Mc olyckA Centrum !

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
då jag är relativt nu på denna sida så undrar jag nu va det betyder när man vurpar lowsider och highsider?? är jag dum i huvvet som inte fattar eller är det knepigt fackspråk??

Lowside: Däcken släpper under nedlägg & man kanar omkull.
Highside: Bakdäcket släpper under nedlägg och bakdelen driftar ut, när däcket återfår fästet uppstår ett returkast som kan vara riktigt otäckt.:näsblod

Lowside
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/89rDXkMJ5U0&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/89rDXkMJ5U0&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Highside
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9WqvSTiRvdw&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9WqvSTiRvdw&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
då jag är relativt nu på denna sida så undrar jag nu va det betyder när man vurpar lowsider och highsider?? är jag dum i huvvet som inte fattar eller är det knepigt fackspråk??

Lowsider= Framjulssläpp = fall från låg höjd = mindre ont
Highsider= Bakhjulssläpp följt av bakhjulsgrepp = katapult = fall från hög höjd = mer ont

Trådskaparen: Kry på dig!

Edit: sen

Last edited:

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Ingen just nu
Jackis:

jo då....lite smartare blev jag! dock hade det varit enklare på svenska=)) men jag får tacka så myket för svaret!!!

Erka84:

A highsider or highside is a type of motorcycle accident which is caused by a rear wheel gaining traction when it is not facing in the direction of travel.

The lowsider or lowside is a type of motorcycle accident usually occurring in a curve and most often caused by either locking a wheel due to excessive braking or accelerating too hard out of or through a corner.

Vet inte om du blev mycket klokare :confused: :va

Källa: wikipedia :)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Hoppas det läker snabbt och att du snart är på hojen igen, låt inte närsynta bilister hindra dej från att göra det du vill. =)

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Ingen just nu
ojdå!! tackar för svaren!! inget verkar direkt trevlig att råka ut för!!! :mad:

förresten!! en lowsider verkar ju ändå vara att föredra.... men kanske inte så trevligt ändå!! men är jag dum i huvvet eller gör de puniet en sju jäkla räddning av hojen???

Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Lägg upp bilder på dina sår (om dom inte är alltför nasty för då blir dom ändå borttagna) så att folk fattar att man ska använda skydd.

Jag personligen skäms för hur det ser ut när jag kör utan skydd, liksom shorts och t-shirt passar inte när man kör hoj.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Hur många kör moped i skinnställ och ryggskydd räck upp en hand?

Är det inte skydd efter fart och riskbedömning (samt försäkringsvillkor) än maskin?

Alltid bra att använda skydd men denna diskussion blir alltid svart eller vit. 30km/h stadsgata med skinnställ och ryggskydd mot 200km/h bakhjulsåka i shorts.

Trådstartaren: Krya på dig, shit happens det var bra att det gick så fint som det gjorde. Man måste utgå från att alla gör "fel" i trafiken. Ogillar exempelvis skarpt alla gångtrafikanter på övergångställe som kastar sig ut framför bilar där man ser att föraren tittar åt ett annat håll eller om det är isgata ibland kollas det inte alls om bilen har för avsikt att stanna utan det bara traskas på. Speciellt de med barnvagn. Att ha trafikreglerna på sin sida gör en inte odödlig. Det visar de ökade skadorna vid övergångställe ganska tydligt.

Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
åter en olycka i sandviken/utanför statoil, singel olycka men jag tror han/hon som körde skrapa upp sig och bröt ett ben (dock inte säker) har vart ett himlla liv i sandviken nu på 3 dagar, lite olikt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA