Mc-prov

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
Har en kontakt på framtidens trafikskola, som igår var på möte med vägverket,Där det nya kör provet togs upp, VV vill tydligen göra en del ändringar på provet som ni kan läsa om nedan. Min spontana känsla är att detta förslag är helt vansinnigt då de betyder att de blir lättare för idioter som inte kan köra hoj att komma ut i trafiken.... Vad tycker NI??



Mail från henne:

Jag skulle vilja ha lite synpunker på vad ni anser om det nya förslaget vad gäller uppkörning för Mc provet.
Förslaget som nu ligger "uppe" gäller följande:

- Ingen krav på tid vid serpentin körningen.
- Ingen inbromsning med undanmanöver och stopp. -DETTA ÄR DET SOM RÄDDAR LIV I TRAFIKEN!!!
Detta är framförallt det som kommer att bli den STORA skillnaden.

Som dom flesta säkert kan räkna ut kommer det att göra provet mycket lättare! Är det rätt eller fel??

Vore tacksam för lite synpunkter om detta. Vad anser ni som i dag kör dagligen och finns ute i trafiken?

Jeanette
Framtidens Trafikskola AB
 

Man of War

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Kymco Stryker 125
När jag körde upp tog de inte tid på serpentinbanan. De kollade bara på om man körde jämt med bra hastighet och svängde bra.
Däremot det här med broms är ju helt åt helsike galet. Visserligen tror jag inte att det är många som kuggar på den punkten men det är ju snablans viktigt.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Finns det flera trafikskolor vid namn Framtidens trafikskola? Eller är det den i Vällingby/Råcksta du menar?

När det gäller förslaget så låter det inge vidare.
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Baby-ninja skrev:
- Ingen krav på tid vid serpentin körningen.

OK, ingen tidsgräns men vad innebär detta i praktiken??? Skulle man kunna ligga och krypköra runt?? om det är tanken är det helt uppåtväggarna galet. Men om det fortfarande kommer att vara ett krav att hålla hyffsad hastighet med ett bra flyt så låter det vettigt.,

Baby-ninja skrev:
- Ingen inbromsning med undanmanöver och stopp.
Vad är det för idiot som kommit med detta förslag?? Han kan ju inte veta vad han pratar om. Skulle vilja påstå att detta är en av de absolut viktigaste sakerna att behärska.


Sedan så undrar jag varför man skall göra det lättare att ta mc-kort?? Jag tycker redan att det är på gränsen till för lätt. De borde göra det svårare istället.
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Tycker att man ska ha tid på serpentinen, däremot kanske man skulle höja den ett snäpp.

Ringde jag o pratade med VV för inte allt för länge sedan och enligt dom ligger det oxå uppe att ta bort Garagevädningen och ersätta den med en krypkörningsövning..

det är ju den som är knivig, och enligt han jag pratade med så är detta för att EU anpassa och att alla skall kunna köra upp med sina egna hojjar.
samma chans för alla. Som det är idag så har ju tex glidare och sporthojjar svårt att köra upp pga g-vändningen, jag vet att jag inte kan göra vändningen på min hoj för att handleden tar i tanken vid fullt styrutslag!

/AC
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Tidtagningen är det ju redan sådär med som sagt. Det viktiga är ju att man fortfarande har bra flyt och visar att man kan köra hojen.

Garagevändningen tycker jag var bra. Man lärde sig iallafall att hantera hojen. Jag körde upp på min FZr1000 -91 och även om det är svårare så går det ju och det är ju inte helt oviktigt att man kan hantera den hojen man äger istället för en Cb750 eller dyl.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Tycker det verkar osmart..

Nästan för lätt som det redan är att ta mckort idag.

Vet en del som bara haft tur att de fått mc kort..
Det har ju visat sig i avkörningar nästan direkt..(Dock inte alla!)

Tog mitt kort i början på förra sommaren så jag är defenetivt inte duktig på att köra..

Men kör med detta i åtanke:

"Bättre sent än aldrig"
"Bara för man har körkort bevisar inte det att man kan köra"

//Nichlas
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
Nu har ja fått ett svar på en del frågor...




Nej. det finns inte fler Framtidens Trafikskolor utan det är vi i Råcksta.
När det inte är tidbegränsat kan du ta hur lång tid du vill på provet.
Den vändning som i dag finns på Serpentinen Blir alltså inte begränsad utan du får åka vart du vill och hur du vill när du skall tillbaka, bara du tar dig dit du ska.
Och ja, det handlar om Eu-anpassning.
Dom talar om en skrämmande siffra när det gäller mc-olyckor och då tycker jag att det säger sig själv att det ska bli en bättre och grundligare utbilning. För att få NER statistiken. Men nej så verkar inte fallet vara.
Avståndet mellan konerna kommer att (om jag inte minns helt fel) vara 18 meter! Är det inte uppkörning för Buss??

Tack för alla svar och synpunkter! Vi lovar att göra vad vi kan för att detta inte ska gå igenom.

Jeanette
Framtidens Trafikskola AB
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
De får gärna ta bort den jävla garagevändningen för att den inte räddar några liv direkt. De andra övningarna ska vara som de är idag, jag tycker att de andra momenten är väldigt viktiga ut i trafiken
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Jeanette och hennes kolleger lär förlora en hel del stålar om garagevändningen försvinner. Nu finns det ju en del elever som kör 30-40 lektioner eller mer (á 900:) för att de helt enkelt inte klarar av garagevändningen - de flesta får antagligen nån slags psykisk spärr efter ett tag och det är ju inte så konstigt.
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
Nacka skrev:
Jeanette och hennes kolleger lär förlora en hel del stålar om garagevändningen försvinner. Nu finns det ju en del elever som kör 30-40 lektioner eller mer (á 900:) för att de helt enkelt inte klarar av garagevändningen - de flesta får antagligen nån slags psykisk spärr efter ett tag och det är ju inte så konstigt.



Du "Trevliga" kille!

Om du är så dum att du tror att detta handlar om pengar så... Får det stå för dig!!
Det handlar om att minska dödsolyckor och olyckor överhuvudtaget!
Tycker du ska tänka om! Handlar absolut inte om pengar och du har ju inte en siffra rätt i priset heller!
Hoppas att du tänker om men det kanske måste gå alldeles för långt för att
du ska fatta vad detta egentligen handlar om! :fakta

Jeanette med kolleger på
Framtidens Trafikskola AB
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Är det du som är Jeanette, Baby-Ninja? :confused:

Eller har du redan hunnit vidarebefodra min post och fått ett svar... som du ska vidarebefodra i forumet? ;)

Jag tror inte att dödsolyckorna kommer öka om garagevändningen tas bort eller förändras. Slalombanan - tjaa, kanske.

Jag vet personligen inte hur mycket (OM) olyckorna ökat i relation till antalet mc/mil per år. Det är ju rekordmånga motorcyklar ute nu, särskilt när det har varit en sådan här varm sommar. ÄR det verkligen många olyckor sett till antalet mc/mil? En nollvision är ju givetvis orealistisk även om politikerna gillar att prata om det. Den oskyddade förarmiljön samt att mc:n helt enkelt är svårare att se kommer ju alltid att göra att den är farligare än bilen.

Jag tror problemet ligger mer hos attityder hos många motorcyklister än på garagevändningens vara eller inte vara eller slalombanans tid.

Och varför skulle inte trafikskolor tänka i termer av inkomster? De är väl affärsdrivande som alla andra företag? Skulle eleverna behöva färre lektioner för att klara uppkörningen kommer det ju leda till sämre försäljning och överetablering om inte skolor läggs ned eller drar in.

Min körskola i södra Sthlm tar 950:- för en körlektion på två timmar.
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
Detta inlägg är min åsikt. den har ingenting med trafikskolor osv, att göra.

Nej jag är inte Jeanette.


Nacka.:mad:

Hur j...a dum e du? Självklart kan man räkna med att trafikskolor har ett stort ekonomiskt intresse i att folk utbildar sig hos dom.
Men de e inte det denna tråd handlar om. utan riskerna med att släppa ut dåligt utbildade mc förare i trafiken! Tror du att de finns en anledning att man ändrade regeln där man fick hoj kort automatiskt när man tog bil kort?? JAG tror de. Förmodligen va det en bildad man som rätt fort räknade ut att alla kanske inte e lämpade att sätta sig på en hoj bara för att dom har bil kort...

Typ DU! du verkar inte ha alla indianerna i kajaken kort sagt!
Är de dig själv du ser till när du säger att VISSA elever inte klarar garage vändningen?
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Behöver ju satsas minst like mycket på att utbilda bilförare om att det faktiskt finns motorcyklar i trafiken. Tycker det flesta olyckor man har läst om det sista har varit bilister som inte har sett cyklarna.
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Varför är du så arg, Baby? Finns väl ingen anledning att börja med personangrepp bara för nån har en annan åsikt. Vilket av det jag skrev gjorde dig så kollossalt upprörd? Hur gammal är du förresten? :confused:

Jag har inte kört upp en så jag har ingen aning om hur det kommer gå med garagevändningen - jag önskar dock att utbildningen kunde fokusera lite mer på andra saker än det just denna del (för de flesta som övningskör brukar det krävas ganska mycket övning på just garagevändningen).

Ett exempel på nått jag saknar är just förståelsen för riskerna - som diskuterats i andra trådar här, bl.a. att det är svårare att bedöma farten på en mc som närmar sig och att en lykta inte signalerar hot på samma sätt som exempelvis en lastbil.
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
Nacka skrev:
Är det du som är Jeanette, Baby-Ninja? :confused:

Eller har du redan hunnit vidarebefodra min post och fått ett svar... som du ska vidarebefodra i forumet? ;)

Jag tror inte att dödsolyckorna kommer öka om garagevändningen tas bort eller förändras. Slalombanan - tjaa, kanske.

Jag vet personligen inte hur mycket (OM) olyckorna ökat i relation till antalet mc/mil per år. Det är ju rekordmånga motorcyklar ute nu, särskilt när det har varit en sådan här varm sommar. ÄR det verkligen många olyckor sett till antalet mc/mil? En nollvision är ju givetvis orealistisk även om politikerna gillar att prata om det. Den oskyddade förarmiljön samt att mc:n helt enkelt är svårare att se kommer ju alltid att göra att den är farligare än bilen.

Jag tror problemet ligger mer hos attityder hos många motorcyklister än på garagevändningens vara eller inte vara eller slalombanans tid.

Och varför skulle inte trafikskolor tänka i termer av inkomster? De är väl affärsdrivande som alla andra företag? Skulle eleverna behöva färre lektioner för att klara uppkörningen kommer det ju leda till sämre försäljning och överetablering om inte skolor läggs ned eller drar in.

Min körskola i södra Sthlm tar 950:- för en körlektion på två timmar.


Svar från Jeanette


Vad allt detta handlar om är att vi vill ha ner olyckorna i trafiken. Vi utbildar DIG för att DU ska överleva ute i trafiken.
Vi utbildar för Din skull och för att du ska vara en säker förare och inte skapa en situation ute i trafiken där du skadar dig själv eller andra.
Det handlar om att du ska vara en säker förare ute i trafiken. Att du ska kunna behärska ditt fordon!
I en situation där du blir överraskad ska du kunna veta på en hundradels sekund vad du ska göra.
Så det inte händer dig eller övriga trafikanter något.
Menar du att om man är med om en olycka så har det med förarens attityd att göra och inte om hur bilister eller andra beter sig i trafiken?
Vi jobbar efter att utbilda säkra förare både på bil och mc.
Om du nu tar mc kort borde du ju veta hur många döds -och olyckor med personskador det är per år? Eller?
Ta reda på fakta innan du uttrycker dig!
Sen kanske det inte ligger i ditt intresse om du skulle köpa en motorcykel att din (allas) mc premie kommer att höjas p.g.a att person och dödsolyckor kommer att öka!!!
Det är ju uträknat och relaterat till statestiken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top