Steinmarkh
Ny medlem
Hej hej!
Varning för en vägg av text!
Jag har en Suzuki GSF 600 Bandit från 1997.
Ända sen jag köpte den för 1,5 år sedan har jag kämpat med detta problem. Felet ter sig som så att med ojämna avstånd dö helt när man håller på att köra för att sedan vara enormt svårstartad.
En typisk tur med banditen går till så här: jag startar och kör mot mitt mål, håller jämn gas på t.ex. 90 km/h. Helt plötsligt ser jag på hastighetsmätaren att hastigheten kryper nedåt sakta, 87-85-83-80 km/h, kompenserar genom att ge mer gas vilket inte ger någon effekt. Hastigheten fortsätter att sjunka och jag vrider mer och mer på gashandtaget tills jag har full gas. Den enda effekt det ger är att ljudet från avgasröret låter väldigt dovt och burkigt, hastigheten fortsätter att sjunka.
När hastigheten har sjunkit så pass att växeln är för hög, växlar jag ner ett steg, gasar, inget händer. Växlar ner igen, inget händer. När man kommer ner mot 40 km/h och frikopplar för att växla ner så dör motorcykeln helt och man rullar bara tills man står still.
Försöker starta motorcykeln, startmotorn går runt men motorcykeln går inte igång. Ibland, 1 av 10 gånger startar den med full choke men når då inte ens 1000 varv, närmare 800, när den normalt skulle tokrusa vid full choke. Försöka man köra i det läget så är det motorstopp så fort man släpper kopplingen 5 millimeter. Oftast startar den inte alls dock så man kan försöka flera minuter utan att den startar och man hör att batteriet håller på att få slut på ström.
DÅ! Helt plötsligt, startar den och tokrusar som normalt med full choke. Vrider av choken och man kan köra iväg som om INGET hade hänt. Detta håller i sig högst en mil innan exakt samma visa händer igen - hastigheten sjunker, den svarar inte på gas, dör när man frikopplar och går sedan inte att starta.
Grejen är att det här problemet kommer slumpmässigt, som längst körde jag 50 mil non-stop över en dag. Nu senast hann jag köra 4 mil innan det hände och jag fick lämna cykeln efter vägen. Däremellan är den till synes helt normal, varför jag tror att problemet är löst och ger mig iväg. Körde till jobbet flera dagar i rad, det hade jag aldrig gjort om jag visste att den kunde dö när som helst.
Första gången det hände visste jag inte vad det var, trodde det var en engångsgrej. Den startade nästa gång.
Efter att hänt någon gång till har jag fått hjälp att kolla förgasarna så att det inte var något som satt igen dem eftersom symptomen tydde på soppatorsk - att den inte får bränsle trots att det finns gott om det. Det hjälpte dock inte.
Efter det hade hänt någon gång till körde jag den till en verkstad, där hade batteriet tydligen ingen ström när de skulle prova den, batteriet hade varit felfritt innan jag lämnade in den. Det upptäcktes sen att batteriet hade kokat och de kunde mäta sig till att spänningsregulatorn inte gjorde sitt jobb. Jag köpte en begagnad regulator och bytte själv, kunde mäta korrekta värden och trodde att problemet var löst varför jag glatt gav mig iväg. Men exakt samma sak hände igen. Den uppmäter fortfarande bra värden på batteriet, med strömmen av, strömmen på och under tomgång även efter den senaste "incidenten".
Jag har varit insnöad på att symptomen hade med spänningen/regulatorn att göra eftersom det var det man trodde på verkstaden. Men nu verkar det ju som att det inte har något med det att göra? Som sagt så tycker jag det verkar som bränsleproblem men verkstaden hade varit i kontakt med någon servicechef på Suzuki som också trodde att det var något överspänningsskydd som slog av motorcykeln, så därför har jag helt enkelt köpt det rakt av.
Nu är jag i ett läge där motorcykeln står 40 mil hemifrån och verkstäder inte vill ta emot den eller avråder mig från att lämna in den eftersom det är så svårt att felsöka när felet kommer så sällan och det blir för dyrt eller för jobbigt att lägga ner tiden på verkstaden.
Nu ber jag ödmjukt om tips på åtgärder jag själv kan vidta för att få problemet att försvinna för gott! Kontroller eller åtgärder för att felsöka eller bara delar att byta ut en efter en. Var börjar jag? Är tacksam för allt som kan leda mig närmare en lösning på problemet och alla ord och tankar som skrivs i den här tråden.
Varning för en vägg av text!
Jag har en Suzuki GSF 600 Bandit från 1997.
Ända sen jag köpte den för 1,5 år sedan har jag kämpat med detta problem. Felet ter sig som så att med ojämna avstånd dö helt när man håller på att köra för att sedan vara enormt svårstartad.
En typisk tur med banditen går till så här: jag startar och kör mot mitt mål, håller jämn gas på t.ex. 90 km/h. Helt plötsligt ser jag på hastighetsmätaren att hastigheten kryper nedåt sakta, 87-85-83-80 km/h, kompenserar genom att ge mer gas vilket inte ger någon effekt. Hastigheten fortsätter att sjunka och jag vrider mer och mer på gashandtaget tills jag har full gas. Den enda effekt det ger är att ljudet från avgasröret låter väldigt dovt och burkigt, hastigheten fortsätter att sjunka.
När hastigheten har sjunkit så pass att växeln är för hög, växlar jag ner ett steg, gasar, inget händer. Växlar ner igen, inget händer. När man kommer ner mot 40 km/h och frikopplar för att växla ner så dör motorcykeln helt och man rullar bara tills man står still.
Försöker starta motorcykeln, startmotorn går runt men motorcykeln går inte igång. Ibland, 1 av 10 gånger startar den med full choke men når då inte ens 1000 varv, närmare 800, när den normalt skulle tokrusa vid full choke. Försöka man köra i det läget så är det motorstopp så fort man släpper kopplingen 5 millimeter. Oftast startar den inte alls dock så man kan försöka flera minuter utan att den startar och man hör att batteriet håller på att få slut på ström.
DÅ! Helt plötsligt, startar den och tokrusar som normalt med full choke. Vrider av choken och man kan köra iväg som om INGET hade hänt. Detta håller i sig högst en mil innan exakt samma visa händer igen - hastigheten sjunker, den svarar inte på gas, dör när man frikopplar och går sedan inte att starta.
Grejen är att det här problemet kommer slumpmässigt, som längst körde jag 50 mil non-stop över en dag. Nu senast hann jag köra 4 mil innan det hände och jag fick lämna cykeln efter vägen. Däremellan är den till synes helt normal, varför jag tror att problemet är löst och ger mig iväg. Körde till jobbet flera dagar i rad, det hade jag aldrig gjort om jag visste att den kunde dö när som helst.
Första gången det hände visste jag inte vad det var, trodde det var en engångsgrej. Den startade nästa gång.
Efter att hänt någon gång till har jag fått hjälp att kolla förgasarna så att det inte var något som satt igen dem eftersom symptomen tydde på soppatorsk - att den inte får bränsle trots att det finns gott om det. Det hjälpte dock inte.
Efter det hade hänt någon gång till körde jag den till en verkstad, där hade batteriet tydligen ingen ström när de skulle prova den, batteriet hade varit felfritt innan jag lämnade in den. Det upptäcktes sen att batteriet hade kokat och de kunde mäta sig till att spänningsregulatorn inte gjorde sitt jobb. Jag köpte en begagnad regulator och bytte själv, kunde mäta korrekta värden och trodde att problemet var löst varför jag glatt gav mig iväg. Men exakt samma sak hände igen. Den uppmäter fortfarande bra värden på batteriet, med strömmen av, strömmen på och under tomgång även efter den senaste "incidenten".
Jag har varit insnöad på att symptomen hade med spänningen/regulatorn att göra eftersom det var det man trodde på verkstaden. Men nu verkar det ju som att det inte har något med det att göra? Som sagt så tycker jag det verkar som bränsleproblem men verkstaden hade varit i kontakt med någon servicechef på Suzuki som också trodde att det var något överspänningsskydd som slog av motorcykeln, så därför har jag helt enkelt köpt det rakt av.
Nu är jag i ett läge där motorcykeln står 40 mil hemifrån och verkstäder inte vill ta emot den eller avråder mig från att lämna in den eftersom det är så svårt att felsöka när felet kommer så sällan och det blir för dyrt eller för jobbigt att lägga ner tiden på verkstaden.
Nu ber jag ödmjukt om tips på åtgärder jag själv kan vidta för att få problemet att försvinna för gott! Kontroller eller åtgärder för att felsöka eller bara delar att byta ut en efter en. Var börjar jag? Är tacksam för allt som kan leda mig närmare en lösning på problemet och alla ord och tankar som skrivs i den här tråden.