Mc på Färja, spännband?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nåt som kan vara bra att veta: Om du surrar nåt på en landtransport (släp/lastbil/tåg), så kommer de största krafterna som påverkar lasten att verka i längsled (när man gasar/bromsar). På en båt så verkar de största krafterna tvärskepps. Från sida till sida, när båten rullar.

då låter det som att hojen bör stå i båtens färdriktning och spänna ner mot stödet. Jag kanske kan få hjälp av stena lines personalen att spänna, för jag har aldrig gjort det med hoj förr. =) Skall som sagt åka med båten idag. Färjan går kl 19:30 =)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Mycket rimligt att tro att färjepersonalen kan hjälpa till. Spana in andra hojar ombord och ta rygg på dem så får du garanterat hjälp av någon knutte om inte annat.

Precis som andra så göra som följer:
1. Sidostöd
2. Lämna ettan i och dra ett litet band (gummiband eller liknande) runt frambromsen så det finns ett litet tryck. Detta blir dina parkeringsbromsar. Kommer krävas överjävligt mycket innan däcken glider på plåten.
3. Spänn hojen ner mot sidostödet så den inte vickar "upp". Jag brukar leta fästpunkt nära sidostödet eller i höjd med det.
- Fästpunkt ramen, strax under sadeln.
4. Spänn på motsatt sida, men inte så hårt. Detta för att hojen inte skall kunna "vicka" in och upp på sidostödet.

Finns inga speciella platser för hoj brukar jag ställa mig efter vänstersida i färdriktningen, sånära ett fast föremål som möjligt för att förhindra att hojen välter "innåt" över sidostödet. Sen spänner jag hojen lite lätt innåt så den inte kan välta ut på bilen/lastbilen som står till höger.

Ta med vanliga spännremmar med krokar från lokala biltema/motsv. eller långa remmar som man har till resväskor. Spännband med "spännare" behövs inte. Det är bara hålla spänning på remmen och dra lite i hojen så spänner det lagom.

Du skall ju för bövelen bara se till att skiten inte välter, inte åka släp på grusväg.:näsblod
P1000012-1.jpg

1249239228OO9473rhtiQl1zolmyUah5.jpg

p330s_2010_09_24_motorcycles_tied_to_wall_inside_corsica_ferry.jpg

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Mycket rimligt att tro att färjepersonalen kan hjälpa till. Spana in andra hojar ombord och ta rygg på dem så får du garanterat hjälp av någon knutte om inte annat.

Precis som andra så göra som följer:
1. Sidostöd
2. Lämna ettan i och dra ett litet band (gummiband eller liknande) runt frambromsen så det finns ett litet tryck. Detta blir dina parkeringsbromsar. Kommer krävas överjävligt mycket innan däcken glider på plåten.
3. Spänn hojen ner mot sidostödet så den inte vickar "upp". Jag brukar leta fästpunkt nära sidostödet eller i höjd med det.
4. Spänn på motsatt sida, men inte så hårt. Detta för att hojen inte skall kunna "vicka" in och upp på sidostödet.

Finns inga speciella platser för hoj brukar jag ställa mig efter vänstersida i färdriktningen, sånära ett fast föremål som möjligt för att förhindra att hojen välter "innåt" över sidostödet. Sen spänner jag hojen lite lätt innåt så den inte kan välta ut på bilen/lastbilen som står till höger.

Ta med vanliga spännremmar med krokar från lokala biltema/motsv. eller långa remmar som man har till resväskor. Spännband med "spännare" behövs inte. Det är bara hålla spänning på remmen och dra lite i hojen så spänner det lagom.

Du skall ju för bövelen bara se till att skiten inte välter, inte åka släp på grusväg.:näsblod
p330s_2010_09_24_motorcycles_tied_to_wall_inside_corsica_ferry.jpg

Mycket bra skrivet!:)

Vill bara tillägga en sak som färjepersonal på Ålandstrafiken lärde mig förmånga år sedan. http://www.alandstrafiken.ax/sv/hem Där hjälmen ligger på bilden kan man trycka in en likadan gummikloss som till bakhjulet. Avgasrör/motor håller sedan emot så hojen inte kan rubbas. Det kräver förståss att man har lite kunskap om vad som tål den påfrestningen,men vet man inte så låter man naturligtvis bli. Jag har sedan flera år tryckt den under mitt avgasrör utan skador...
Daytona.jpg

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan nämna att jag nu sitter på viking till åbo och det enda som gjordes var att köra hoj mot skott och kloss bakom bakhjulet. Fanns inget att surra i...
(arkeologi, jag vet)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kan nämna att jag nu sitter på viking till åbo och det enda som gjordes var att köra hoj mot skott och kloss bakom bakhjulet. Fanns inget att surra i...
(arkeologi, jag vet)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Men du kan lägga en gummikloss under motorn på högersidan! :)

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Lite extra info för den som kanske letar, är att på gotlandsbåtarna brukar det finnas gott om spännband, men på eckerö linjen till Åland finns det knappt nånting.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning