Det verkar som att Älvsjömässans prislapp skrämt iväg en del företag. Lelles MC, Nilssons MC t ex gick inte att finna alls (missade jag dom?).
Lite småbesviken blev jag allt, Göteborg -16 kändes större...
Du missade inte dom..dom var inte där.
Lelles svarade mig när jag skrev till dom att dom har "egen mässa med bra priser" under den helgen i butik/nätet. Om man inte orkar/vill ta sig knappt 1 timme till Mässan för att ställa ut ...det säger en hel del.
Göteborg 2016 var mycket bättre..inget snack där fanns mycket tillbehör att glo på och rota runt i.
för Triumph och Ducati iaf.
Aprillia hade 3 st hojar (?) och MV Augusta 2-3 st med ???
HD inga alls ?? Inte för jag bryr mig om det HD men ändå
Lelles fanns inte med i Göteborg 2016, istället utökade Nilssons en redan stor monter ändå mer när det stod klart att Lelles avstod.
Nilssons gjorde en verklig kalasmässa 2016, så man kan fundera över anledningen att man inte följer upp succén? Att det är dyrt att vara på själva mässan är inte enda faktorn - det är även slitigt utan dess like med flera dagars uppbyggnad av monter, organisera kläder och artiklar så att det är rimligt lättjobbat under pågående mässa.
Man skall ha priser och uppgifter på allt så att även tillfällig personal kan göra ett bra jobb, man skall veta vad man har liggande i bil eller externlager för att snabbt kunna fylla på när man går slut på något, man skall ha koll, koll, koll - även på tjyvarna, som bara blir fler och fler.
Mässans öppettider är exvis på lördagen 9-20 = 11 timmar med minimal chans till vila. Lägg en timmes förarbete och en timmas efterarbete till det och man har en helvetescentrifug för personalen.
Kostnaderna runt omkring är inte att leka med heller: transport av varor och monter, logistiken kring det man inte kan köra själv och administrationen av allt det man beställer direkt till mässan är tung.
Personalen skall tas omhand och ha mat samt logi - kostnaderna skenar lätt väg.
Nej, jag agerar inte gråterska för handlarna - men jag kan lätt se hur dom tänker:
vad blir det över på sista raden? Vad
kostar det att tjäna pengar under mässdagar...?
Det är knappast dyrare att ställa ut i Stockholm än i Göteborg - räknat på ren monteryta.
Även om kringkostnaderna är högre i Stockholm, så
borde det inte skrämma bort försäljare som säljer utrustning på plats.
Så varför var det så glest med saker att köpa?
Handelsboden gjorde bra affärer, och många som tidigare absolut inte ens funderat på att handla hos Flying Eagle gick in i deras avsevärt utökade monter - och hittade kanske något.
Men klart är att vi lärt oss att fynda på mässan, vi verkar koncentrera mycket av våra inköp till dessa dagar - och kanske, kanske har de nya importörerna som agerar i Sverige stört sig på en utveckling där försäljningen på mässan är hysterisk, till nackdel för vardagshandeln i butikerna under stor del av årets övriga dagar...?
Jag vet inte, jag bara spekulerar - men OM det är på det viset är man inne på en farlig väg:
det fanns gott om folk som traskade runt på mässan med glödheta kontokort och en inköpslista lång som Metusalems skägg. ...men inget av det dom ville ha fanns att köpa.
Vad säger att dom istället går till sin lokala handlare och köper istället? ...till fullt järntaxepris?
Kanske är det mer troligt att folk söker sig till nätet, eller handlar på plats när de stora varuhusen i Tyskland istället?
Vad har man vunnit då? Hur mycket har man förlorat?
Hur mycket finns kvar av "MC-mässan" på sikt om det enda man kan göra där är att klättra på hojar...?
Om - jag bara säger
om bortfallet av handlare på mässan grundar sig i exempelvis en njuggare inställning från importörerna att lämna ut artiklar på konsignation, eller rent av något ändå mer, så tror jag man tänt implosionsstubinen.
....ja, eller också så är det bara de naturliga svängningarna: det går bättre och bättre år efter år för handlarna, som ökar sin yta, bygger flashigare montrar, allt fler kommer till för att karva sin slice ut Guldkalven - tills det blir för mycket och ingen tjänar en spänn längre.
Kanske var MC-mässan i Stockholm 2015 ett sådant bakslag att ingen tjänade några pengar, och alla backade undan och satte sig att lurpassa på varandra?
Vem vet? Vi hoppas på fler handlare för 2018 i Göteborg, eller hur?
Söndag brukar vara en bra dag att verkligen kolla på det som finns i montrarna.
Mässan som den upplevs av en utställare hittills:
Torsdag - mer besökare än normalt. Riktigt bra, faktiskt.
Fredag - samma sak; mer att göra, jämnt fördelat över dagen, bra blandning av besökare.
Lördag - inte riktigt det där överhysteriska trycket där paniken lurar under yta. Bra!
...däremot dog det av mycket tidigare än vad jag kommer ihåg från förr om åren. Den som hade tålamod att dröja kvar kunde ha meningsfulla snack med säljare och dessutom fritt fotoutrymme flera timmar på slutet.
I Göteborg är det änna fullt tryck till stängning - and beyond, ibland.
Vakterna får försöka med lämpor och vädjanden för att locka ut de sista goingarna.
Så icke här.
Ändå: BRA om folk lärt sig att gå de andra dagarna, och göra annat på lördagen.
Söndag - ?
Söndag, ja: mer folk än vanligt. Tydligt omviktning under denna mässa från en overcrowded lördag till jämnare beläggning över alla mässdagarna. Tacksamt för alla, både utställare och besökare.
Bahh! Inte ens orginalstöden pallar med.
Nä, när man börjar Touratäcka hojarna så brakar vikten iväg.
Två hojar tillverkade av David Senning på samma mässa är inte vanligt. Den äldsta stod i en monter där vi har en känd herre här på SportHoj som gillar att köra långt och länge. Mycket folk varje gång vi passerade så det blev inte ens tillfälle att säga hej men det gjorde inget.
Vi kan säga hej här istället!
Missade vi varandra? Trist!
Det var hysteriskt bitvis, och lätt hänt att man fastar i tunnelseendet.
Hade dom?
Nå, sade ju att där var för mycket göbbar ivägen.
Haha okej, på torsdan hade jag fri sikt. Bike har bilder:
http://www.bike.se/nyheter/honda-pa-mc-massan-2017
Blev förvånad vilken skillnad det var på lackeringarna.
Den röd-svarta såg en halv gång mindre ut än den vita, trodde först de fått tag på den där rally-hojen!
Ja, det där har ni ju rett ut redan, men här kommer en gruppbild:
...och en fullsmetad Touratech CRF
Bra så?
Edit:
MC-konsult Lidköping fanns på plats med en stor monter.
Fasen vet vad som fanns på insidan - jag fastnade för exposén utanför, som omfattade mycket av de gamla jippoprojekten:
...och en segelbåt av mjölkkartonger är ju alltid kul.
Thomas fantastiska WCT-dress var dock inte "kul". Då, när bilden togs var det "fashion" med sådana färger. Vad är det nu? Beyond ghey?
Här en ögonblicksbild från den stökiga lördagen:
Nej, det är söndag och tidig utflyttning. En skyltdocka är det som däckat.
Det må vara hänt. Mindre fylla i år, upplever jag.
Apropå däckat:
Inte ens i BMWs egen monter får man vara ifred från bobbers med felmonterade framdäck.
Det blir så pajjigt när man stolt visar upp att man inte ens vet åt vilket håll hjulen skall rulla. All show no go - är det just det man vill visa upp?