MC Laddningsregulator-Likriktare 2010 - 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När laddningsregulatorn var sönder på min SV650S (den laddade dåligt, klarade inte körning med tänd belysning) så byggde jag 2010 en ny laddningsregulator av Open-Serie typ. Det frågades efter schema och komponenter men för få igång hojen la jag ingen tid på dokumentation. Utan allt gick ut på att få något som verkade fungera vid tester på köksbordet med spänningar till laddningsregulatorn i området 20 VAC till 230 VAC. Att laddningsregulatorn dessutom var onödigt komplicerad för hemmabygge var dessutom ett skäl när jag under experimenten insåg att det här måste kunna göras enklare.
Foto av styrningen 2010: Fyra st IL420 optokopplare med triacutgång styrs av 4 st operationsförstärkare som jämför batterispänningen med en referensspänning och kopplar från laddningen i fyra steg vid ca 13,9, 14,0, 14,1 och 14,2 Volt
1732026409533.png
Kraftdelen var två 1-fas likriktare (billigare än en 3-faslikriktare) som matades från statorlindningarna via två triacar inkopplade två av tre kopplingsledningar från statorn, den 3:e kopplingsledningen från statorn gick direkt till likriktarna.
1732026718101.png
Så för att inte missa schemat så kommer här ett kopplingsschema 2024 där en ensam TL431 spänningsregulator bryter strömmen till de på ingångsidan
seriekopplade LED'n i optokopplarna. Men ta inte och bygg en sådan här, den fungerar men bättre lösningar kanske kommer. Om intresse finns.
1732028619696.png
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är praktiskt att direkt kunna se hur det fungerar, att det finns ström. Därav de Gula Led D1 och D2. Ska lysa så fort styrning får ström när man tex vrider om startnyckeln. D3 skulle också lysa direkt för TL431 drar ca 0,8 mA men den strömmen går genom 1800 Ohm motståndet så D3 börjar inte lysa förrän spänningen är över ~14,05 V, dvs laddningen fungerar. Då börjar också de gula att blinka om hojen drar mycket mindre ström än vad generatorn ger.
Motstånden på 390 Ohm begränsar strömmen genom OPTO-K och Gate på Triac.
Trimpotentiotern på 5000 Ohm ska vara en multivarvare med tex 20 varv som ställs in för 2,5 Volt vid önskad spänning, tex 14,3 Volt.
Motståndet på 68 Ohm och kondensatorn på 100 uF är för att ta bort störningar.
Funktionen är att går spänningen till TL431 på styringången ansluten till potentiometern över 2,5 Volt så drar TL431 mer ström och då blir det mindre ström till OPTO-K och Triacarna slutar leda ström från generatorn till förbrukare (belysning, instrument, elektronik osv.) och batteriet.
Första steget var att plocka ihop en ny kraftenhet från BAH (Bra Att Ha)
Kylfläns, Triacar och Likriktare. Samt Kylpasta.
Jag hade två 3-faslikriktare så tänkte koppla dom i parallell för halva strömmen genom var och en och se hur mycket lägre spänningsfall det blev jämfört med en likriktare och så blev det två Triacar BTA 25 i RD 91 utförande. Under Likriktare och Triacar kylpasta för bättre värmeöverföring.
1732040580513.png
Kylflänsen av aluminium
är 103 mm från vänster till höger (utsågad från en längre kylfläns)
75 mm "nerifrån och upp" och 25 mm hög upp från bordsytan
Flänsarna ner mot bordet är 21 mm höga och den plana ytan med komponenter 4 mm tjock.
Och för bäst kylning ska kylflänsen
inte ligga ner som på fotot
utan stå upp så luft kan cirkulera in nertill och sedan stiga 75mm uppåt längs flänsarna.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dags sätta kopplingsledningar på Triacar och Likriktare. Eftersom den här är för test har jag inte bemödat mig göra kraftdelen så kompakt som möjligt utan ledningarna från Triacar till Likriktare står upp i bågar istället för dragits rakt med kortast möjliga ledning för låg höjd.
1732049487202.png
Strömmen från generatorstatorn in från vänster i gula dubbla 1,5 mm2.
Tre faser och de två triacarna till vänster får varsin fas direkt till A1 med gul 2 x 1,5 mm2.
Tredje fasen direkt till en ingång på Likriktarna som sitter till höger, också gul 2 x 1,5 mm2.
Anslutning A2 på triacarna är kopplad med gul 1,5 mm2 till andra ingångar på båda likriktarna.
De bruna kopplingsledningarna från A2 på triacarna ska via ett strömbegränsningsmotstånd på 390 Ohm och "en kontakt" (triacen i Optokopplaren) förbindas med Gate på Triacen, här på fotot utan kopplingsledning ansluten till Gate.
Till höger Röd 2,5 mm2 från Plus på likriktarna, Svart 2,5 mm2 från Minus på likriktarna.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Säg till om detta är trådkap, men frågan gäller en serie/open regulator. (Shindengen)
Jag har ju en egen tråd så kunde ha frågat där också.

Den mindre modellen SH775 som förövrigt ska ha exakt samma storlek och skruvhål som de vanliga MOSFET-regulatorerna från samma tillverkare är ju begränsad till 10000 rpm, åtminstone enl spec.

Hayabusan t ex KAN ju varva närmare 11000, men det är inget som jag någonsin behövt göra. Frågan är ju klurig att svara på utan riktiga tester men vad kan man förvänta sig om man skulle passera detta varvtal med exempelvis "bara" 1000 rpm?

Blir det någon decimal i spänningsökning eller total kaos i den och väldigt hög spänning eller är det överkomligt tror Ni?

Att sätta den på en mc som varvar 14000-16000 skulle man ju inte rent spontant göra...
Eller har Shindengen varit så smart och satt i något typ av skydd i den?

Blev en 3e fråga också, Kan man testa detta med rätt utrustning men utan mc-generator utan att riskera att paja den?
 

Bifogat

  • Screenshot_20241120_010452_eBay.jpg
    Screenshot_20241120_010452_eBay.jpg
    80.3 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20241120_010437_eBay.jpg
    Screenshot_20241120_010437_eBay.jpg
    83.4 KB · Visningar: 3
Last edited:

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jajjemen! Superintressant läsning. Jag har iofs inga planer på att bygga regulator just nu men det har stört mig ganska många år att det bara verkar finnas ett litet fåtal svårtillgängliga varianter som inte bygger på att kortsluta till jord (även om jag förstår varför man inte vill ha högspänningen som en öppen ger vid drift i en komerciell tillämpning). Eftersom jag dessutom konsekvent byter till led men samtidigt vill ha ström nog att driva eluppvärmda kläder så är det bara en tidsfråga tills jag behöver bygga eller köpa ett gäng såna här.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Säg till om detta är trådkap, men frågan gäller en serie/open regulator. (Shindengen)
Jag har ju en egen tråd så kunde ha frågat där också.

Den mindre modellen SH775 som förövrigt ska ha exakt samma storlek och skruvhål som de vanliga MOSFET-regulatorerna från samma tillverkare är ju begränsad till 10000 rpm, åtminstone enl spec.

Hayabusan t ex KAN ju varva närmare 11000, men det är inget som jag någonsin behövt göra. Frågan är ju klurig att svara på utan riktiga tester men vad kan man förvänta sig om man skulle passera detta varvtal med exempelvis "bara" 1000 rpm?

Blir det någon decimal i spänningsökning eller total kaos i den och väldigt hög spänning eller är det överkomligt tror Ni?

Att sätta den på en mc som varvar 14000-16000 skulle man ju inte rent spontant göra...
Eller har Shindengen varit så smart och satt i något typ av skydd i den?

Blev en 3e fråga också, Kan man testa detta med rätt utrustning men utan mc-generator utan att riskera att paja den?
1) Den mindre modellen SH775 som förövrigt ska ha exakt samma storlek och skruvhål som de vanliga MOSFET-regulatorerna från samma tillverkare är ju begränsad till 10000 rpm, åtminstone enl spec.
Svar: Jag gissar att det är växelströmsfrekvensen från generatorn som blir för hög så komponenterna inte hänger med. Finns det tex kondensatorer för stoppa störningar så kan dessa bilda lågpassfilter som gör att över 10000 RPM sjunker strömmen ut från regulatorn-likriktaren. Jag tror alltså inte att det är spänningen som är problemet utan det är frekvensen som blir för hög.
2) Att sätta den på en mc som varvar 14000-16000 skulle man ju inte rent spontant göra...
Eller har Shindengen varit så smart och satt i något typ av skydd i den?
Svar, se 1) Tror det är för hög frekvens som begränsar.
3) Man kanske kan ansluta en signalgenerator till en förstärkare och låta förstärkaren mata två av de tre ingångarna på mosfetregulatorn vars utgång är ansluten till ett batteri. Och så hänger man på tex en 12V H4 55/60W lampa ansluten så hel och halvljus är seriekopplade # som belastning. Eller med svagare förstärkare två seriekopplade 12V/10W glödlampor. Sedan mäter man strömmen från laddningsregulatorn till batteriet när frekvensen höjs.
# Vanliga glödlampor är inte dimensionerade för 14,3 Volt. De får mycket kort livslängd. Typ några sekunder med 14,3 Volt i värsta fall har jag upptäckt under testerna. Två seriekopplade 12V håller länge med 14,3 Volt.
FRÅGA1: Någon som vet vilken frekvens växelströmmen har från en "vanlig" MC-generator (Hayabusagenerator) vid tex 3000 RPM ?
FRÅGA2: Var kan man köpa de kontakter som sitter på de vanliga Regulatorerna ? Länkar ?
Så man kan ansluta en hembygd regulator till de kontakter som sitter på MCn för anslutning av regulatorn. Vad heter kontakterna ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Var kan man köpa de kontakter som sitter på de vanliga Regulatorerna ? Länkar ?
Så man kan ansluta en hembygd regulator till de kontakter som sitter på MCn för anslutning av regulatorn. Vad heter kontakterna ?
Tack för svar!
På min första fråga, menar du att den helt enkelt bara slutar ladda batteriet när 10000rpm överskrids? I så fall är det ju knappast något problem.

Din fråga gällande kontakterna var en deckare. Sökte lite på Furukawa male connector och Shindengen male connector men hittade inget just nu. Kollade även på easternbeaver.com. Men vi får jobba på det!

Honkontakterna finns ju i överflöd. Dock så har väl de lite dyrare lite mer exakt passform än de billigaste. Jag fick ju motionera mina lite för de var väldiga tröga att vilja klicka till vid första försöket. Den lilla låstabben skiljde väl troligen någon hundradel mot Shindengens mått, ganska irriterande.

Men de kändes som bra kvalite i övrigt och med bra kontaktstift. Gjorde en liten summering av det i min tråd.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Här hittade jag något kanske...



Men jag kan bara hitta statorkontakten hittills.


Kom ihåg att kontakterna är olika med spegelvända styrningar. Grå för statorkablarna och svart för 12V vanligtvis, men det visste du säkert.
 

Bifogat

  • Screenshot_20241120_143609_Chrome.jpg
    Screenshot_20241120_143609_Chrome.jpg
    67.6 KB · Visningar: 4
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

Bifogat

  • Screenshot_20241120_174004_Chrome.jpg
    Screenshot_20241120_174004_Chrome.jpg
    143.1 KB · Visningar: 4

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
De verkar finnas på ali också?

I just found this on AliExpress:
28,79kr | DJ7031YB-6.3-11/21 Automotive suitable for electronic fans/fan plugs Domestic QLW-A-B3F-B
Inget petande, men jag ser dessvärre inte hankontakten som kretskortvariant. Inte för att TS nödvändigtvis har förfrågat just det men....

Nu kan man ju visserligen välja att ha kablar som går ut från enheten till en kontakt som på de äldre regulatorerna...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inget petande, men jag ser dessvärre inte hankontakten som kretskortvariant. Inte för att TS nödvändigtvis har förfrågat just det men....

Nu kan man ju visserligen välja att ha kablar som går ut från enheten till en kontakt som på de äldre regulatorerna...
Jag skulle alla gånger välja att ha kablar som går ut från enheten till en kontakt som på de äldre regulatorerna
för att slippa ha enheten under tester placerad under svingen framför bakhjulet på Busan.
Arbetsmiljöskäl !
Första testen är att rycka Original Regulator och koppla in sig på statorledningarna och mäta frekvens och spänning vid olika varvtal.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag skulle alla gånger välja att ha kablar som går ut från enheten till en kontakt som på de äldre regulatorerna
för att slippa ha enheten under tester placerad under svingen framför bakhjulet på Busan.
Arbetsmiljöskäl !
Första testen är att rycka Original Regulator och koppla in sig på statorledningarna och mäta frekvens och spänning vid olika varvtal.
Ok!

TS har talat så jag ger mig : )
 
Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

Top