MC-mässa Göteborg 2016!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Äntligen dags för mässan igen och därmed också, tycker jag, starten av hojåret 2016. Det ska bli lika kul som vanligt att komma in i mässhallarna och se... allt! Hjälmar och prylar, skinnställ och hojar. Och lite mer hojar. :)


Vad får man inte missa i år?
Hondas nya Africa twin ska bli kul att se, har fått för mig att den ska vara lite smidigare än de största offroad-pråmarna. Hoppas bara de inte gör om förra årets blunder, där de missade att få med deras stora nyhet, VFR 800.
Sen är väl chansen rätt liten, men det skulle ju va rätt maxat om Honda skakat fram en RC 213V åt oss. :tungan

KTM:s nya SuperDuke GT får man väl kolla på, likaså nya ZX-10R och GSX-R 1000. Sen tycker jag Trajas Thuxton-modeller är så fräna, så där får jag nog stå ett tag.

Jag tror branschen ser ljust på årets säsong, ett tecken på det är att Yamaha anser suget så stort att man dammar av samma R6 som mig veterligen inte uppdaterats sedan 2008.
Yamaha har ju annars en hel skock nya modeller som jag iallafall, ska försöka smälta utseendet på. Det fräna med dem är att många av dem kommer gult retro-lackade, läckert!

Som vanligt hoppas jag att Toyman mäktar med att släpa dit sina superbikes och att klassiker-klubbarna har laddat med kul snack. :tummenupp


Det är en ära att få sparka igång mäss-tråden 2016, vi syns där!

http://mcmassan.se/?gclid=CNL7ocT99skCFcPOcgod56gLjA

https://www.youtube.com/watch?v=CBxmsNhHBQs
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är nästa r6 klar att visas upp menar man? Koolt.
Det vore kul att få drömma om.

Lite synd att sporthojarna inte finns att köpa som trackversioner direkt på samma sätt som crosshojar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hoppas att jag kommer kunna åka dit. :D Jag kunde ju inte provsitta hojarna förra gången, men nu jävlar! :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hörde något om att man skulle få provköra hojar, kan dock inte bekräfta detta. Jag jobbar på Svenska Mässan och vi har inte hört något om att det ska asfalteras någonstans men My dog kommer innan så det kanske blir en överraskning i januari. Köra på betonggolvet vill ni inte, tro mig. :crash

Saxat från MC Mässans hemsida:
"i Actionhallen är det hela tiden full fart med provkörningar av MC och olika mopedmodeller."
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
väntar fortvarande på en trippel r6a. vääääntar, man e sugen men har ju varit en besvikelse varje år man har varit där. kassa reor å oftast inget märkvärdigt som visas. har man nära till en mcbutik så har man ju sett allt redan typ. aja.. blir la ändå ett besök, men börjar kosta flis för att se på några hojar som man annars får se gratis.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hörde något om att man skulle få provköra hojar, kan dock inte bekräfta detta. Jag jobbar på Svenska Mässan och vi har inte hört något om att det ska asfalteras någonstans men My dog kommer innan så det kanske blir en överraskning i januari. Köra på betonggolvet vill ni inte, tro mig. :crash

Saxat från MC Mässans hemsida:
"i Actionhallen är det hela tiden full fart med provkörningar av MC och olika mopedmodeller."

Aha, så du jobbar där? Då blir det väl som en dag på jobbet, eller?

Dom säger också i YT-klippet att det ska bli provkörning, men undrar var? Nåt år (90-talet?) körde de motard-uppvisning där uppe, kanske blir där? Du får forska!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Givetvis blir det en tripp till baksidan för att kika på lite hojar och dricka lite öl.

I första hand ska det bli skoj att kika på Thriumps nya Bonneville och Thruxton, ska även kasta ögonen på Guzzia nya v och MW´s Scrambler.
Retro är det som gäller.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Aha, så du jobbar där? Då blir det väl som en dag på jobbet, eller?

Dom säger också i YT-klippet att det ska bli provkörning, men undrar var? Nåt år (90-talet?) körde de motard-uppvisning där uppe, kanske blir där? Du får forska!

Jobbar inte under mässorna. Finns inget för oss dödliga att göra då.

Antingen kör man utomhus på lastplattan, stor som en fotbollsplan. Eller så kör man i A eller F hallen, troligen den sistnämnda, där har det körts hoj förut. De hade nått fiddy-motard race där för några år sedan men jag undrar om ventilationen är tillräcklig för att agera provkörningsarea. :va

Man kan köra i V-hallen också, där ligger det redan asfalt men sist jag var nere där fick den hallen agera lager.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ska sikta in mig på Aprilias och ffa. Yamahas hörnor. Man kan ju hoppas att Aprilia tagit med sig en 230 hkr rsv4 race-ed. förutom Tuono Factoryn. :yoparty Hos Yamaha är det ju MT10an som gäller. Annars ska de bli kul att bara gå runt och titta och drömma. Kanske pilla lite också :hihi
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Blir det en konkurrent till KTM 690, eller blir den mer "seriös"?

Nja, pengarna hamnar ju mer eller mindre i samma plånbok. I enduro-segmentet är skillnaderna mellan KTM/Husqvarna oftast marginella. Aningen oklart var tomtarna nere i Mattighofen tänkt sig. I vissa sammanhang påstås de se Husqvarna som en mer "sansad" variant, vilket inte stämmer i fallet med 701. Skillnaderna mot Enduro R är högre fjädringsväg (tillbaka till 275 mm som "gamla" 690-modellerna hade fram till 2011), WPs 4CS-gaffel, större tank, annan färg, mer slimmad instrumentering (likt de äldre 690 hade) och en annan mappning till motorn. Samt kosmetiska saker och kanske en och annan ordnad konstruktionsmiss. Dock med samma dumma konstruktion på tanklock och samma magiska LC4 som äter vipparmslager och imploderar om den får annat än Motorex Powercross.

Däremot är det en ny LC4:a på g till Duke, så framtiden kanske bjuder på större skillnader.
Värd att kolla in iaf om man är på mässan, för det är helt klart den okrönta prinsen av segmentet utanför asfalten.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Ni som varit där innan, hur är det med priser och dylikt, kan man göra några fynd eller är det minimala rabatter som man ändå hittar på nätet?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ni som varit där innan, hur är det med priser och dylikt, kan man göra några fynd eller är det minimala rabatter som man ändå hittar på nätet?

Har personligen aldrig letat efter fynd på mässan men hört att det kan vara värt att gå första dagen så man inte går miste om bra grejer till bra pris. Har man tur så är sista timmarna sista dagen bäst då det går att pruta ytterligare om det finns något kvar som man vill ha/passar.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Okej okej! tack för svar!
Tanken är väl egentligen inte att fynda något speciellt utan bara lindra abstinensen inför säsongen som kommer :hihi
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Finns det någon SH-tradition typ: "Klockan-15.01-ölen" i ölståndet närmast X?

Eller ska vi starta en?

Jag tar gärna en öl eller två på lördagen.

/morris
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag skall dit med kompisar från Stockholm. Mitt mål är att klämma lite på hojar. För första gången skulle det kunna bli en helt ny hoj. Ytterligare mål är att försöka få till en offert på försäkring på drömhojen superduke 1290. Känns som ett omöjligt uppdrag när jag bor i "zon 1" och är 31. Men vi får se. Kanske får bli en tuono istället som konstigt nog är "jättebillig" i jämförelse. Blir nog en öl eller tre också.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top