Mc nummer två - förslag?

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Det börjar bli dags att byta bort min gamla Yamaha FZR 600 -93, så nu har jag provkört några olika modeller.
En CBR600F -05 som jag upplevde som tröttare än min nuvarande.
Testade en Blackbird -02 efter det. Den gick ju som tåget, men jag fick ingen adrenalinkick alls av den.
Har nu idag provkört en ny GSX-R 600 -08. Samma problem där, jag upplever att den är tråkigare än min gamla pråm.

Vad det här beror på är jag inte riktigt säker på. Jag hade nog väntat mig att åtminstone GSX-R skulle kännas häftigare än den jag har nu. Iofs kan Muzzy-avgasssystemet på min gamla hoj påverka känslan lite, men så mycket att cirka 30 hk skulle kännas långsammare/tråkigare? Jag vet inte. Kanske jag bara har lärt mig gilla den ojämna effektkurvan. :lol Den första kärleken sätter sina spår, osv..
Jag vet inte riktigt vad det är jag vill ha. Det viktigaste kriteriet är väl att den är lika explosiv, eller mer, än min nuvarande. Ja, helkåpa vill jag också ha.
Har funderat på en Fireblade, men tyvärr är ju försäkringskostnaderna hutlösa.

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR900RR
GSX-R 750 är nog ett bra alternativ. Bästa är nog att åka runt och testa olika modeller. Men hojarna har ju blivit betydligt mer lättkörda idag så det kan ju göra att du får den känslan du beskriver:)

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Det blir onödigt mycket tid i garaget med min nuvarande, därav bytesplanerna.
En twin ja, hur skiljer sig motorkaraktären på dom?
Kom på att jag inte ens har sneglat på Italienska hojar. Det kanske gömmer sig ett guldkorn där också.

Fleshcutter

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Hoj
Damcykel
Jag har själv blivit intresserad av Superduke på senaste, inte testat ännu men snart så.

jetson

Guest
Provkör en Daytona 675, den tänkte jag som 2a hoj kanske. Grym moppe. Eller en gsxr 750.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Det blir onödigt mycket tid i garaget med min nuvarande, därav bytesplanerna.
En twin ja, hur skiljer sig motorkaraktären på dom?
Kom på att jag inte ens har sneglat på Italienska hojar. Det kanske gömmer sig ett guldkorn där också.

Glömde du att varva hojarna du provade.
En modern 600cc måste varvas hårt för att den skall röra på sig.
Om du inte gillar att varva så är du fel ute.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag köpte precis en motard med extra endurohjul (eller om det är tvärt om). Sjukt bra komplement till min fzr 600 :)

Men om jag bara skulle ha en så skulle jag nog inte satsa på motard...

Last edited:

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Som jensobert säger, Daytona 675. Har hört bra grejer om den cykeln.

AVR

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -06, Hornet 600 -08 lull-lull edition *såld*, Yamaha XJ550 -83
Varför inte slå på stort och fundera på ZZR1400 eller Busan? Riktigt sköna hojar men det beror ju lite på vad du är ute efter för typ av körning...

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Honda VTR-1000f är en vettig kombination mellan sport/touring med billig försäkring (går hos if... ca 5000:- /år helförsäkring). V-twin som går ganska bra med över 100 hk. Att köpa en 600cc rr sporthoj kostar ju i princip samma som en 1000cc rr i försäkring, mig veterligen bara skiljt ngn hundralapp/år o många ggr jag kollat har det varit precis samma premie som 1000cc.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Köp en gammal kawa H1 trepip, fanns en 750 där... tvåtaktare med obefintlig väghållning. Den skulle jag tro att man kan både känna kicken på och bli smått nervös av :D

fjune

Guest
Köp en gammal kawa H1 trepip, fanns en 750 där... tvåtaktare med obefintlig väghållning. Den skulle jag tro att man kan både känna kicken på och bli smått nervös av :D

Dom måste ju va sköna! :brinnerup
Skulle lätt byta gixxern mot en sådan.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Hoppa på en Ducati 848 och testa!

Jag har däremot planer på attt testa nya Ducati Multistrada 1200.. Misstänker dock att stort ha begär kommer att infinna sig omgående.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...