Nyss hemkommen från mässan måste jag säga att jag är positivt överraskad. Var inte på Friends Arena förra året, men baserat på kritiken och utvärderingarna jag sett känns det som att de tagit till sig av kritiken och gjort mässan mycket bättre. Tycker detta var en av de bättre mässorna på flera år.
Trots att jag var på Milanomässan i november tyckte jag denna mässan hade ett bra urval av det mesta. Visst, det fanns inte de där exotiska inslagen, koncepthojarna och udda märkena och utbudet av tillbehörstillverkare man kunde se på Milanomässan, men å andra sidan fanns det andra väldigt trevliga inslag som t ex Toymans samlingar. Grymt jobbat med montern förresten, Toyman - förutom hojarna var ju även väggarna med replicahjälmar riktigt imponerande
De stora tillverkarna hade överlag stora montrar med många hojar att provsitta. Kawasaki kändes nästan som att de flyttat upp monter + hojar från Milanomässan, om vi bortser från gigantiska videoväggar och liknande.
Till och med MV Agusta hade en monter i år
även om de inte hade sina exklusivaste läckerbitar på plats.
På övervåningen fanns ett shoppingområde med flera handlare med ett relativt brett urval och där det fanns gott om möjligheter att prova utrustning och handla till mässpriser. Var till och med en handlare som hade en monter med flera begagnade hojar till salu. Även importörerna var på plats med ett brett urval av bl.a. hjälmar (t ex Shoei och Arai, där särskilt den senare hade ett gigantiskt urval).
Maten skall jag inte klaga på, även om det var lite dyrt, men hade inte förväntat mig något annat. En högrevsburgare smakade fint, men det fanns gott om restauranger med andra rätter att välja på också.
Skoputsare och korvkrängare var reducerade till ett minimum och fick trängas i innersta hörnet av mässan. Kändes till och med som att de höjt sig ett snäpp i nivå med lite exklusivare parmesanostar m.m.
Trevlig stämning och trevligt folk var det där också - skönt att det inte var sån hysterisk trängsel som i Milano.
Jag är nöjd!