MC-mässa Älvsjö 2015!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Alltid kul att trava runt på mässan (blev två besök), känns som liten säsongsstart mentalt.

Rent allmänt var det mycket välkänd skåpmat från de stora tillverkarna tycker jag. Det är fortfarande BMW och KTM som känns mest innovativa efter att ha flyttat fram sina positioner ett antal år.

Mina highlights:

Kawa H2: tja varför skulle man INTE ha 300 hästar??:D Cool med enkelsving men vem designade fälgen? Biltema?
R1: lovande men var designavdelningen bakfulla när de ritade fronten?
BMW RnineT: i vardagsrummet, bara för att den är så jävla ball. :kär
GSXR 1000: Kul att de är tillbaka i MotoGP men som gammal gixxertorsk skär det lite i mig att man låtit konkurrenterna komma ifatt och förbi på gatan. Tom monterpersonalen tillstod att det var svårt att hitta riktigt tunga argument för att köpa modellen såvida man inte var märkesfrälst. ABS 2015...nähä??
CBR 1000 RR: Sedan länge en av marknadens mest kompletta supersporthojar. Sluta finputsa, släpp sargen och ge oss en ny modell -gärna med V4.:yoparty
MV Augusta Dragster: Ja vad säger man....porr!:tuttar
Ducati Scrambler: modigt och helt rätt tänkt
Ducati 1299 Panigale S: behöver jag verkligen motivera det?:kär:kär:kär:kär
Aprilia: Fantastiska, vackra hojar som fortfarande lider av usel generalagent och trötta åf: 3 månaders väntan för en backspegel, 2 månader för en blinkers....bra jobbat Probike:dummer

Sen är ju Toymans samling av WSBK vinnare alltid en fröjd att skåda. :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det är fortfarande BMW och KTM som känns mest innovativa efter att ha flyttat fram sina positioner ett antal år. p

Utan att (helt) säga emot dig, så är det förstås inte bara innovationer som spelar roll, utan även design. Ducati vinner förnärvarande lätt den striden, ffa mot Yamaha och Honda imo som kör vidare i traditionella och konservativa design-spår.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Utan att (helt) säga emot dig, så är det förstås inte bara innovationer som spelar roll, utan även design. Ducati vinner förnärvarande lätt den striden, ffa mot Yamaha och Honda imo som kör vidare i traditionella och konservativa design-spår.

Glömde jag att säga att Ducati naturligtvis är i en helt egen klass.....:kär:fakta

Du har naturligtvis rätt och jag avsåg inte tekniska innovationer primärt. Det jag ville ha fram var mer att BMW och KTM i sitt varumärkesbyggande och sin produktstrategi visat både mod och nytänkande för att hitta nya kundsegment.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Efter att ha kört hela natten så var reaktionen i våran bil rätt häftig när vi kring 9.30 tiden blev omkörda av dig på din monster. Tror det var på essingeleden. På fredagmorgonen. Du gjorde iaf min morgon efter att ha suttit och stirrat på e4an hela natten.

Samma här när vi blev omkörda�� av Duccen

Vad gör man inte för att glädja sina medtrafikanter :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HD ställde inte ut i år, vilket medförde att antalet västar, bockskägg och halvpackade mässbesökare mer än halverades. Betydligt större andel normalt folk vilket var trevligt.

Upplevde det också som att både besökare och utställare hade kul och att det gjordes många avslut under mässan.

Jag hjälpte till hos BMW och trycket och responsen var fantastisk. Känns som om fler kom och faktiskt skulle köpa en hoj och inte bara provsitta.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur påläst är personalen i mäss-montrarna egentligen?

Hos Triumph stod en kille och berättade hur slirkopplingen på Daytonan funkade. Han ville gärna framhålla hur nytt och innovativt det var.
Som den besserwisser jag är kunde jag berätta för honom att Yamaha R6 fick det redan 2006 - alltså för nio år sen! När jag dessutom fyllde på med hur illa jag tyckte den funkade (eftersom jag upplevde att man tappar motorbromsen helt när kopplingen släpper), var han tillintetgjord.

Jag tycker istället han kunde ha berättat varför de väntat ända tills nu med slirkoppling, varför Triumph inte upplevt behovet lika stort som Yamaha? Det hade känts ärligare.

Härom året var vi i Honda-montern och frågade vad "Ten" var för funktion på en av de små justerskruvarna på 1000RR:s big piston-gaffel. Hade det stått för tension borde fjädern varit inblandad, men fjädern brukar ju justeras på den stora muttern resonerade vi. Killen skulle kolla och försvann iväg... Och till slut gick vi.


Jag kan ju tycka att personalen borde ha lite djupare kunskaper om årets uppdateringar, det kan ju vara just det som är skillnaden mellan den vanliga och en dyrare R-version? Är det dessutom "mässpriser" som hetsar till en snabb affär, är det väl ännu viktigare? Eller är jag för petig?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur påläst är personalen i mäss-montrarna egentligen?

Hos Triumph stod en kille och berättade hur slirkopplingen på Daytonan funkade. Han ville gärna framhålla hur nytt och innovativt det var.
Som den besserwisser jag är kunde jag berätta för honom att Yamaha R6 fick det redan 2006 - alltså för nio år sen! När jag dessutom fyllde på med hur illa jag tyckte den funkade (eftersom jag upplevde att man tappar motorbromsen helt när kopplingen släpper), var han tillintetgjord.

Jag tycker istället han kunde ha berättat varför de väntat ända tills nu med slirkoppling, varför Triumph inte upplevt behovet lika stort som Yamaha? Det hade känts ärligare.

Härom året var vi i Honda-montern och frågade vad "Ten" var för funktion på en av de små justerskruvarna på 1000RR:s big piston-gaffel. Hade det stått för tension borde fjädern varit inblandad, men fjädern brukar ju justeras på den stora muttern resonerade vi. Killen skulle kolla och försvann iväg... Och till slut gick vi.


Jag kan ju tycka att personalen borde ha lite djupare kunskaper om årets uppdateringar, det kan ju vara just det som är skillnaden mellan den vanliga och en dyrare R-version? Är det dessutom "mässpriser" som hetsar till en snabb affär, är det väl ännu viktigare? Eller är jag för petig?

Jaa, det känns lite sådär när man kan mer än de som ska stå och presentera nyheterna. :3freak Åas, så är det ju hos många hojhandlare med känns det som. Vilket inte gör saken bättre. :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Läs på Bessewisser! Slirkoppling, -98 på Aprilia förmodligen inte först ens det. Yamaha R6... ;)

I övrigt en hel del fina saker, men det är lite dåligt med riktiga överraskningar nu för tiden, eller så har man bara blivit mer luttrad ... :)

Det som lockade mest var nog Brutale, Tuono 1100 och MT-09/MT-07???
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaa, det känns lite sådär när man kan mer än de som ska stå och presentera nyheterna. :3freak Åas, så är det ju hos många hojhandlare med känns det som. Vilket inte gör saken bättre. :gnissla
Näe, man får nog inte begära för mycket...
Läs på Bessewisser! Slirkoppling, -98 på Aprilia förmodligen inte först ens det. Yamaha R6... ;)

I övrigt en hel del fina saker, men det är lite dåligt med riktiga överraskningar nu för tiden, eller så har man bara blivit mer luttrad ... :)

Du läser in för mycket, Jåke.
Jag menar att en slirkoppling inte är så mycket att hosta upp sig över idag, när en dussinhoj som R6 fick det redan 2006. Inte att Yamaha var först på nåt vis.

Håller annars med dig om att överraskningsmomentet är borta nuförtiden. Antingen har hojarna blivit mer och mer fulländade så att det bara bli förfiningar till varje år. Eller så är vi mer hårdhudade.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Äsch, klart jag håller med dig. Försökte bara vara lite lustig genom att vända på ditt konstaterande. Ett totalt fiasko. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur påläst är personalen i mäss-montrarna egentligen?

Hos Triumph stod en kille och berättade hur slirkopplingen på Daytonan funkade. Han ville gärna framhålla hur nytt och innovativt det var.
Som den besserwisser jag är kunde jag berätta för honom att Yamaha R6 fick det redan 2006 - alltså för nio år sen! När jag dessutom fyllde på med hur illa jag tyckte den funkade (eftersom jag upplevde att man tappar motorbromsen helt när kopplingen släpper), var han tillintetgjord.

Jag tycker istället han kunde ha berättat varför de väntat ända tills nu med slirkoppling, varför Triumph inte upplevt behovet lika stort som Yamaha? Det hade känts ärligare.

Härom året var vi i Honda-montern och frågade vad "Ten" var för funktion på en av de små justerskruvarna på 1000RR:s big piston-gaffel. Hade det stått för tension borde fjädern varit inblandad, men fjädern brukar ju justeras på den stora muttern resonerade vi. Killen skulle kolla och försvann iväg... Och till slut gick vi.


Jag kan ju tycka att personalen borde ha lite djupare kunskaper om årets uppdateringar, det kan ju vara just det som är skillnaden mellan den vanliga och en dyrare R-version? Är det dessutom "mässpriser" som hetsar till en snabb affär, är det väl ännu viktigare? Eller är jag för petig?

Det kan du ju tycka, men alla som hjälper till under mässorna är inte tekniker eller säljare, utan ett hopskrap av folk som gillar hojar och som gärna jobbar gratis några dagar.

Betänk också att det är ytterst få som kan svara på såna här frågor om ett märkes samtliga modellers små uppdateringar som gjorts år från år. Du kan inte rimligtvis tro att alla monterpersonal är fullfjädrade tekniker som varit med i 10 år plus?

Om du verkligen verkligen har en fråga som det är viktigt att få svar på så vänd dig till rädd person (ta reda på vem det är) istället för att tillintetgöra en person som faktiskt gör sitt bästa för att hjälpa dig.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Näe, man får nog inte begära för mycket...


Du läser in för mycket, Jåke.
Jag menar att en slirkoppling inte är så mycket att hosta upp sig över idag, när en dussinhoj som R6 fick det redan 2006. Inte att Yamaha var först på nåt vis.

Håller annars med dig om att överraskningsmomentet är borta nuförtiden. Antingen har hojarna blivit mer och mer fulländade så att det bara bli förfiningar till varje år. Eller så är vi mer hårdhudade.

.......... eller så är det så att det sen en tid tillbaka finns nåt som heter internet där alla små nyheter läcker ut långt innan man faktiskt kan se dom på en mässa.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det kan du ju tycka, men alla som hjälper till under mässorna är inte tekniker eller säljare, utan ett hopskrap av folk som gillar hojar och som gärna jobbar gratis några dagar.

Betänk också att det är ytterst få som kan svara på såna här frågor om ett märkes samtliga modellers små uppdateringar som gjorts år från år. Du kan inte rimligtvis tro att alla monterpersonal är fullfjädrade tekniker som varit med i 10 år plus?

Om du verkligen verkligen har en fråga som det är viktigt att få svar på så vänd dig till rädd person (ta reda på vem det är) istället för att tillintetgöra en person som faktiskt gör sitt bästa för att hjälpa dig.

Jag begär naturligtvis inte det omöjliga på något sätt och just i fallet med Traja-killen var det han som först nämnde slirkopplingen som nyhet på 675:an, därför kanske han var insatt, tänkte jag. Tar man upp det som en av modellens stora nyheter borde man väl veta att konkurrenterna haft samma detalj i närmare ett decennium? I skämtsam ton sa jag ungefär "Ååå, slirkoppling... Det var väl inte mer än nio år sen det kom på R6?" :7peta
Sedan resonemanget vad jag tyckte om funktionen och att det var ett onödigt bling. Sams? :krama


Hos Kawa fick vi ett kul snack med en kille som verkligen kunde allt om vattenskotrar. Jag frågade varför de är så stora, hur fort man kunde cruisa utan att löständerna for ur, hur mycket soppa de drog och en massa andra dumma noobie-frågor. Det är en ny värld för mig. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
.......... eller så är det så att det sen en tid tillbaka finns nåt som heter internet där alla små nyheter läcker ut långt innan man faktiskt kan se dom på en mässa.

Absolut, visst är det så.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Brittiska hojar har haft slirkoppling betydligt tidigare, mestadels när man mest behövde driv och gärna långt hemifrån... :D

Men nyttan av kunskapen att byta koppling på en gata långt hemifrån, men närmare hembygden för hojen, ska inte förringas! :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Härom året var vi i Honda-montern och frågade vad "Ten" var för funktion på en av de små justerskruvarna på 1000RR:s big piston-gaffel. Hade det stått för tension borde fjädern varit inblandad, men fjädern brukar ju justeras på den stora muttern resonerade vi. Killen skulle kolla och försvann iväg... Och till slut gick vi.

Snabb japansk fjädrings-ordlista:

Machine = motorcykel
Ten = tension = returdämpning
Rear cushion unit = stötdämpare (bak-kudde-enhet...)
Spling = fjäder
Spling crip = fjäderknaster
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Snabb japansk fjädrings-ordlista:

Machine = motorcykel
Ten = tension = returdämpning
Rear cushion unit = stötdämpare (bak-kudde-enhet...)
Spling = fjäder
Spling crip = fjäderknaster

Tack för den! :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
.......... eller så är det så att det sen en tid tillbaka finns nåt som heter internet där alla små nyheter läcker ut långt innan man faktiskt kan se dom på en mässa.

Just därför var det rätt befriande att se Ford presentera sin Ford GT utan att något läckt ut på förhand inför Detroits bilmässa. Fler tillverkare borde ta efter det hemlighetsmakeriet istället för att släppa bilder under utvecklingstiden.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top