Mc och ryggen!

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag fick ont i ryggen av att åka customcykel. Det var svårt att få hjälp av benen att fördela vikten.
Samma här, fast det beror på sadel på aktuell hoj dessutom. Jag köpte en bättre sadel av @VS till min custom, mycket stor skillnad i ryggen. Men det känns ändå efter nån timme.

Med BMW:n kan jag köra heldagar utan att känna nåt i ryggen.

Kolla över hur du sitter på din hoj, byt eventuellt hoj eller justera sittställning om du kan, det gör stor skillnad.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har till och från i ett gäng år haft lite strul med ryggen, men lite rörelseträning brukar vara den bästa hjälpen. Man får ju oftast inte omgående resultat utan det kräver lite ihärdighet. En app jag använder för att köra lite yoga är Down Dog, kan varm rekommenderas. Även appen Recover är bra för att köra lite korta enkla rörelsepass i, den senare har mer fokus på stretchövningar, den första mer yoga.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Fick jävligt ont i ländryggen på den tiden jag körde sporthoj (kawasaki Ninja 750), då var man helt slut i ryggen efter 10 mil bara.

Nu på senare år då jag kört motard, glidare och offroadhoj har jag inte haft ont alls då i mitt fall berodde de nog på den aggressiva sittställning.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Starka magmuskler är bra till allt. Badstranden, avlastning av handlederna vid cykling, skidåkning, ridning….och körning av motorcykel. Man behöver inte sitta och spänna sig så man blir röd i ansiktet. Räcker att vara lite stabil i bålen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag är lite intresserad av att veta hur många som får ont i ryggen av mycket hojköra? Eller får man det av för lite höjköra?

Själv har jag lite ryggsmärta ibland, inte av att åka långt än, utan vanlig ryggont som man får vid 45!
Kan få jävligt ont i ryggen om jag sitter hukad länge tex om jag skruvar eller bygger något.
Jag skaffade ett ”njurbälte” ifrån Dainese förra sommaren, som skulle underlätta för den lägre ryggen, och det kändes OK. Men tyckte inte det var så värst stor skillnad, jag kanske inte behöver det än?

Har även börjat göra lite övningar på kvällarna där jag sträcker ut ryggen och försöker hålla efter den.
Jag kan nästan känna att när jag sätter mig på hojen och slappnar av så känns det bättre i ryggen!

Har någon här några tips, eller kanske något som man testat och det funkade?

En riktig gubbtråd med andra ord ?
Sporthoj med stor tankväska med en kudde i så kan du ligga och vila på den ?


Jag får ont i ryggen av de stolarna. På kontor behöver jag sitta med en ganska markant bakåtlutning för att avlasta ryggen istället. Och för ett par år sedan kom en studie som visade att det är ett av de bästa sätten att sitta. :hihi
Många kontorserkonomisanningar är enligt den studien direkt felaktiga.
Är ju bara att kolla på gamers, där är det ingen som gnäller på musarm och liknande när dom sitter flera dygn i sträck ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sporthoj med stor tankväska med en kudde i så kan du ligga och vila på den ?



Är ju bara att kolla på gamers, där är det ingen som gnäller på musarm och liknande när dom sitter flera dygn i sträck ?
Jag är gamer och jobbar som programmerare, så jag brukade sitta framför datorn 8 timmar på jobbet, och sedan komma hem och sitta 8 timmar till framför datorn. Fick musarm efter några år av det, så jag började använda vänster hand för musen på jobbet, och musarmen försvann. :hihi
Jag gjorde många ergonomer gråhåriga när jag vägrade lyda deras rekommendationer på mitt första jobb eftersom att jag fick mer ont i ryggen av deras dumheter, och fick mer ont i armarna av "bättre" lösningar än att växla mushand.
Jag är dubbelhänt så det var rätt lätt att lära sig att köra mus med vänsterhanden, var lite avigt i ett par dagar bara. Och som bonus så blev alla som ville använda min dator lite irriterade på fel sida på musen. Och extra irriterade när de frågade om jag är vänsterhänt och jag svarade "Nej, jag bara föredrar det så." :rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Erkänn, det var ditt idoga porrsurfande som gjorde att det var så lätt att flytta datormusen till vänster sida :lol
Hah, det kan väl vara möjligt, runkandet har jag alltid gjort med båda händerna. :fakta
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag är gamer och jobbar som programmerare, så jag brukade sitta framför datorn 8 timmar på jobbet, och sedan komma hem och sitta 8 timmar till framför datorn. Fick musarm efter några år av det, så jag började använda vänster hand för musen på jobbet, och musarmen försvann. :hihi
Jag gjorde många ergonomer gråhåriga när jag vägrade lyda deras rekommendationer på mitt första jobb eftersom att jag fick mer ont i ryggen av deras dumheter, och fick mer ont i armarna av "bättre" lösningar än att växla mushand.
Jag är dubbelhänt så det var rätt lätt att lära sig att köra mus med vänsterhanden, var lite avigt i ett par dagar bara. Och som bonus så blev alla som ville använda min dator lite irriterade på fel sida på musen. Och extra irriterade när de frågade om jag är vänsterhänt och jag svarade "Nej, jag bara föredrar det så." :rofl
Extra jobbigt om dom vill spela på din dator och så har du dessutom växlat musknapparna samt ändrat WASD till pilarna ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Extra jobbigt om dom vill spela på din dator och så har du dessutom växlat musknapparna samt ändrat WASD till pilarna
Eller två möss! :hihi
Fast det är dåligt stöd för två separata pekdon, men det hade varit lite skoj.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Eller två möss! :hihi
Fast det är dåligt stöd för två separata pekdon, men det hade varit lite skoj.
Kan se framför mig hur en person blir galen på datorn medans en annan sitter bakom med en trådlös mus och försöker hålla sig för skratt ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan se framför mig hur en person blir galen på datorn medans en annan sitter bakom med en trådlös mus och försöker hålla sig för skratt ?

På en lokal videobutik (på den tiden sådana fanns) stod det två datorer rygg mot rygg på ett bord mitt i lokalen där man kunde söka filmer.

Någon skojare brukade skifta datormössen så att fel mus låg vid fel dator.

Jag såg aldrig han som gjorde det, jag såg bara händerna....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ju lyckats ha sönder ryggen med just en hoj, så jag får väl kryssa i rutan "ont pga hojkörning" :hihi Men det är väldigt slumpmässigt när jag får ont, ofta får jag ont av att köra hoj, men normalt sett blir det ju bättre med aktiv körning jämfört med motorvägsnötning.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag har ju lyckats ha sönder ryggen med just en hoj, så jag får väl kryssa i rutan "ont pga hojkörning" :hihi Men det är väldigt slumpmässigt när jag får ont, ofta får jag ont av att köra hoj, men normalt sett blir det ju bättre med aktiv körning jämfört med motorvägsnötning.
Jag åkte med lokala klubben på en av deras rundor och jäklar vad jobbigt det var för ryggen. Kan ju tillägga att jag kör betydligt fortare på moppen än vad dom gjorde. Men det kändes så mycket bättre i ryggen när jag åkte hemåt i mitt eget tempo, kunna luta i kurvorna samt lite fartvind att luta emot.
Ska jag åka med dom igen så blir det att sätta 125ans regskylt på moppen och ta den istället då jag sitter lite skönare på den för deras tempo ?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top