Mc-kort våren -08, tips mottages!

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Ett tips e ju att köpa/låna moppe eller eu-scooter o köra i stan med. E ju rätt mkt med placeringar, teckengivning, uppsyn etc etc som de är riktigt noga med på körskolan som man "lär" sig av med dom det gäller att vara tydlig med på uppkörningen.
Jag tog mitt kort så här; Teori privat och körningen via bilskola.
Kostade mig 6.000-6.500 inkl alla avgifter o sånt.
Jag tyckte det var knöligast med stadskörningen så jag lånade tjejens scooter o körde med den som fan i området här hemma. Blinka o placerade mig korrekt, kollade över häckar, visade bromsberedskap etc etc... Jag övade även balans delen med den. Jag tyckte det funkade finfint o upplevde att det sparade mkt pengar för mig.

Landsvägsdelen och manöverbanans snabba delar tyckte jag inte var ett problem direkt.

Lycka till! O beställ tid för teorin genast för det kan vara lite väntetid o då får du ju dessutom ett mål o jpbba mot :tummenupp

EDIT: Glömde ju MC tips... Jag kan rekommendera VFR750/800. Trevlig cykel med lagom muskler och bekväm sadel så det går o åka långt med den. Skäms inte heller direkt med skjuts på. ER6érna ser ju riktigt trevliga ut om man mest ska köra i stan o på mindre vägen.

// JN

Last edited:

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
:) Har inte ens kört moppe.....tävlingscyklade i mountainbike då så valde cykel istället för moppe på den tiden.

Men körkort har jag BECE står de på kortet å e yrkesförare i lastbil oxå så.

Man ska väl minst ha en 800 egentligen när man åker 2 för att slippa växla hela tiden. Men samtidigt e dom ju en del tyngre oxå. Kanske lite mer svårkörda. Inte vet jag?

Ska ijallfall till körskolan å skriva in mig imorgon.

ER-6f¨såg ut å va en schysst cykel. Vettigt pris oxå för dom nya. Får bli en ny sådan i sådana fall utan å spräcka budgeten. Kanske inte har tillverkats så länge?

Vilken skola ska du köra på??

fredde832

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2008
Hoj
Kommer våren -08
Tänkte gå på Fartvindens trafikskola. Vet inte om det finns fler i Halmstad. Va en kompis som tog sitt kort där förra vintern. Finns det bättre än dom i Halmstad?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Honda hornet 900 föreslår jag.

Hyfsad i försäkring om du tar IF märkesförsäkring och bra körställning,går att öva konbana med,pulver nog att skjutsa.

På med ett par kraschpuckar (för du kommer tappa den förr eller senare) så är du redo.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Prio:

1. Utrustning
Bra, lätt, skön hjälm
Bra stövlar
Skinnställ (alt. allväders men det är inte lika säkert)
RYGGSKYDD
Vettiga handskar
Allt annat du vill ha när du väl står där..

Ett tips är att köpa det du MÅSTE nu, och avvakta med alla "det kanske är bra att ha". det finns för mkt som är bra att ha, vänta tills du är igång och VET vad du vill så att du inte bränner dollars på saker du hellre bytt mot annat senare!

Gällande hojval så är frågan ställd på ett sätt som får mig att tro att du är vettig nog att ta det du vill ha..

Jag hade nog följt någon annans tips och köpt nåt enkom för upkörning och sen bytt upp mig direkt efter uppkörning!

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Som före detta VFR800 ägare så kan jag bara säga att det är en utmärkt MC. MEN ...det är ingen hoj du vill öva lågfartskonbanor med hävdar jag. Varför då? Jo, VFR800 har en tendens att pulsera/vibrera när du håller kopplingen i dragläge. Detta är inget problem vid normal körning för en van förare. För en nybörjare i konbanan är det däremot mycket besvärande. Risken för att du tappar omkull hojen just i detta momentet är väldigt stor. Tappar du en VFR800 så har du dubblerat priset på ditt körkort. Plast till motorcyklar är inte billigt.

Ett argument för att köra i körskola istället för privat, är att det är skolans hoj som tar skada om du välter. Vurpor betalar du inget extra för hos körskolan. Att köra omkull på en privat hoj kan snabbt få körlektioner att framstå som billigt. Jag tycker att detta är det bästa argumentet för att köra i körskola, näst efter att läraren är ett proffs och kan lära ut.

Så här skulle jag göra om jag var i dina skor idag:

Om du har en kompis med MC-kort, åk ut med honom till en stor tom parkeringsplats. Han skjutsar dig dit på hojjen. När ni väl är där så puttrar du runt försiktigt medan du växlar upp och ned, svänger i stora vida svängar. När du gjort detta så har du sparat in ett par körlektioner eftersom du nu hittar reglagen. Låt handbromsen(frambromsen) vara så länge och sväng inte med liten radie. Nu har du sparat en till två lektioner skulle jag tro.

Gå sedan i körskola och skaffa dig och skaffa dig grunderna i MC körning. Ingen kompis kommer att tycka att det är roligt att öva konbanor och köra bromsövningar med dig. Jag lovar. :)

När du har väl lärt dig bromsa i körskolan så börjar du övningsköra landsväg privat med någon kompis, samtidigt som du övningskör i skolan. Nu kommer en VFR 800 att funka alldeles utmärkt om du köpt en sådan.

Och som du minns från dina tidigare körkort, så är ett körkort inte bevis på att man är fullärd. Ett ny-taget körkort borde snarare kallas: 'Tillstånd att övningsköra utan övervakning' eller hur? :) Alltså, När du väl har körkortet i handen så söker du upp det här gänget:
http://www.svmc.se
Hos dem går du åtminstone en Broms- och kurvkurs. Då får du lära dig mycket nyttigt/viktigt som du aldrig hann med i körskolan, samtidigt som du har roligt.

EDIT: Det här kommer att kosta dig 6000 - 8000 tusen för körkortet och ca. 1000 :- för Broms- och kurvkursen, skulle jag tro.

Lycka till

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag skulle absolut rekommendera min hoj. Lättkört och jävligt skoj. Har heller ingen större hojvana (förutom 7-8 år på olika crossar) och har heller inget körkort.
Omöjligt att svara på vad ditt kort kan tänkas kosta. Själv uppskattar jag att mitt kommer att gå loss på totalt c:a 5 000:-

Last edited:

fredde832

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2008
Hoj
Kommer våren -08
Tack för alla superbra tips!!!
Stärker självförtroendet lite att klara kortet.
Skitsvårt å veta om man ska satsa på en billig hoj nu och sen köpa en annan efter uppkörning. Mina polare har ju tyvärr inte haft mc-kort så länge att jag får övningsköra med dom än.
Farsan har mc å kör mycket men bor 18 mil ifrån mig inte lätt de heller.
Ska se om man kan låna nån av någon som du sa, lära sig grunderna så tjänar man några lappar på utbildningen.

körkort 2008

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
kawa
kortet snart...

Jag har tänkt ta mc kort, dock har jag inte börjat köra ännu. Skrev teorin förra sommaren, det var ju tämligen simpelt. Nu skall jag till den 24 april hinna lära mig att köra utan körskola.
Jag har trafikvana och jag har kört mycket i stadsmiljö på moped.

Jag undrar över enkla tips som exempelvis: Hur kollar man (enligt besiktningsmännen från vv) att hojen spårar?

Vad kan de ställa för frågor ang. motorcykeln och dess funktioner?

Kort och gott: Vad behöver jag veta och vilka moment skall man vara extra noga med / hur uppvisar man denna "noggrannhet"?

Tacksam för tips och svar. Köpte en gpz900r för att köra på, kommer igång i dagarna!

//Anders

hur är förresten en gpz900r att övningsköra och köra upp på? (främst undrar jag kanske över lågfartsdelen...)

Last edited:

dorfen

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
ducati 750 sport, Triumph Daytona 675 -08
Tack för alla superbra tips!!!
Stärker självförtroendet lite att klara kortet.
Skitsvårt å veta om man ska satsa på en billig hoj nu och sen köpa en annan efter uppkörning. Mina polare har ju tyvärr inte haft mc-kort så länge att jag får övningsköra med dom än.
Farsan har mc å kör mycket men bor 18 mil ifrån mig inte lätt de heller.
Ska se om man kan låna nån av någon som du sa, lära sig grunderna så tjänar man några lappar på utbildningen.

Jag tycker då personligen att valet av hoj är tämligen enkelt, Klart du ska ha en ducce 750 sport! perfekt 1a hoj enligt mig!

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Köp en Kawa z750.
- Billig i inköp
- Går att köra upp på för tungt kort
- Lättkörd på manöverbanorna (finns köskolor som använder den)
- Rätt bra drag med ett fint mellanregister

körkort 2008

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
kawa
bromsning, bromsning, bromsning

bromsning

Menar du att detta är en ytterst vital del av provet som man bör öva särskilt på? Finns det några tips och knep om vad man skall tänka på inför detta moment? Dvs: Bryr de sig om HUR man bromsar eller bara att man skall få stopp på knarren? Var är skillnaden på bromsningen från 70 km/h jämfört med den från 90 km/h?

Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Tog intensiv kurs förra sommaren på Halmstads trafikskola var riktigt nöjd hade inte kört hoj alls innan bokade 2 veckor där sen var de kirrat kostade knappt 15 tusen behövde inte alla 20 körlektionerna så fick låna hojen på uppkörningen gratis.
Var riktigt nöjd med läraren på den trafikskolan dock ville jag träna bakhjulskörningen när han sa att han inte visste vad vi skulle göra med dom sista 6 lektionerna.
Fick till svars att vi kunde tränat de om de inte var olagligt att köra på ett hjul haha

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha