Mc-ljuddämpare på bilen.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Då mitt avgassystem på bilen har rostat sönder litegranna (påpassligt på bägge dämparna) så tänkte jag byta ut det.

grejen är att jag kom på för ett tag sen att det kunde vara rätt skoj att ha ett bolt-on eller slip-on som slutdämpare istället för en original eller sportljuddämpare.

Det jag funderar på är om det kommer påverka bilens avgaser såpass att det kan bli problem vid besiktningen?

Om jag sätter en hojdämpare som slutdämpare har jag kommit fram till att det borde vara en eftermarknadsprodukt, då jag kan packa om den lite som jag vill för att anpassa ljudnivån. Den måste även vara av metall. har en kolfiber hemma nu, men den lär ju gå sönder efter 2 veckors körande :rolleyes:

Blir det ett bolton så kommer en del, motsvarande den, som dämparen sitter bultad i på avgassystemet att tillverkas på sidan och antagligen mer eller mindre konstant sitta på dämparen som sen fästes med avgasklämmor eller vad det nu är som ska sitta mellan rördelen och slutdämparen.

bilen i fråga är en opel astra -98 1.6l 16v. Så det är ju enbart annat ljud som jag är ute efter, inte ens en riktig sportdämpare till den ger ju mer kraft.

Någon som gjort något liknande eller helt enkelt har några bra förslag?? :)
 

Bifogat

  • avgassystem astra.JPG
    avgassystem astra.JPG
    13.4 KB · Visningar: 853

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Jag och en kompis ville ha häftigare ljud på hans gamla golf 2:a. Vi åkte ut till soptippen för att leta på ett brett rör. När vi kom fram så låg den där, en fet mc ljuddämpare i nyskick. Vi tog den och ersatte bakre ljuddämparen med. Ljudet blev fläskigt både utanför och inne i bilen. Lät maffigt på lägre varv men på högre tonades det ut. Bilen gick ca 10km/h långsammare än med original. Besiktningen var inga problem. :tummenupp

Tror jag har en gammal film med detta påhitt om någon är intresserad. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kolla med Hannez, han har en hojdämpare på sin Civic..
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Bomanrd skrev:
Jag och en kompis ville ha häftigare ljud på hans gamla golf 2:a. Vi åkte ut till soptippen för att leta på ett brett rör. När vi kom fram så låg den där, en fet mc ljuddämpare i nyskick. Vi tog den och ersatte bakre ljuddämparen med. Ljudet blev fläskigt både utanför och inne i bilen. Lät maffigt på lägre varv men på högre tonades det ut. Bilen gick ca 10km/h långsammare än med original. Besiktningen var inga problem. :tummenupp

Tror jag har en gammal film med detta påhitt om någon är intresserad. :)

Peta upp filmen tack.. Skulle vara skoj om inte annat :tummenupp

Okej R2. Fast om han + fler har gjort det så var det kanske inte en helt idiotisk idé.
Det blir nog så nu faktiskt, men följdfrågan blir: Är det någon som har ett bolton i aluminium att sälja BILLIGT?? Skrapad är inga problem! :hihi
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Förresten.. Hur sitter ett slip-on fast? Tror ärligt att jag aldrig har sett ett. :)

Edit: vet hur det sitter nu, och det är ett bolt-on som jag ska ha.

Men det verkar finnas typ hur många originaldämpare som helst som är billiga men inga andra. Jag har fått för mig att originaldämparna innehåller flera olika rör, och inte bara ett enda som är lindat.
Kan man bygga om ètt original måntro?
 
Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Beratta hur det blev jag har en kompis som ska ha en kolfiber slip on som slutdampare på en renoverad och trimmad hundkoja, centralt monterat i et urtag i bak plåten....mums..tror det blir skitsnyggt..
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Arctic#1 skrev:
Beratta hur det blev jag har en kompis som ska ha en kolfiber slip on som slutdampare på en renoverad och trimmad hundkoja, centralt monterat i et urtag i bak plåten....mums..tror det blir skitsnyggt..

Tänker han skydda kolfibern på något sätt? typ nita en plåt under eller nåt?
Annars kanske man får byta för ofta.

Bilder kommer :)
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Interceptor skrev:
Hehehe...jag har en originalpipa till en Yamaha ThunderAce -97 om du vill testa. :banana

Prislapp??? :)

Men en fråga kvarstår isf:
Jag har fått för mig att originaldämparna innehåller flera olika rör, och inte bara ett enda som är lindat med dämpmaterial.
Kan man bygga om ett original måntro?
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Annars kan du ju alltid köpa lite rör på mekonomen o svetsa på en sån här.
 

Bifogat

  • pcp3.jpg
    pcp3.jpg
    41.8 KB · Visningar: 212

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Kompisen sid-monterade r1ans original dämpare på sin saab 2-takt! det var inga problem alls vid besiktning!... och ljudet var inte heller besvärande :)

Edit: får väl skriva att han köpte dämparen av en kille som hade kraschat med sin hoj. fick den för 500spänn!
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Fetsko skrev:
Kompisen sid-monterade r1ans original dämpare på sin saab 2-takt! det var inga problem alls vid besiktning!... och ljudet var inte heller besvärande :)

Edit: får väl skriva att han köpte dämparen av en kille som hade kraschat med sin hoj. fick den för 500spänn!

Tappade han ingen effekt på det? 2-takt brukar ju vara känsliga för ändringar i avgassystemet.
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Om du planerar att bara ha en ljuddämpare på din opel så måste jag nog förvarna dig om att det kommer förmodligen låta förjävligt mycket.

Opel brukar normalt sett använda fullflödesdämpare på sina bilar (iaf tidigare) och då har det krävts flera dämpare för att få en rimlig ljudnivå. Många andra bilmärken kör med en kammarkonstruktion som är klart effektivare. Vill dessutom minnas att opels motorer normalt sett har ganska högt kompressionsförhållande, något som också gör att avgasbullret blir högre.

Nog för att en slipon kanske håller samma dimension som på din opel 1.6:a (1 3/4" kanske?) men jag tror att det kommer låta helt oacceptabelt mycket. Det kanske blir bättre om du har en originaldämpare, men tror ändå inte det räcker med 1.

Jag hade nog köpt ett nytt system, vad kan det kosta? 1500? Så kan du åka utan att skämmas =)
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
VW Polo med kolfiberdämpare. Har bara svetsat på ett slutrör och fungerar
som ett slipon, dånar lagom, låter faktiskt som den är större i motorn än va den är och dessutom nybesiktigad efter att ha kört ca 300 mil sedan jag
monterade den :tummenupp
 

Bifogat

  • ljud.JPG
    ljud.JPG
    69.3 KB · Visningar: 521

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
jayjay skrev:
Om du planerar att bara ha en ljuddämpare på din opel så måste jag nog förvarna dig om att det kommer förmodligen låta förjävligt mycket.

Opel brukar normalt sett använda fullflödesdämpare på sina bilar (iaf tidigare) och då har det krävts flera dämpare för att få en rimlig ljudnivå. Många andra bilmärken kör med en kammarkonstruktion som är klart effektivare. Vill dessutom minnas att opels motorer normalt sett har ganska högt kompressionsförhållande, något som också gör att avgasbullret blir högre.

Nog för att en slipon kanske håller samma dimension som på din opel 1.6:a (1 3/4" kanske?) men jag tror att det kommer låta helt oacceptabelt mycket. Det kanske blir bättre om du har en originaldämpare, men tror ändå inte det räcker med 1.

Jag hade nog köpt ett nytt system, vad kan det kosta? 1500? Så kan du åka utan att skämmas =)

Kanske var otydlig... Byter system från katalysatorn och bak. Det innebär en mellandämpare och sen slutdämparen. Mellandämparen kommer dock att vara en så gott som original och likaså rördelen till slutdämparen.

Slutdämparen däremot kommer bestå av en dämpare från motorcykel som är ompackningsbar så att ljudet kan justeras efter tycke.
(Bara slutdämparen kostar 1600:- original, 1200:- på mekonomen)

Så pass mycket som en motorcykeldämpare verkligen dämpar ljudet beroende på packning så lär det ju knappast vara några problem ljudmässigt. :)

Peder Rosberg skrev:
VW Polo med kolfiberdämpare. Har bara svetsat på ett slutrör och fungerar
som ett slipon, dånar lagom, låter faktiskt som den är större i motorn än va den är och dessutom nybesiktigad efter att ha kört ca 300 mil sedan jag
monterade den :tummenupp

Fan vad kul att det är fler som har tänkt samma sak! :tummenupp

Men återigen, det har inte varit några problem med att ha kolfiberdämpare??
Tycker ju att den borde gå sönder relativt lätt... :va
 

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
hade faktist samma idé. Tänkte sätta på mitt lila eloxerade slipon som slutdämpare på porschen, bara för att prova. återkommer med resultat. Får se om man får för mkt stryk av andra porscheägare
 

jambaman

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Sigtuna
Hoj
Yamaha FZ 750 91
Lazerdämpare+Golf1=sant

Hade en lazer dämpare på min gamla golf etta fy fan vad den lät.
Ett bra sätt att lindra hoj abstinensen me.
Jag besiktade med blanktpapper fast den lät som ett bombflygplan?
Och skulle man åkt in me hoj hade det vart en 2a direkt fan vad konstig att en bil får låta satan men inte en hoj. :confused:
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Red skrev:
Kanske var otydlig... Byter system från katalysatorn och bak. Det innebär en mellandämpare och sen slutdämparen. Mellandämparen kommer dock att vara en så gott som original och likaså rördelen till slutdämparen.

Slutdämparen däremot kommer bestå av en dämpare från motorcykel som är ompackningsbar så att ljudet kan justeras efter tycke.
(Bara slutdämparen kostar 1600:- original, 1200:- på mekonomen)

Så pass mycket som en motorcykeldämpare verkligen dämpar ljudet beroende på packning så lär det ju knappast vara några problem ljudmässigt. :)



Fan vad kul att det är fler som har tänkt samma sak! :tummenupp

Men återigen, det har inte varit några problem med att ha kolfiberdämpare??
Tycker ju att den borde gå sönder relativt lätt... :va

Håller det på en mc så håller det på en bil. För du har lägre avgashastighet
på en bil och dessutom har avgaserna längre sträcka att kyla ner sig, mot en
mc. Det enda som möjligen skulle vara sämre förhållande är väl stenskott
och annan skit man kör över. Sen finns det ju rostfritt/alu/titan att välja mellan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top