"Sen kan det ju vara så att många av dom som sitter i BRF-styrelser gör det för att dom har stagnerat i resten av livet, och vill utnyttja sin sista möjlighet att utöva hävdelsebehov och makt över andra?"
Det är sant att det finns sådana individer. Så av just den anledningen sitter jag med i just nu två styrelser; samfälligheten som består av tre BRFer i området, och så i min BRF (två hus med 40+ lägenheter vardera). Det blir ett par möten i månaden. Jag har gjort så nu snart 20 år, har själv bott här i ca 25 år. Det är 'min förening', jag trivs här, här bor jag! Så jag gör det jag kan. Och alla vet att "vicevärden gillar motorcyklar".
Jag gick med styrelsen i början för att sittande styrelse var korrupt och myglade med vår ekonomi på flera sätt. Samt att jag ville ha möjligheten att observera/ ha koll, samt influera. Blev så småningom vicevärd, i typ 15 år, sedan ordförande i samfälligheten i 5 år, nu endast konsulterande informationsansvarig efter förmåga då mitt andra arbete tar mycket tid. Tillsammans med ett par tidigare missnöjda rensade vi ut all skit, sparkade alla stående entreprenörer, rev gamla kontrakt, och på så sätt faktiskt räddade ekonomin, och BRFen. Vi har aldrig haft det så bra som dom senaste 15-20 åren.
När jag hade som flest hojar hade jag min XJ900 på "MC-plats" i stora garaget, min pendlarhoj GS450 i 'cykelporten' för snabb åtkomst, och min lillhoj (en 70cc kineshjuling) i ordförandes trädgårdsförråd enligt överenskommelse en begränsad tid. I cykelrum får inga bensindrivna fordon förvaras, det har med brandskydd att göra.
Vanligtvis grundas stadgarna på bostadsrättslagen, vill BRF anpassa vissa detaljer så går det göra, men om detta sedan är i enlighet med lagen är en annan femma. Boende har rätt att klaga, bestrida/överklaga, osv. Jag fick aldrig nåt skit för mina hojar för att jag sköter det snygg. Varje morgon ledde jag min GS450 ut till parkeringen och startade den bakom återvinningskärlen, ca kl 5.30 om mornarna, störde ingen, körde i låga varv till stora vägen, och brassa jag på.