mc olycka i mölnbo

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Det är ju så, de jag känner får heller inte blåsa speciellt ofta!

Mer alkoholkontroller NU. Den officiella tanken med rättsystemet är att det ska motsvara den allmänna uppfattningen. - My ass! Sedan när började lagstiftarna stifta lagar efter folkets premisser.

Alkoholkonsumtionen kommer att öka framöver, så in med 1000 nya alkoholpoliser.
 

sprodge

Ny medlem
Gick med
16 May 2005
Ort
Gotland (sproge)
Hoj
honda cbr 900rr fireblade
jävla fyllon!!

de e då fan !! :mad: skall man behöva bygga egen bana å stängsla runt om å gjuta väggar å grejer för att man skall slippa låsa in sej i garaget å gasa !!
:va

man skall hålla koll som fan efter fulla kärringar, rådjur, katter , hundar ,
ungjävlar som springer på vägen , bönder som kastar sej ut me traktorer utan att se sej för ! gubbar i hatt som borde haft kortet indraget iomed att dom ligger på demens boende men köra bil de skall dom ! ? :kocko
gubbar me hatt :huvet grr hmmm får väl se hur länge man får ha hojen hel innan den sitter fast klistrad i nän gubbe eller traktor :(
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
sprodge skrev:
de e då fan !! :mad: skall man behöva bygga egen bana å stängsla runt om å gjuta väggar å grejer för att man skall slippa låsa in sej i garaget å gasa !!
:va

man skall hålla koll som fan efter fulla kärringar, rådjur, katter , hundar ,
ungjävlar som springer på vägen , bönder som kastar sej ut me traktorer utan att se sej för ! gubbar i hatt som borde haft kortet indraget iomed att dom ligger på demens boende men köra bil de skall dom ! ? :kocko
gubbar me hatt :huvet grr hmmm får väl se hur länge man får ha hojen hel innan den sitter fast klistrad i nän gubbe eller traktor :(
´

Du glömde dessa cyklister som cyklar i bredd och vägrar flytta på sig..
 

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Hoztic skrev:
Jag tog körkort för 8 år sen, och har fått blåsa en gång, har däremot sett åtskilliga rena fartkontroller.

Håller med dig, men samtidigt måste väl polisen anpassa sig till hur vanligt brottet är..för man får väl hoppas(?) att det procentuellt sett är betydligt fler som kör för fort än i fyllan.

Kan ge dig ett tips dock. Håll dig borta från :fyllisar på lördagen och ta dig en bil- mcsväng tidigt på söndag så ska nog även du få blåsa. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MasRetta skrev:
Håller med dig, men samtidigt måste väl polisen anpassa sig till hur vanligt brottet är..för man får väl hoppas(?) att det procentuellt sett är betydligt fler som kör för fort än i fyllan.

Då borde som satsa liiiite mer resurser på att jag bil och mc-tjuvar kanske?

Jag tycker att farbror blå skulle satsa mer på dämpande och förebyggande åtgärder, som att punktmarkera ligor, synas mer på vägarna osv. Det måste väl vara bättre att hindra att brotten sker än att vänta tills efteråt och försöka gripa så många som möjligt? Dvs, satsa på info, få folk att ge fan i att köra ratt/styrfulla, köra för fort, utan skyddskläder osv, istf att bara bygga kameraskåp...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Hoztic skrev:
Då borde som satsa liiiite mer resurser på att jag bil och mc-tjuvar kanske?

Jag tycker att farbror blå skulle satsa mer på dämpande och förebyggande åtgärder, som att punktmarkera ligor, synas mer på vägarna osv. Det måste väl vara bättre att hindra att brotten sker än att vänta tills efteråt och försöka gripa så många som möjligt? Dvs, satsa på info, få folk att ge fan i att köra ratt/styrfulla, köra för fort, utan skyddskläder osv, istf att bara bygga kameraskåp...


Den sorgliga sanningen är väl att fartkontroller och kameraskåp ger klirr i kassan medans nykterhetskontroller kostar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hoztic skrev:
Dvs, satsa på info, få folk att ge fan i att köra ratt/styrfulla, köra för fort, utan skyddskläder osv, istf att bara bygga kameraskåp...

Nu måste jag protestera å det bestämdaste, polisen ska ge fullständigt fan i om jag kör utan skyddskläder, om jag så bara har stringkallingar och hjälm så är jag en fullständigt laglydig motorcyklist!

Sen att dom skulle kunna gripa mig för förargelseväckande utseende, det är en annan sak, det kan dom göra så fort jag visar mig ute :hihi

Det är jävligt dumt att åka omkring utan skyddskläder, likväl åker jag ibland kortare sträckor i låg fart i vanliga kläder, om jag ska åka till macken och tvätta hojen, till kiosken och köpa glass, eller ett par kvarter till en kompis så är det inte alltid jag krånglar på mig hela utrustningen, jag har dock alltid hjälm, skulle jag då bli stoppad och få en föreläsning av polisen skulle jag bli förbannad, jag uppfyller alla lagstadgade krav, det är det dom ska tillse.

Om dom däremot stoppar mig för 80 på 70 väg, och då ger mig en bassning för att jag åker omkring i jeans, då kan jag ta det, eftersom jag då inte kör försiktigt.
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Lite mer statistik tack...

Klart att denna tant ska fråntas rätten att framföra fordon! Det och dryga böter är fullständigt solklart. Däremot så har jag för mig att vi avskaffade dödsstraff för ett tag sedan...


CHROLO skrev:
Du och din pappa utgör knappast något statistiskt säkert underlag ens med era gemensamma erfarenheter. Alla fortkörare ska också blåsa.

Ska inte börja gnälla över bristande resurser o.s.v. men antalet trafikpoliser sjunker ständigt och givetvis har det inverkan på antalet nykterhetskontroller.
Vad det som ser bra ut "statistiskt sett" med att snabbt fälla många för fortkörning?
De tekniska möjligheterna med att bl.a. göra bevisprov i fordon är på frammarsch. Jag gissar att en försvarlig del av våra skattepengar läggs på att utveckla sådant, men det är väl coolare att oja sig över hastighetskontroller??


För att få lite klarhet i det statistiska underlaget. Det finns väl något sådant hoppas jag? Visst följer polisen väl upp sin verksamhet och för statistik på hur mycket resurser och tid som läggs på vilken typ av trafiksäkerhetasarbete?

Det borde väl vara en självklarhet att följa upp sin egen verksamhet. Alltså borde det finnas svart på vitt precis hur ofta men haft nykterhetskontroll, flygande besiktning, fartkontroll mm. Sen att det ska göras utandningsprov på alla fortkörare är en sak, det är en kontroll av redan stoppad fortkörarens nykterhet och inte en separat kontroll.

Tekniskt sett är det väl lika enkelt att sköta en laserpistol som en alkomätare eller? Vad är det för ny teknisk utrustning som är på frammarch på dessa områden? Att ni skulle behöva nya hjälpmedel för att dokumentera och rapportera brott och bevis på lite moderare sätt än med pappersblanketter med karbonkopior är ju självklart.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
raceman_peps skrev:
Klart att denna tant ska fråntas rätten att framföra fordon! Det och dryga böter är fullständigt solklart. Däremot så har jag för mig att vi avskaffade dödsstraff för ett tag sedan...





För att få lite klarhet i det statistiska underlaget. Det finns väl något sådant hoppas jag? Visst följer polisen väl upp sin verksamhet och för statistik på hur mycket resurser och tid som läggs på vilken typ av trafiksäkerhetasarbete?

Det borde väl vara en självklarhet att följa upp sin egen verksamhet. Alltså borde det finnas svart på vitt precis hur ofta men haft nykterhetskontroll, flygande besiktning, fartkontroll mm. Sen att det ska göras utandningsprov på alla fortkörare är en sak, det är en kontroll av redan stoppad fortkörarens nykterhet och inte en separat kontroll.

Tekniskt sett är det väl lika enkelt att sköta en laserpistol som en alkomätare eller? Vad är det för ny teknisk utrustning som är på frammarch på dessa områden? Att ni skulle behöva nya hjälpmedel för att dokumentera och rapportera brott och bevis på lite moderare sätt än med pappersblanketter med karbonkopior är ju självklart.


Det finns så många statistiknissar så att man kan bli mörkrädd för mindre! Skämt åsido, naturligtvis behövs de för att man på ett bra sätt ska kunna redovisa vad som gjorts.
Det provas nya alkometrar med jämna mellanrum. De har dock gemensamt att de är "idiotsäkra" vid handhavandet. Man kan lära en chimpans att sköta en alkometer på fem minuter. De är faktiskt lika lätta att handha som ett laserinstrument.
Det som för övrigt är nytt är mobila bevisinstrument. Samma instrument som man annars får blåsa i inne på polisstationen. Bevisinstrument innebär att det levererar siffror som räknas som bevis vid rättegång. Tidsbesparingen för att man slipper släpa med sig misstänkta rattfulla förare till en polisstation långt borta kan variera. I Stockholm där jag jobbar är den troligen mindre än ute i landet, men även här är den avsevärd.
Jag håller med om att det behövs modern utrustning och moderna arbetsmetoder. Ofta är det dock så att det är betydligt mer tidsbesparande med penna på ett blankettset med karbon.

C
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
CHROLO skrev:
Jag håller med om att det behövs modern utrustning och moderna arbetsmetoder. Ofta är det dock så att det är betydligt mer tidsbesparande med penna på ett blankettset med karbon.

C

Mr C - nu ska du få en chans att göra lite goodwill för din yrkeskår:

Vilka metoder finns för att förhindra återfallsförbrytare som är påverkade av olika droger i trafiken, och hur framgångsrik är ordningsmakten/staten i att förhindra återfall ?
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
borde vara massvis med böter, 40-50 000 minst, 6 års samhällstjänst på sjukhuset och ta hand om alla som kört rattfulla eller blivit mål för en.., såg förra måndagen en jävlikt stark film av vägverket förra måndagen, den hette Länge leve livet, ni kan ju kolla lite på den på Länge leve livet, såg även en annan film idag i skolan om en kille som körde ihjäl sig sin kompis..

Fick även höra av min lärare att han hade sett på väg till sitt landställe i fredags så hade han passerat en olycka i södertälje, en mc låg uppe i slänten med bågen över sig, och nere på marken stod bilen som hade kört på, sem igår hade han läst att bilförarn hade haft 1.62promile i sig vid olyckan...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
GuW skrev:
Nu måste jag protestera å det bestämdaste, polisen ska ge fullständigt fan i om jag kör utan skyddskläder, om jag så bara har stringkallingar och hjälm så är jag en fullständigt laglydig motorcyklist!

Vad jag menade var att man skulle synas i trafiken, och uppmana till ett trafiksäkrare beteende. Och då räknas definitivt skäddskläder som en säkerhetshöjande faktor! Visst, det är endast lagkrav på hjälm, men det kravet är ju för att skydda dig, precis som bilbältet är till för att skydda dig som åker i bilen.
Åker man i backen så gör skyddskläder en ganska markant skillnad, en skillnad mellan att bara borsta av sig, eller sitta i rullskol resten av livet, eller kanske inte klara sig alls. Det är även en ganska markant skillnad i kostnader för samhället, dvs dig och mig!
Alltså borde polisen, som en del i arbetet att höja den allmäna trafiksäkerheten, jobba för att folk använder skyddskläder, ryggskydd och kör på ett vettigt sätt. Däremot ska dom ju inte åka runt och stoppa folk som kör i jeans och t-shirt!
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Pejo skrev:
Mr C - nu ska du få en chans att göra lite goodwill för din yrkeskår:

Vilka metoder finns för att förhindra återfallsförbrytare som är påverkade av olika droger i trafiken, och hur framgångsrik är ordningsmakten/staten i att förhindra återfall ?


Fr.o.m. förra året så har vi möjlighet att erbjuda kontakt med beroendevården i länet. Den som rapporterats för rattfylleri är ofta, åtminstone just då, mottaglig för den typen av argument. Tidigare har vi inte haft den möjligheten utan har varit tvungna att sparka ut den rapporterade på gatan tillsammans med bilnycklarna. Vi har dessutom laglig möjlighet att tillfälligt omhänderta bilnycklar för att hindra en berusad från att köra.

Hur det är med återfallsfrekvensen efter att dessa förändringar genomförts vet jag inte. Det lär skärskådas helt säkert.

Du verkar ha missförstått själva grundtanken med att jag skriver här. Jag är inte ute efter någon form av goodwill för min yrkeskår. Det tycker jag tydlig framgår längst ner på mina inlägg.
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Jag har haft körkortet i 7 år, och för mig har det till 90% varit nykterhetskontroller jag stött på. Om jag inte missminner mig har jag kanske passerat 10 kontroller, och hamnat i 10. Men endast 2 st har varit hastighetskontroller. Så det verkar som att det prioriteras lite olika i landet.

För övrigt ska kärringen ha rejält straff för det där, är ju skamm att man överhuduvtaget sätter sig i en bil full, kör in i 2 hojjar och sen säger "Jag såg dom inte" ! Hallå ! :huvet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top