Mc-Larm

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
ZX-10 R 04
Hallå guys.

Köpt en ZX-10 R 04
Vill troligtvis ha ett larm till den då man inte gärna vill ha den stulen enkelt. Original sitter det ju ett elektroniskt startspärrsystem i tändningen. Kan man sätta larm på den och SKA man det? Nåra tips?
Har sökt efter lite trådar och hittat spyball (eller vafan det heter) o defa mclarm.
Det jag mest är ute efter om det är lönt att sätta på larm eller om det kan krångla med startspärren även om en verkstad gör det.

Ha de gött!

Mvh Akilles

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjenare

Kontakta:
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=12053
Bivven heter han. Han fixar ett alarm till dig för 600 spänn! Jag har sånna och de fungerar yber! Kommer med kardborrbandsfäste, men finns även hål för att skruva fast sirenen. Whatever fits you så att säga.

Det finns startspärr via alarmet o massa olika inställningar. Ska fixa lite mer information snart.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
alla mina hojar ska ha/har larm! Även fast de 04orna redan har startspärr original, iaf europeiska R1orna. En viss trygghet i det. Men ett larm! Ack så mycket tryckare känsla när man parkerar sin hoj i ensamheten. Helst ska man väl ha ett extra batteri och en lastbilstuta. Då borde det även skrämma tjuven ordentligt :lol

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Själv har jag Spyball´s MC-larm med startspärr och batteribackup. Riktigt bra är att det går att ställa känsligheten på rörelsedetektorn och att det går att sätta i standby vid längre uppställningar för att spara på batteri.

Och man sover tryggare med ett MC-larm. tro mig.
4 bilar i mitta garage blev av med fälgarna på en natt, de hade lyft på skynket på hojen, men inte mer. När jag larmade av, så indikerade larmet att det aktiverats av rörelsedetektor. Jag tror larmet räddade hojen den kvällen.

Det har hänt någon gång precis när jag fick hojen att larmet inikerat, men det verkar som att småganstrarna lärt sig att den är larmad och fastlåst..

Efter senaste incidenten står den med dubbla ABUS kättingar runt betongpelare och även larmet på..

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Vad kostar ett spyball med montering(ca. pris) och vart finner man det i STHLM???

Mvh
e

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Är det någon som känner till om det finns något larm som är godkänt av något FB? Jag har kollat med LF och de sa att de larm som är godkända av SSF är godkända av dem också. Problemet är bara att ingen skickat mc-larm till SSF för provning så inget är godkänt! :3freak

Jag har fått två låsta hojar stulna ur garage och tror inte att det hjälper ett skit med larm som tjuter i 30 sekunder när de lyfter in hojen i en van och drar. Det hjälper väl bara om de ska sno den parkerad på allmän plats bland folk. Så om det inte är självriskeliminering så är jag inte intresserad av att kosta på det.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ninjaboy skrev:
Är det någon som känner till om det finns något larm som är godkänt av något FB? Jag har kollat med LF och de sa att de larm som är godkända av SSF är godkända av dem också. Problemet är bara att ingen skickat mc-larm till SSF för provning så inget är godkänt! :3freak

Jag har fått två låsta hojar stulna ur garage och tror inte att det hjälper ett skit med larm som tjuter i 30 sekunder när de lyfter in hojen i en van och drar. Det hjälper väl bara om de ska sno den parkerad på allmän plats bland folk. Så om det inte är självriskeliminering så är jag inte intresserad av att kosta på det.

Jag har folksam och de godkände mitt Spyball vad gäller stöldskydd med självriskeliminering..

Vill de verkligen ha hojen är det inte mycket man kan göra.. Bara se till att göra det svårare genom att låsa fast hojen i något som inte går att flytta på.

Hårding:
Jag köpte mitt Spyball på Ducati Stockholm inkl. installation. Skulle gissa att alla de större MC-firmorna har någon form av MC och scooter larm..

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
yamma busfemti
Hade hade spyball på buellen, det var nån samarbetspryl med susab för att driva igenom hd/buell försäkringen. så det borde ju finnas på buell center i bromma. Men jag tror att mc-varuhuset också har dom.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
amullo skrev:
Jag har folksam och de godkände mitt Spyball vad gäller stöldskydd med självriskeliminering..

Vill de verkligen ha hojen är det inte mycket man kan göra.. Bara se till att göra det svårare genom att låsa fast hojen i något som inte går att flytta på.

Intressant med Folksam och Spyball. Jag ska kolla upp det.

Håller med om att man ska försvåra så mycket det går. Att låsa fast hojen i något solitt är nog bland det bästa man kan göra och jag har vidtagit ett par åtgärder i den riktningen. ;)

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tjabba!

Vill man ha kvar hojen ska man låsa fast den med kätting! Annars så hjälper ju ett larm grym mkt om man har den ståendes ute på sommaren.

Iaf ett bra larm med dessa funktioner:
Code learning
Lowest consumption
Both main unit and transmitter are water-resistant
Remote arming/disarming/silent arming
Remote starting & killing engine
Remote shock sensor adjustment
Keylock in arming
Pager output (for optional pager system)
Imobilizer
110db

för 600kr är inte mkt att bråka om!
Rekommenderas av Swedie!

Ni som vill beställa kan Pm:a mig! eller skicka ett mail!

mvh/bivvmaster.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Trygg-Hansa godkände muntligen mitt Spy-ball larm också. Jag har hört utan att ha belägg för det att det är det enda mc-larm som testats av SFF och därför är godkännt av samtliga FB. Någon kanske har mer information.
Förutom larm skulle jag dessutom rekomendera fastlåsning med minst klass 3 kedja i fast föremål. Larm och fastlåsning gör att man sover lite lugnare.

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Dessa svar fick när jag frågade:

"Tack för din e-post.

Om du installerar Spyball eller Track Guard i din motorcykel, slipper du
betala självrisk vid stöld eller försök till stöld.

Inga andra larm/ stöldskydd är godkända för att slippa självrisken.

Välkommen åter!

Med vänlig hälsning
Trygg-Hansa
Internetsupporten"

och:

"Hej.
De larm som är godkända av stöldskyddsföreningen är godkända av oss.

Med vänlig hälsning
Folksam"

Märkligt att inte fler är godkända av SSF :va det borde ju ligga i larmtillverkarnas intresse att få dem godkända :confused:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har ett Defa MC-larm och är supernöjd med det. Har hittills fåt behålla hojen iaf. Rekomenderas starkt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0