Mc resa genom Europa

Ruuuben

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda Africa Twin XRV 750
Hej!
Jag planerar en MC resa till sommaren 2013 och har lagt upp en rutt på lænder jag tænkt besøka. Har inte satt ut vilka stæder / seværdheter jag ska besøka.
Rutten jag har lagt upp ær 18 lænder, ca 900 mil och jag har tænkt att slå ut resan på 3 månader (90 dagar)
Tanken ær att åka sjælv men slår gærna følje med någon om nån kænner sig træffad.

Sverige - Danmark - Tyskland - Nederlænderna - Belgien - Frankrike - Schweiz - Italien - Østerrike - Ungern - Slovakien - Polen - Ukraina - Belarus - Litauen - Letland - Estland - Finland - Sverige igen

Ær ganska nybliven hojåkare (maj 2012) Och kør en Suzuki Xf650 Freewind (offroad)
Denna hoj ær strypt till 25 kw då jag inte får køra større.

Har lite frågor ang resan, hoj, packning osv.
Tar gærna emot synpunkter angående rutten, resmål længs vægen och allæmænna tips och trix!


1. Læmpar sig denna motorcykel till en sån hær Mc resa? (årsmodell 1998. ca 4400 mil)

2. Vad bør man ha med sig? Kanske det finns någon sida med en packlista man kan gå efter?

3. Vad tror ni man behøver rækna med før budget? (jag sover gærna i tælt och gør min egen mat på stormkøk, tycker det hør till!)

4. Vad før sorts sidovæskor passar på min motorcykel? Finns det universal eller hur vet jag vad som passar?

5. Andra synpunkter om vad som helst.

ps: Denna resa ær inte bokad till 100% men høgst troligt blir den av! Jag ær idag i Norge och studerar och blir færdig i Februari. Dærefter kanske jobba ca 3 - 4 månader hær før att sedan åka till Sverige och påbørja resan.

Jag ær otroligt tacksam før seriøsa svar!


Mvh Robin
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ska du åka så mycket så satsa på riktiga packfickor.
Inget i tyg, håller inte i längden. Även tält mm av mycket bra kvalite. IKEA:s lektält funkar inte:huvet
Skaffa bra kartor innan du åker, planeringen är halva resan!
Har du åkt utomlands förut? Om inte så skulle jag nog satsa på västra delen av
Europa först.
Frankrike är ett stort land jämfört med Norge:)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
1. Det går utmärkt att köra jorden runt på en moped så hojen som sådan är inget problem. problemet är snarare hur bekväm av dig du är och det kan bara du svara på.

2. Kör en test resa innan på en vecka eller så så kommer du snart att märka vad som behövs och inte.

3. Beror helt på dina val.

4. Återigen, testa. Finns en uppsjö alternativ i olika prisklasser, allt från enkla men funktionella packrullar för några hundralappar till betydligt mer sofistikerade och dyra alternativ.

5. Man lever bara en gång :tummenupp

Man skall ju inte glömma att det inte är till månen man reser. Det finns affärer att köpa grejor i längs vägen allt eftersom.

Övning ger färdighet och det finns få saker som ger samma erfarenheter som att faktiskt göra det.

Enda synpunkten jag har är egentligen längden, 3-4 månader som första längre resa känns lite långt för 900mil ( det kör man ju på en 1-2 veckor om man ligger i lite). Testa du med en liten vecko tur innan så du får känna på det hela.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
1.-Javisst! - Enda begränsningen är hur obekväm sadeln är efter några mil.
2.Försäkringsbrev, fordonshandlingar, pass, visakort. Regnkläder inklusive handskar. Något att torka rent visiret med. Punkaspray sparar mycket besvär(om inte annat får man aldrig punka om man har med sig punkaspray...)
3 Ingen aning med tält, själv brukar jag bo på gasthaus/zimmer frei/vandrarhem/hotell. -Billigare i europa än i sverige så ingen vits ta med tält. Då brukar budgeten bli ungefär 100Euro om dan. Inklusive mat, bensin och boende.
4. Mjuka universal sidoväskor i tyg är troligtvis bäst för din cykel, bör vara vattentäta och av god kvalitet (ej biltema(. se upp så de inte tar i avgasröret. Komplettera med en vattentät packrulle för tält osv på passagerarsadeln/pakethållaren. En tankväska är bra om den får plats på din cykel. Bra till kamera, mobil och saker man vill komma åt lätt vid kortare stopp. Bra för viktfördelningen också. Detta tillsammans blir en bra lösning med snål budget.

Vill man kosta på lite extra kan man skaffa hårda sidooväskor i plast eller aluminium. Fästen för din cykel finns troligtvis att få tag i från de flesta väsktillverkare.
(hepco&becker, givi, ortlieb osv.)
Nackdel: jobbiga att släpa på när man skall ta sig till hotellrummet, större luftmotstånd
Enda fördelen: går att låsa.

5. En 1m lång vajer och ett hänglås är bra att låsa fast hjälm/Jacka/byxor med om man vill gå på sightseing i en stad. Jag brukar köpa en "katastrofvajer" från en släpkärra. kostar 50-100kr.
-Försök fördela vikten långt fram är du ensam så använd passagerarplatsen till att packa på.
-Använd inte ryggsäck om du inte måste. Begränsar rörligheten och det blir lätt väldigt jobbigt efter några timmar.
-Ta med en liten hopvikbar väska att bära grejor i när du stannar till, eller om du vill kan du ju fylla den med Öhl på hemvägen. :)
-Packa alla kläder osv i dubbla soppåsar så slipper du blöta kläder om det regnar.
-GPS förenklar resan väldigt mycket. Man slipper fundera i varje vägkorsning om vart man skall åka. Tycker man det är för dyrt med Mc-GPS kan man köpa en billig Bil-GPS eller till och med navigera med smartphone.
Själv har jag aldrig sett charmen i att planera 3 veckors resa minutiöst och sedan lägga in denna exakta rutt i gps:en och följa den slaviskt. Istället har jag med mig kartor som ger bra överblick, sedan knappar jag in några delmål för dagen, kompletterar med ytterligare delmål tills rutten ser bra ut och sedan är det bara att följa instruktionerna och njuta av utsikten. Använder inte ljudet från GPS:en, kollar bara displayen när det närmar sig en avfart/korsning. Gör man så klarar man sig med en enkel GPS.
-Packa lätt, ta inte med något onödigt. Man kan i regel ta med kläder/underkläder för upp till 14 dagar, sedan får man tvätta kläder mellan varven. Således: ett set kläder att gå och stå i på kvällarna, en hög med underkläder/t-shirts för 10 dagar.
 
Last edited:

Ruuuben

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda Africa Twin XRV 750
Ska du åka så mycket så satsa på riktiga packfickor.
Inget i tyg, håller inte i längden. Även tält mm av mycket bra kvalite. IKEA:s lektält funkar inte:huvet
Skaffa bra kartor innan du åker, planeringen är halva resan!
Har du åkt utomlands förut? Om inte så skulle jag nog satsa på västra delen av
Europa först.
Frankrike är ett stort land jämfört med Norge:)

Jag hade nog tænkt køpa packvæskor i plast då det ær snæppet billigare æn aluminium.
Ett annat alternativ ær ju att jag bygger egna i Aluminium ( ær svetsare )
Vart utomlands har jag vart, dock aldrig åkt på mc utomlands.

Bra kartor kan vara bra, tack!
 

Ruuuben

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda Africa Twin XRV 750
1. Det går utmärkt att köra jorden runt på en moped så hojen som sådan är inget problem. problemet är snarare hur bekväm av dig du är och det kan bara du svara på.

2. Kör en test resa innan på en vecka eller så så kommer du snart att märka vad som behövs och inte.

3. Beror helt på dina val.

4. Återigen, testa. Finns en uppsjö alternativ i olika prisklasser, allt från enkla men funktionella packrullar för några hundralappar till betydligt mer sofistikerade och dyra alternativ.

5. Man lever bara en gång :tummenupp

Man skall ju inte glömma att det inte är till månen man reser. Det finns affärer att köpa grejor i längs vägen allt eftersom.

Övning ger färdighet och det finns få saker som ger samma erfarenheter som att faktiskt göra det.

Enda synpunkten jag har är egentligen längden, 3-4 månader som första längre resa känns lite långt för 900mil ( det kör man ju på en 1-2 veckor om man ligger i lite). Testa du med en liten vecko tur innan så du får känna på det hela.

1, 2: ok! Men då borde ju denna hoj vara riktigt bra, tycker den ær bekvæm att åka, sjælvklart får man ju stanna ibland men att åka 20 mil i stræck ær inga problem.
Har tidigare vart på hojsemester till Øland som bara var øver en helg. Då vart det 85 mil och det gick vældigt bra. Då åkte vi 2 pers på hojen.

4. Jo det ær ju sant, har ni någon/ några ni rekommenderar?

Kanske borde jag korta ner resan lite? oavsett så vill jag inte kænna någon som helst stress och kan mycket væl tænka mig att stanna på samma plats nån/några dagar. Bara ta det lugnt liksom!

Tack før svar!

Mvh
 

Ruuuben

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Borås
Hoj
Honda Africa Twin XRV 750
1.-Javisst! - Enda begränsningen är hur obekväm sadeln är efter några mil.
2.Försäkringsbrev, fordonshandlingar, pass, visakort. Regnkläder inklusive handskar. Något att torka rent visiret med. Punkaspray sparar mycket besvär(om inte annat får man aldrig punka om man har med sig punkaspray...)
3 Ingen aning med tält, själv brukar jag bo på gasthaus/zimmer frei/vandrarhem/hotell. -Billigare i europa än i sverige så ingen vits ta med tält. Då brukar budgeten bli ungefär 100Euro om dan. Inklusive mat, bensin och boende.
4. Mjuka universal sidoväskor i tyg är troligtvis bäst för din cykel, bör vara vattentäta och av god kvalitet (ej biltema(. se upp så de inte tar i avgasröret. Komplettera med en vattentät packrulle för tält osv på passagerarsadeln/pakethållaren. En tankväska är bra om den får plats på din cykel. Bra till kamera, mobil och saker man vill komma åt lätt vid kortare stopp. Bra för viktfördelningen också. Detta tillsammans blir en bra lösning med snål budget.

Vill man kosta på lite extra kan man skaffa hårda sidooväskor i plast eller aluminium. Fästen för din cykel finns troligtvis att få tag i från de flesta väsktillverkare.
(hepco&becker, givi, ortlieb osv.)
Nackdel: jobbiga att släpa på när man skall ta sig till hotellrummet, större luftmotstånd
Enda fördelen: går att låsa.

5. En 1m lång vajer och ett hänglås är bra att låsa fast hjälm/Jacka/byxor med om man vill gå på sightseing i en stad. Jag brukar köpa en "katastrofvajer" från en släpkärra. kostar 50-100kr.
-Försök fördela vikten långt fram är du ensam så använd passagerarplatsen till att packa på.
-Använd inte ryggsäck om du inte måste. Begränsar rörligheten och det blir lätt väldigt jobbigt efter några timmar.
-Ta med en liten hopvikbar väska att bära grejor i när du stannar till, eller om du vill kan du ju fylla den med Öhl på hemvägen. :)
-Packa alla kläder osv i dubbla soppåsar så slipper du blöta kläder om det regnar.
-GPS förenklar resan väldigt mycket. Man slipper fundera i varje vägkorsning om vart man skall åka. Tycker man det är för dyrt med Mc-GPS kan man köpa en billig Bil-GPS eller till och med navigera med smartphone.
Själv har jag aldrig sett charmen i att planera 3 veckors resa minutiöst och sedan lägga in denna exakta rutt i gps:en och följa den slaviskt. Istället har jag med mig kartor som ger bra överblick, sedan knappar jag in några delmål för dagen, kompletterar med ytterligare delmål tills rutten ser bra ut och sedan är det bara att följa instruktionerna och njuta av utsikten. Använder inte ljudet från GPS:en, kollar bara displayen när det närmar sig en avfart/korsning. Gör man så klarar man sig med en enkel GPS.
-Packa lätt, ta inte med något onödigt. Man kan i regel ta med kläder/underkläder för upp till 14 dagar, sedan får man tvätta kläder mellan varven. Således: ett set kläder att gå och stå i på kvällarna, en hög med underkläder/t-shirts för 10 dagar.


Tack før ett utførligt svar!
Dær fick jag mycket tips och trix! , det uppskattas verkligen!
Hur færsts de mjuka universalvæskorna? Blir man tvungen att køpa någon slags båge till?
Planen ær att åka utan stress och stanna dær man kænner, så får man ju kolla upp lite resmål længs vægen. Folk hær kanske till och med kan komma med tips!

Tack!
Mvh!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Du har redan fått många bra svar,och det bästa är ju om du kunde ta nån kortare tur på 1 vecka eller så, då kan du testa din utrustning och vet på ett ungefär vad du behöver/inte behöver ta med dig.
En bra packrulle och en tankväska med kartfack räcker nog gott, satsa på en bra tankväska som är enkel och bekväm att bära med dig eftersom det är där du förvarar alla värdesaker. Packrullen kan du låsa fast på hojjen med en sån här: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=109308

Ta inte med för mycket kläder utan satsa på få plagg med bra funktion. Tunn t-shirt i ull är ett hett tips! Det värmer när det är kallt och är svalt när temperaturen stiger och som bonus så luktar det inte apa om den även om man svettats som en gravid nunna.

Kartor är i mitt tycke enklast att köpa på plats i det land man tänker köra runt i, men gillar man att planera så kan man köpa alla kartor innan man åker.

Om jag var du och hade 3 månader på mig att kuska runt så skulle jag se till att göra Europa ordentligt, dvs åka upp till Nordkap och sen genom dom länder du listat och sen ner till Portopalo på Sicilien, när du väl kommit dit så väljer du en av campingarna och sen ligger du som en klubbad säl på stranden några dagar och njuter av resan du har gjort!

För boende rekommenderar jag http://www.couchsurfing.org/ särskilt om du reser ensam kan det vara kul med lite sällskap ibland.

Vaför ta en genväg när man kan ta en omväg?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
...hmmm en liten rättelse kanske. Sydligaste punkten är i Spanien men Sicilien är jäkligt najs och på 3 månader hinner du nog med båda "sydligaste" :hjärnsläpp
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Du får berätta när du åker sen, så kan vi mötas upp någonstans. Har tänkt åka ner en del i sydvästra europa i sommar. frankrike och spanien
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Är lite undrande till 900 mil och 90 dagar, bara 10 mil om dagen är väldigt lite enligt mina preferenser.
2010 åkte jag i Europa via Holland, (Assen, motoGP), Grand route des Alps, Korsika, Sardinien, Gotland och sedan Stockholm=+900 mil på 30 dagar, kändes helt OK.
Jag tältar (på camping), lagar egen mat, äter ute en gång per dag (läs: middag), bensin (0,6 L/mil, 30-40 mil per dag), vägavgifter, färjor mm och det landar på ca 800 SEK per dag.
Flera utav länderna kräver vägavgift (Vignette) på olika premisser, exempelvis Schweiz (40 €), Ungern, Österrike mm, summan bör tas med i beräkningarna om inte budgeten är rymlig.

Annars säger jag bara ÅK :kär
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Hoppa över Slovenien..?? Trevligt och fint land med god mat, se upp med hastigheten bara och det krävs Vignette...
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Ja herre gud! :va 900mil på, 90dgr,,Hm? Låter som en Härlig Låångsam Resa :) Skillnad mot min stressade Europa resa i juni-12 Blev 750mil på 8 dagar :dummer Men nu i juni hoppas jag på 5-600mil & ca 10-12 dagar. Åkte på den här DSC02706 (2).jpg Så lite För fort gick det :fakta Hm,, men iår ska jag åka på den här 010.jpg Blir Garanterat en Lugnare Tripp ååå va man Längtar :gråta
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top