Mc ner till centrala Berlin? Vad måste vara lagligt på hojen för minsta bekymmer?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Funderar på att ta min bandagshoj (besiktigad men skabbig, och för det mesta på skurna eller oskurna slicks) ner och hälsa på en bekant några dagar i Berlin. Ljudnivån är dock laglig då originalsystem sitter på. Nu har jag aldrig långrest på hoj, så jag har lite frågor:

Eftersom hojen används flitigt till bandagar, så är det troligt att den står på någon form av lagom legala däck vid åktillfället (jag kommer säkert att köra något banpass kvällen innan eller så), hur reagerar tyska polisen på detta? Är det som i Sverige, att man får böter och kan åka vidare, eller ställer de till det rejält?

Vidare, hur bär jag mig åt för att få med mig någon packning alls på en RSV-R med plasttank, plastcuts och utan fästdetaljer ens för den minsta grej? Jag kanske kan få plats med allt jag behöver i en stor ryggsäck, men annars då? Silvertejpa en ICA-kasse med kläder över tanken?

Hur får man hojen över vattnet på bästa sätt - över Danmark eller dirket till Tyskland? Pengar är en issue, så ifall det ena alternativet är markant billigare sett till totalekonomi..

Hur binder man fast en sån hoj som jag har på en färja? Stödet är som bekant på Aprilior urkasst, och jag misstänker att det viker sig/går av ifall jag spänner ner hojen det minsta med spännband.

Behövs regnställ alls i Juli i Tyskland? Jag utgår från Skåne, så det är nog inte jättekallt ens om det regnar.

Tips välkomna
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Slå in Landskrona- Berlin på www.viamichelin.com så kommer du att få fram färdvägar. Finns ett par olika alternativ för dig att överväga.

I övrigt skulle jag nog försöka få med ett regnställ i packningen. Tror inte heller att Tyska polisen är intresserade om däcken ser slitna ut på kanterna så länge de är godkända för gata. Har förstått att de är väldigt hårda ifall det inträffar en olycka och det visar sig att däcken var dåliga. Åker du ner med dubbdäck vintertid kommer inte polisen att låta dig köra en meter innan du ryckt ut dubbarna.

Ha en trevlig resa. Låter som ett litet äventyr för dig.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Slå in Landskrona- Berlin på www.viamichelin.com så kommer du att få fram färdvägar. Finns ett par olika alternativ för dig att överväga.

I övrigt skulle jag nog försöka få med ett regnställ i packningen. Tror inte heller att Tyska polisen är intresserade om däcken ser slitna ut på kanterna så länge de är godkända för gata. Har förstått att de är väldigt hårda ifall det inträffar en olycka och det visar sig att däcken var dåliga. Åker du ner med dubbdäck vintertid kommer inte polisen att låta dig köra en meter innan du ryckt ut dubbarna.

Ha en trevlig resa. Låter som ett litet äventyr för dig.

Äger inga DOT-märkta däck, och ser egentiligen ingen anledning att skaffa då hojen normalt används som den gör. Men jag behöver inte oroa mig för att polisen står och utför flygande besiktning på 100% av hojarna som rullar av färjan?

Hur bär man sig åt ifall det blir motorras i Tyskland? Att veta hur man får hem öket känns relevant då den inte har superbra track record av att hålla ihop..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men jag behöver inte oroa mig för att polisen står och utför flygande besiktning på 100% av hojarna som rullar av färjan?

Hur bär man sig åt ifall det blir motorras i Tyskland? Att veta hur man får hem öket känns relevant då den inte har superbra track record av att hålla ihop..

Jag tror inte de gör flygande besiktning på alla fordon dit även hojar räknas. Tror inte heller de kolla däcken så noga att de upptäcker att de inte är märkta korrekt.

Får du motorras är det nog bara att ringa en bärgningsfirma och ordna transport hem till Sverige. Ditt försäkringsbolag kan nog hjälpa dig med det. Ring och hör med dem. Är du orolig för tillförlitligheten kanske du skulle överväga att åka ner på annat sätt.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Äger inga DOT-märkta däck, och ser egentiligen ingen anledning att skaffa då hojen normalt används som den gör. Men jag behöver inte oroa mig för att polisen står och utför flygande besiktning på 100% av hojarna som rullar av färjan?

Hur bär man sig åt ifall det blir motorras i Tyskland? Att veta hur man får hem öket känns relevant då den inte har superbra track record av att hålla ihop..

Euroassist har en bra försäkring för både bil och mc som jaghar tecknat. 500 kr / år och det täcker hyrbil och kostnad i några dagar oavsett vad som händer i hela europa. Kontakta de för mer info. Vet inte vad de har förkriterier dock, men någon årsmodellårsgräns för hojen finns!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så länge du inte blir stoppad är allt lugnt! ;)

Ljudnivå är, som jag förstått det, det de är hårdast på. Originalsystem gäller.

Sist jag var i Berlin åkte vi Gedser-Rostock ner och Rostock-Trelleborg hem. Gedser-Rostock kostar 500 kr plus broavgiften (205 kr med hoj) och 20 mil extra genom Danmark. Trelleborg-Rostock kostar 1150 kr.

Med bil gick det jämnt ut, det var en ren tidsfråga att vi tog Gedser-Rostock ner så vi kunde påverka vår tid själva så mycket som möjligt. På hoj tror jag det blir några hundringar billigare att ta Gedser-Rostock.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag hade åkt Trelleborg - Rostock och sen motorvägen om du bara vill fram snabbt och enkelt. Obs om du tar nattfärjan så ingår inte sovplats, gnidet av dom, det finns inga sköna stolar att sova i så man får sova på golvet. Ta dagsfärjan om du kan, den går typ fyra timmar snabbare också.

Det är inga problem med sidostödet, du spänner ett band över sadeln som trycker ner hojen och dämparna tar upp kraften.

Jag hade köpt mjuka sidoväskor från biltema som du fäster med en rem som du sätter under sadeln, sedan monterar man sadeln över så kläms remmen fast. Eller har du singelcuts, då blir det knepigare, köp en billig tankväska med krokstroppar som du fäster i kåpstag och dylikt.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tackar för alla svar. Skippar nog och tar tåg/flyger ner istället då det är så mycekt billigare. Bara inomhusparkering i Berlin 4-5 dagar är ju > 1kkr...
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Äntligen måndag...typ :rolleyes:
Lånar tråden lite...
Nu blev jag nästan orolig över min uppsättning på min Blackbird. Har Akra- helsystem och tänkt dra ner till Tyskland Österrike :confused: Jag har blivit stoppad 2 ggr med hojen i Sverige men aldrig ens uns av påpekan på mitt Akrasystem..endast visat körkort och fått blåsa:D
Hur nitiska är egentligen Tyska poliser.. sätter dom dit mig bara skymten av Akramärket på pipan?...
Erfarenheter mottages :Bugar
 

sportbike

Guest
Jag har också en undran, hur är det med hojar som har automatiskt halvljus, får man eller får man inte ha halvljus på dagtid i Tyskland?
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag har också en undran, hur är det med hojar som har automatiskt halvljus, får man eller får man inte ha halvljus på dagtid i Tyskland?

Vad jag vet uppmuntras det att köra med halvljus, men det finns ingen plikt att ha halvljus.

//Syss

Äntligen måndag...typ :rolleyes:
Lånar tråden lite...
Nu blev jag nästan orolig över min uppsättning på min Blackbird. Har Akra- helsystem och tänkt dra ner till Tyskland Österrike :confused: Jag har blivit stoppad 2 ggr med hojen i Sverige men aldrig ens uns av påpekan på mitt Akrasystem..endast visat körkort och fått blåsa:D
Hur nitiska är egentligen Tyska poliser.. sätter dom dit mig bara skymten av Akramärket på pipan?...
Erfarenheter mottages :Bugar


Har du ett TÜV-godkännande ska det inte vara några problem, det gäller ALLA delar som inte är original (blinkers, handtag, kåpglas o s v). Köper man delar från Tyskland eller delar tillverkade av tyska företag får man alltid ett sådant godkännande med, men andra företag utanför Tyskland brukar inte bry sig om att skicka med TÜV-godkännanden. Kontakta Akra annars, de borde veta mera.

//Syss
 
Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Man ser inte mer Poliser i Tyskland än i Sverige. Halvljus på ständigt - Inga problem. Fler och fler tyskar kör med ljus på.

Slipon, eller helsystem - Inte större probs än i Sverige. Man kan åka dit i Tyskland, likaväl som i Sverige. Men jag har aldrig haft problem.

Och där är inga kontroller som står direkt efter gränsövergångar eller efter färjor.
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Vad jag vet uppmuntras det att köra med halvljus, men det finns ingen plikt att ha halvljus.

//Syss




Har du ett TÜV-godkännande ska det inte vara några problem, det gäller ALLA delar som inte är original (blinkers, handtag, kåpglas o s v). Köper man delar från Tyskland eller delar tillverkade av tyska företag får man alltid ett sådant godkännande med, men andra företag utanför Tyskland brukar inte bry sig om att skicka med TÜV-godkännanden. Kontakta Akra annars, de borde veta mera.

//Syss

Tack för snabb respons, än om inte jag var lika snabb:D
Jag har ett Racing line open helsystem vilket inte är legalt även i Svedala...så tokvarva bredvid farbror Haffa är inte vidare toksmart:D
Men du verkar ha full koll på TÜV-godkännande vilket man även jag lärt mig nått nytt idag.. man lär så länge man lever:tummenupp

Man ser inte mer Poliser i Tyskland än i Sverige. Halvljus på ständigt - Inga problem. Fler och fler tyskar kör med ljus på.

Slipon, eller helsystem - Inte större probs än i Sverige. Man kan åka dit i Tyskland, likaväl som i Sverige. Men jag har aldrig haft problem.

Och där är inga kontroller som står direkt efter gränsövergångar eller efter färjor.
Ungefär så har min tankeshargong oxå varit, men OM man åker på torsk hur blir straffet..hiskeliga böter och finkan och beslagtagen hojj?:D Skämt åtsido men vore intressant om bötesnivån är samma som Svedala.. egentligen skulle man surfa in på någon tysk hojforum och finna svar som gäller:tummenupp
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top