänka på... om man ska köpa allt nytt. Delvis därför jag köpte just beg. skinnställ...

Lycka till...

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Av 70 000:- skulle jag lägga ca 54 000:- på hojen och 16 000:- på utrustning. Köra hoj är så mkt mera än bara hojen.

Grovt räknat såg nog min utrustningskalkyl ut något sånt. Körde först med halvskabbig utrustning, men hojåkandet fick en helt annan dimenson med sköna handskar, underbart goa stövlar säkerhetsväst istället för en enkel ryggplatta (hatade axelbanden på plattorna, när man hade ryggsäck :mad:)
Hjälm 5000
Hanskar 1000
Säkerhetsväst 2000
Stövlar 3000
Beg. skinnställ 5000

Nuså har du slantar över till en bra första hoj. Varför inte fortsätta gå i mina fotspår :D. Köpte en VFR 750 -97:a... hade den i lite drygt 2000-2500mil.
(Inköp+skatt+försäkring+däck*4+batteri+laddegulator+drivpaket+bensin)-försäljning = 23,2 kr/mil. JKLIGT svårt att köra billigare än så... Sport-tourer.. japp, men lär du dig köra så går det hänga med många med den också!

Utrustning är nog svårare att få tillbaka pengarna på än en hoj kan också vara värt att tänka på... om man ska köpa allt nytt. Delvis därför jag köpte just beg. skinnställ...

Lycka till...

Håller med KaliZ. Köp ordentlig skydds-utrustning. Men tänk på att de inte skyddar dig i vilka hastigheter som helst.. Lycka till med kortet!

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Här kommer ett budgetförslag som jag skulle köra på;

Kawasaki ZX9R eller Yamaha YZF1000 från mitten på 90-talet är trevliga och kostar inte så mycket. Som någon sa tidigare, köp något du kan köra upp på privat. Skaffa någon mc-kompis du kan övningsköra med så behöver du nästan inte ta några körlektioner alls, då har du körkortet för under 5 papp. Kör halvförsäkrat.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Personligen tycker jag inte vikt gör speciellt mycket för lätt/svårkört, däremot spelar gaffelvinkel och sittställning stor roll.

Att köra manöverbana med glidare är inte lätt, inte med ren sporthoj heller.
Som någon sade ovanför, köp schysst utrustning och satsa på en hoj som hjälper dig igenom uppkörningen. Kör du på trafikskola behöver du inte tänka på om din egen hoj har rätt egenskaper för uppkörning, det räcker du kan manövertrixa med den på egen hand, sparar MYCKET pengar. Sälj den efteråt och köp något du vill ha efteråt. Att ha en hoj man inte bryr så mycket om i början, blir bra lättare att hitta rätt när man känt lite på något annat. Om du frågar mig.

Cyklar som är riktigt enkla att manövrera (ur min repertoar, finns såklart fler):
Yamaha xj600/900
Honda CB seven-fifty
Honda Dominator
Yamaha Fazer/FZ
Suzuki GSX-F

VFR har gott rykte
KTM 625 borde vara en höjdare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mitt kort kostade under 8000 inklusive allt. Då gjorde jag teorin själv och all körning med körskolan beroende på att jag inte hade några kompisar som jag kunde övningsköra med. Jag har kört moppe när jag var i den åldern och provat någon kompis MC någon enstaka gång och så har jag haft körkort i snart 15 år.

Jag lade 50000 på hojen och 13000 på utrustningen efter mycket prutande.
Jag valde en Yamaha TDM 850 -00 baserat på att den är riktigt pigg i lägre farter utan att vara något monster. Man sitter skönt även på längre turer. Inga problem att skjutsa på den. Försäkringen är väldigt överkomlig med 5100 hel/hel efter höjningen. Det är dock inte någon hoj om du vill dra bombarrepor i 200+ eftersom den bara toppar ca 220-230 men jag har inte känt att det varit något jag saknat hittills.
Huruvida den är lämplig att köra manöverbanan på uppkörningen vet jag inte säkert men enligt min körskollärare så skulle han hellre köra på en TDM än på en GSX750 för att TDM är mer lättsvängd och lätthanterad. Det stämmer ganska bra med min uppfattning också. Den följer fint med när det börjar svänga. Den svaga länken där är nog snarast jag som inte riktigt vågar ge den vad den tål. Men det är nog ett friskhetstecken hoppas jag. :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vet att du inte ville ha en ren racer men jag skulle ändå rekommendera en! En nyare 600cc är underbara maskiner att köra! Dom är lättsvängda och roliga som få, om du sen övar på den på dom tekniska momenten så har du inga problem på uppkörningen med en körskolecykel! Ett tilll plus är att det finns resurser om du vill åka fort för man kan lätt tröttna på en mer motorsvag hoj! Det är lika lätt att ta livet av sig på en sporthoj som något annat det är DU som kör dom avgör hur mycket du vill riskera!

Lycka till!

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Titta på Suzuki SV 650 s, underbara maskiner som är bra på det mesta och kan båda ryta till (nåja) och vara snälla när man vill det..:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha