Mc kort...

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tjenare, jag tänker börja ta mc kort nu... och då tänkte jag fråga er hur ni gjorde med Motorcykel. Skaffade ni er en egen eller körde ni på körskolan? Hur mkt skillnad är det emot bil vs mc kortet på uppkörning och teori provet. Tack på förhand!:yoparty

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Teoriprovet är ganska likt, men det är alltid bra att plugga :)

Uppkörningen är mycket längre och mindre lätt än bilkörkortet, så se till att ha övat mycket innan du ska köra upp!

Jag köpte en hoj innan kortet, men jag hyrde ändå körskolans hoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193147

Här är en länk till den officiella körkortstråden :)

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
Teorin är rätt lik...lite annorlunda är den ju...jag har bara kört på skola..inte haft någon hoj innan...vet inte vad du har för erfarenheter men jag har inte kört varken cross eller moped så det var första gången jag satte mig på en hoj på trafikskolan..och sju lektioner senare hade jag uppkörning!!
Bröt dock tummen så jag kunde inte köra upp idag:huvetJävla surt:mad:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Teoriprovet är ingen skillnad. Förutom att dom frågor som är specifika för bil är utbytta mot likadana frågor som är specifika för motorcykel.

Uppkörningen för Hoj är avsevärt längre och svårare men inte värre än man klarar det. Jag hade ingen hoj innan jag tog kortet men båda varianterna funkar. Det blir ju billigare om du kan köra mycket privat så du bara behöver pricka av att du kan med körskolan eller kanske köra upp privat.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Haha :D okej... jag har ju fördel att jag tog Eu-moped kort och har kört cross, så jag kan ju redan växla och sånt =)

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Lite sent att börja öva på MC nu, det kan bli tajt att hinna få till en uppkörning innan säsongen är slut. Eftersom du redan har moppekort kommer du inte att behöva träna så mycket på att köra hoj. Kan man köra crossmoppe så kan man köra r1 :huvet

Varför ställer du en sån fråga när du redan har en hoj ?

Mr.Blazer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Blå
Vänta nu, här snackar man om att gå från EU-moppe till R1? :confused:
Tycker det verkar mer lämpligt att ta kortet till 125:a utifrån innehållet i diskussionen, om det är så var kommer då R1:an in i bilden.
Håller med ”Wilcan” väldigt förvirrande med vad man redan har (eller säger att man har) och vad som diskuteras.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Du har ju redan en R1 -09, så hoj verkar ju klart.
Själv körde jag med körskolans hoj, vart smidigast eftersom att det bara var att knalla in på körskolan och så hade de allt där. Istället för att behöva frakta egna hojen fram och tillbaka. Men det är ju smidigt att kunna träna lite krypkörning hemma ;)

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
gixx 600 ban/gata
Tycker inte riktigt som andra att körningen var längre eller svårare än till bil, jag körde banan och sen tafik det var avklarat på ca 1h med väntetid.
Jag köpte en gixxer 1100 och övningskörde privat, tyckte det var ganska givande lånade dock en bandit till uppkörningen.
Lycka till

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Köpte egen hoj en månad innan jag började köra på skolan.
Körde upp på skolans hoj eftersom min saknade 40cc.

Iofs en klar fördel att köra upp på skolans hoj eftersom det var den man tränat på.

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
Uppkörningen är mycket längre och mindre lätt än bilkörkortet, så se till att ha övat mycket innan du ska köra upp!

Min upplörning va väldigt lätt, ut på stora vägen, sen genom 3 rondeller och en korsning. Bodde i Östersund vid det tillfället Sen va jag klar.
Kanske beror på att jag va sist i min grupp och klockan va 16:30 :D

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Min upplörning va väldigt lätt, ut på stora vägen, sen genom 3 rondeller och en korsning. Bodde i Östersund vid det tillfället Sen va jag klar.
Kanske beror på att jag va sist i min grupp och klockan va 16:30 :D

Min var ännu lättare :tummenupp Köra på stora vägen sedan in på lite mindre väg och sen tillbaka :D

Sedan så finns det inte ens en rondell där jag bor :tungan

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...