MC-Ordonnans

Therudeboy

Guest
Mr. Red skrev:
kommer nog inte få bra på hälsan, med tanka på att jag fått nåt virus som ger stora feta utslag på hela kroppen och dessutom är förkyld... :näsblod

Är du förkyld så får du nog inte göra fys-test. Många som fick åka tillbaka när jag mönstrade och göra om det. Tråkigast är väl för dom som sliter hela dagen och till slut ändå inte få göra lumpen. En annan var ju klar på 10min, något jag ångrar idag men det är 3 år försent att mönstra om nu :(

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Det är KTM LC4 400cc:s, finns knappt i sverige annars tror jag (tror det är en lite äldre modell).
Med tanke på att LC4 640 väger typ 150kg, måste de har prackat på en hel del pryttlat på denna.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Jag körde mc i lumpen med den gamla Husqvarna 258 aut. Ingen vass maskin men helt ok i skogen. Bra med automat när man kör med skidor. Den nya KTM:en såg skoj ut. Roligaste tiden var under utbildningen med körning i svår terräng. Efter utbildningen var det mest på väg. Vi körde även på "lediga" stunder när vi låg i fält. Många var avundsjuka på mc-ordonnanserna, med all rätt för vi hade förbaskat skoj. :D

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Therudeboy skrev:
Är du förkyld så får du nog inte göra fys-test. Många som fick åka tillbaka när jag mönstrade och göra om det.

så jag kommer troligen att få åka hem? får jag mönstra en gång till då eller?

Therudeboy

Guest
Mr. Red skrev:
så jag kommer troligen att få åka hem? får jag mönstra en gång till då eller?

Beror på vad läkaren anser, men jag vet många som fick göra det i efterhand. Ett tips om du vill göra lumpen är att säga det till psykologen. Jag sa att jag ville jobba och slapp.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Va o mönstra och fick väl hyffsat på testerna. (efter man fixat läkarintyg så) Men sen när man kommer till inskrivningsförättern så säger han att det knappt finns nå platser kvar?! WTF? Va fan? Jämförs man itne med alla o de bästa får platserna?? Nehe... (jävla skitbyrokrati som inte vill toppa....)

Men efter lite turer så gick det att byta från radiolänkgruppchef till MC ordonnans. Weiiii Va as glad!!

Ända tills man får ett brev hem som säger att vi lägger ner plajset du skulle ligga vid. Nu har du fyra val:

Skita i det
Skittjänst med inryckning X
Skittjänst med inryckning Y
Skittjänst med inryckning Z

Alla med inryckning så det verkligen inte passa typ januari 06 för kort tjänst vilket gör att man missar högskolan ht 06 o måste vänta ett år... Jävla fan skap! Hade som första val mc ordonnansgruppchef, men det va ju bara o glömma. Jag ville ju göra lumpen

Men men.... Slut på mitt gnäll!!

Danny

Highspeed cruising...
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
CBR600
Hoke skrev:
Kommer du få köra dessa? ;-) http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=25926
Asballa, men då kan du få spinka på hur de lyckats få upp vikten till 185kg!??
Måste vara minor och granater i toppboxen :tungan

Läser man texten verkar det ju inte finnas så många i sverige än. Bara ett gäng för test. Så det blir nog att åka på Attack MC Husqvaran 258 Automatic :)
Mc%20258WW.jpg

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Akrylamid skrev:
Yep nu har jag fått mitt otippade förstahands val som MC-Ordonnans på Livgardet i Kungsängen...

Var inställd på Stridsfordonsförare i Boden så det är en himla lättnad, nu får man dessutom ett sommarlov :näsblod

Tänkte bara skriva av mig nu när man hostar och har feber på sportlovet :D

Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?
Var mc-ord i sollefteå 1986-87 på stabskompaniet.Otroligt nog så var det vintern som var ballast när man fick på skidorna,riktigt kul faktiskt.Husqvarna mod 258 hade vi,16 vilda kusar har jag för mig o en redigt slö automatlåda.Men höll man nästan stumt o sparkade i driven med vänstertofflan gick det att wheela i minst 3,5 meter. :tungan .Ingen risk att man hoppade för långt på crossbanan heller,blytung fram.Sollefteå hade ju hur mycket skojiga testbanor för bandvagnar o sånt oxå som vi fick nyttja ofta,GEGGIGT. :D

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Ska och mönstra om ett tag och ser mc ordinans som det enda tänkbara om jag nu skulle gå lumpen. Är inte säkert jag vill ens.

Så nu..fram med fördelar/nackdelar.

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?[/QUOTE]

Jag har en del erfarenhet, jag har utbildat en hel del mc-ordonnanser på Lv3.
Jag kan tala om för dig att köra 258:an med skidor på vintern är bland det roligaste du kan göra med en hoj. :tummenupp

Coola Ola

Guest
Gixxer Rolle skrev:
Jag kan tala om för dig att köra 258:an med skidor på vintern är bland det roligaste du kan göra med en hoj. :tummenupp

Och ändå har du bytt till Amf? Inte för att jag klandrar dig, hade görskoj när jag gjorde lumpen!

Fredde

Whatever!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 990SM
Gixxer Rolle skrev:
Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?

Jag kan tala om för dig att köra 258:an med skidor på vintern är bland det roligaste du kan göra med en hoj. :tummenupp[/QUOTE]

Kan bara hålla med, var Mc-ordonnans på ING3 i Boden. Hade svinkul med dom hojarna :tummenupp

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
De har ett gäng KTM400 ute i Kungsängen. Vet dock inte om utbildningen på dessa är i full gång. Lite synd i sådana fall eftersom du missar mc med skidor. Ktm:en skall köras med dubbdäck på vintern.
Vet inte heller varför de är så tunga, har för mig att Hqa väger 120kg och har 16hkr och automat.
Numer åker mc-ordonnanserna i fina camofärgade gore-texställ.
Jag var ute i Kungsängen i fredags och åkte Hqa258 med skidor, skitkul som vanligt.
Hqa258 går att wheela med en kort sträcka utan att misshandla den a' la KTMJacke, det går även att rita lite lakrits med den. Fast det är inga långa sträckor varken på baken eller med hjulspinn. Men det är inte det den är till för, glädjen på maskinen får man i skogen.
För att vara mc-ordonnans krävs inte så mycket erfarenhet, men det är en fördel för tjänsten.

Hoppas ni får det kul i alla fall i det militära.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Danny skrev:
Apkul på vintern o köra med skidor. :banana
Vi hade Peter Hansson, endurovärldsmästaren som instruktör.

Perfekt oxå när man ligger ute i fält, för då kan man nästan alltid smita iväg till kassärn och skita på riktig WC.

Men jag kan tillägga att jag aldrig frysigt så mycket som i lumpen.

Ahaa! Precis samma här. Försökte hänga på Hanson i skogen en gång och hamnade såklart i diket... :D

Att köra som ordonnans i lumpen var skoj, men apkallt.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Går inte att köra långt på bakhjulet med en 258? Då kan ni inte vara vassa på att slanga. Jag kunde gör 12or med min 258. Reg.nr 214999 står på T2 i Skövde.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Therudeboy skrev:
Är du förkyld så får du nog inte göra fys-test. Många som fick åka tillbaka när jag mönstrade och göra om det. Tråkigast är väl för dom som sliter hela dagen och till slut ändå inte få göra lumpen. En annan var ju klar på 10min, något jag ångrar idag men det är 3 år försent att mönstra om nu :(

Va? Åka tillbaka? På oss så uppskattade dom vilken kondis vi hade (Max 6:a) om vi var förkylda...

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Jag ryckte in som mc-ordonans jag åxå :)

Men när jag kom på plats så hadde tjänsten utgått från det kompani jag skulle vara på :huvet

Så jag blev bandvagnslök/pansarskyttesoldat istället :(

Lumpen var grejt ändå :banana men fick jag göra om den skulle det vara som mc-ordonans :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024