MC-olycka Bogesund Söndag

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
HönaPower skrev:
2449083 Hmm körde Bogesund fram & tillbaka ca 5 ggr idag, märkte inte av grus någonstans....

är ju alltid lite grus där :rolleyes:

Men folk måste verkligen "lära" sig att inte köra som de gör...

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
pmo skrev:
2449956 Någon som såg ifall det var en vinröd Blackbird?

stämmer nog om jag itne såg helt galet, konstiga var att den låg på vänster sida drygt 80 meter från kurvan på (sthlm-sidan) grus över hela vägen från höger till vänster där den låg i diket.

pmo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR
Faizty skrev:
2450014 stämmer nog om jag itne såg helt galet, konstiga var att den låg på vänster sida drygt 80 meter från kurvan på (sthlm-sidan) grus över hela vägen från höger till vänster där den låg i diket.

Jag mötte en vinröd Blackbird idag på Bogesund. Problemet var att jag mötte honom i mitt innerspår i en (för mig) högersväng. Helt vansinnigt! Hoppas dock det gick bra med föraren - men skärpning med spårval!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
FarstaStrandMannen skrev:
2450040 Haha nåt måste nog göras åt den där kurvan då alla talar om den.
Eller så är det så att folk så se närbilder av diket där eftersom att de kör för fort. Inte för att vägen är extremt felbyggd.

Är det någon som har testat att ta kurvan i helt laglig hastighet? Hamnar man i diket då också? :va

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Kanske det, första gången jag körde den.
Man luras ganska lätt utav att den är så perfekt böjd i början
och sedan viker av tvärt och blir ganska smal.

FreddieFreak

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
*Avställd*Suzuki GSX-R 1100W -98,a
Esquire skrev:
2450044 Eller så är det så att folk så se närbilder av diket där eftersom att de kör för fort. Inte för att vägen är extremt felbyggd.

Är det någon som har testat att ta kurvan i helt laglig hastighet? Hamnar man i diket då också? :va

Hehehe... just min tanke!?:va Hur många av er har tagit den "berömda" kurvan i laglig hastigehet...?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
jag sätter in pengar till de som kan bygga fart gupp langs hela boge vägen.
är ju sjukt med folk som klotar o gör sig riktigt illa där.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
FarstaStrandMannen skrev:
2450056 Man luras ganska lätt utav att den är så perfekt böjd i början
och sedan viker av tvärt och blir ganska smal.

Tips kan vara att kolla lite längra fram - höja blicken som någon kallar det, som har värt på kurs...

Vi jog förbi där i förmiddags utan problem med grus eller klotade hojer...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Galne Dansken skrev:
2450076 Tips kan vara att kolla lite längra fram - höja blicken som någon kallar det, som har värt på kurs...
Titta på horizontpunkten så man ser om kurvan öppnar sig eller nyper. Det kan ju även vara en god idé att kanske köra vägen någon gång åt vaje håll i lägre tempo innan man kör allt vad greppet räcker till. Då hinner man se hur kurvorna är uppbyggda och om det finns grus, olja eller annat otyg på vägen. :tummenupp

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Körde bogesundsvägen i lördags "i joggingtempo" och hittade inte mer grus än vad det brukar vara. Bogesundsvägen är en allmän väg med allt vad det innebär.

Dom flesta i sthlm. trakten med sporthoj kör bogesundsvägen några gånger per sommar (i vissa fall lite mer än några gånger) p.g.a. att den just är underhållande med sina många kurvor och höjdskillnader. Men alla som råkar bomma en kurva (vad nu orsaken är) är genast på :corn :corn :corn :corn :corn :corn och förklarar att det är fel på vägen.

Hela debatten är som hönan och ägget. Var det rullgruset eller var det jag som bommade rullgruset (p.g.a. att det inte skulle vara rullgrus i den kurvan). Troligen både och, men oavsett vilket så är slutresultatet det samma.

Problemet med transformatorkurvan är att den nyper mot slutet när man kör mot Vaxholm. Kör man åt andra hållet så börjar man med det skarpaste delen av böjen och kan därefter accelerera hel vägen ut kurvan. Så lyft blicken och titta kör enligt hur kurvan är. Lätt att säga men svårt att få helt rätt.

Om man skall öva på körteknik så finns SMC´s B&K. Ren asfalt och inga diken, stolpar, rullgrus, mötandetrafik, mm. utan bara du, hojen och kurvan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har jag inte kört där i år så jag vet inte hur det ser ut där.
men ifall det inte finns så vore det kanske dags att sätta upp några vägmärken för skarp kurva.
1_1_1_1.gif

7_1_1.gif

Samt ett stort varningsmärke med texten "skarp kurva sänk farten".

Eller ifall förbudsivrarna får sin vilja igenom så kan man ju sätta upp denna i båda änderna av vägen:
1_2_5.gif

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
pmo skrev:
2450034 Jag mötte en vinröd Blackbird idag på Bogesund. Problemet var att jag mötte honom i mitt innerspår i en (för mig) högersväng. Helt vansinnigt! Hoppas dock det gick bra med föraren - men skärpning med spårval!

Instämmer med att man hoppas på en så lindrig utgång som möjligt för inblandad i olyckan.
Men att man får möte på "insidan" på Bogan är inget ovanligt, tyvärr. Många som kör över sin förmåga.

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Wiseguy skrev:
2450674 Nu har jag inte kört där i år så jag vet inte hur det ser ut där.
men ifall det inte finns så vore det kanske dags att sätta upp några vägmärken för skarp kurva.
1_1_1_1.gif

7_1_1.gif

En åt vardera håll, klart man blir förvirrad och sätter den i diket :)

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000
Nja är det inte lite mer åt det här hållet?

Bifogat

• generator.jpg
    generator.jpg
    4.1 KB · Visningar: 617

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Var det någon härifrån som klotade? Berätta gärna vad som hände i så fall, det såg lite märkligt ut, hojen på vänster sida från Vaxholm sett, killen låg i diket 30-40 m längre fram på högersidan. En av de som stannat sade att MCföraren kommit från Vaxholmshållet och hamnat i lösgrus på vänstersidan, men det låter rätt märkligt, "fel" kant liksom :va

Vem det än var, tur hade han, verkade vara reltivt lätta skador trots att diket inte såg så skönt ut att landa i, och dels så var en av de som stannat från räddningstjänsten!

Helikoptern var snabbt på plats, även om det förhoppningsvis var i onödan den här gången. Undrar hur trötta de är på att åka ut på larm till Bogan och Bulten...

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag måste säg att det är konstigt att det går av så många på den vägen. Personligen håller jag bra mycket lägre tempo på bogesundsvägen än någonannastans JUST pga. alla mc-åkare som tror det är avlyst bana..

Men kör man fortare än man klarar så kommer klotningen som på beställning. Rullgrus måste man räkna med..

Jag hoppas naturligtvis att personen som gick av klarar sig bra.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024