Mycket rimligt att tro att färjepersonalen kan hjälpa till. Spana in andra hojar ombord och ta rygg på dem så får du garanterat hjälp av någon knutte om inte annat.
Precis som andra så göra som följer:
1. Sidostöd
2. Lämna ettan i och dra ett litet band (gummiband eller liknande) runt frambromsen så det finns ett litet tryck. Detta blir dina parkeringsbromsar. Kommer krävas överjävligt mycket innan däcken glider på plåten.
3. Spänn hojen ner mot sidostödet så den inte vickar "upp". Jag brukar leta fästpunkt nära sidostödet eller i höjd med det.
- Fästpunkt ramen, strax under sadeln.
4. Spänn på motsatt sida, men inte så hårt. Detta för att hojen inte skall kunna "vicka" in och upp på sidostödet.
- Fästpunkt ramen, strax under sadeln.
Finns inga speciella platser för hoj brukar jag ställa mig efter vänstersida i färdriktningen, sånära ett fast föremål som möjligt för att förhindra att hojen välter "innåt" över sidostödet. Sen spänner jag hojen lite lätt innåt så den inte kan välta ut på bilen/lastbilen som står till höger.
Ta med vanliga spännremmar med krokar från lokala biltema/motsv. eller långa remmar som man har till resväskor. Spännband med "spännare" behövs inte. Det är bara hålla spänning på remmen och dra lite i hojen så spänner det lagom.
Du skall ju för bövelen bara se till att skiten inte välter, inte åka släp på grusväg.