MC-resa i Europa med glutenintolerans?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Några här inne måste ju vara glutenintoleranta? Enligt statistik ska 2-3% vara glutenintoleranta. Flickan min är glutenintolerant (Celiaki) och vi har planer på en mc-semester i sommar. Och det är ju inget kul att leva på Magnumvit, äpplen, bananer och frukter i några veckor:huvet

För de som inte vet så innebär att vara glutenintolerant att inte tåla följande:

Havre, ex havrekli, havremjöl m.m.
Korn, ex pasta, nudlar, rostad lök, makaroner, lakrits, kostfiber, kornmjöl m.m.
Råg, ex rågmjöl, rågvete, ströbröd, skorksmulor m.m.
Vete, vetekli, vetemjöl m.m.

Nu till min fråga, ni som är beresta, vilka länder har bättre/sämre koll på detta? Det finns ju en enorm okunskap om detta även i Sverige, som ska vara en utav de länder som har bättre koll. Min instinkt (och fördomar?) säger mig att man inte har någon större vetskap söderöver.

Hur gör ni som är glutenintoleranta och reser över en längre period i europa? Tanken är att fylla en del packväskor med mat till henne. Men man måste ju kunna handla på sig. Och framförallt kunna ta in på tex lägenhetshotell där man kan laga sin egna mat.

Tyvärr går det inte att äta på restauranger. Hur tillmötesgående personalen än är, och hur välmenande de än är, så är risken alltid stor att man får i sig gluten. Som exempel senast vi skulle äta ute. Vi pratade med restaurangen i fråga några dagar i förväg. Oerhört trevliga och de brydde sig verkligen. Men tyvärr är det ju inte kul att ha magknip i flera dagar på grund av att någon menade väl..

I detta fall hade de stekt det glutenfriabrödet (som för övrigt är dyrt som fan) tillsammans med vanligt bröd. Det räckte för att flickan skulle åka på en reaktion och med en mindre lyckad kväll som följd.

Tips och tricks tages tacksamt emot på bra mataffärer och butiker runt om i Europa. Är man glutenintolerant kommer man ju vanligen ihåg de klockrena ställena!

Tack på förhand.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Har hört att det går att bota nu för tiden..? Tror iofs att det kan ta lång tid. Någon behandling med ämnen utvunna ur råttor/möss har jag för mig. Känner till en som blev fri från det.
Kan nog vara trixigt att få resturanger i sydeuropa att förstå och använda olika redskap osv.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Har hört att det går att bota nu för tiden..? Tror iofs att det kan ta lång tid. Någon behandling med ämnen utvunna ur råttor/möss har jag för mig. Känner till en som blev fri från det.
Kan nog vara trixigt att få resturanger i sydeuropa att förstå och använda olika redskap osv.

Ehm, det låter ju......intressant. Mmm, rått/mössjuice:tummenupp

Det känns som att man hade hört talas om det i så fall.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gluten i Europa

Hej! Jag är Tonys fru och glutenintolerant. Nu har jag tackochlov inte en lika allvarlig variant som din tjej, jag kan tex ta smör ur samma smörask som tony, som äter vanligt bröd. Jag har rest främst i Spanien, Frankrike och Schweiz. Min upplevelse är att kunskapen som regel är rätt dålig (precis som här hemma, ofta :-( ), och det blir ju inte lättare om man inte pratar språket flytande. I spanien vet jag att vete heter Trigo, om det kan vara till någon hjälp. Gluten heter gluten (men uttalas oftast gloten) i de flesta länder jag varit i, men få vet vad det betyder... Eftersom jag har varit glutenintolerant hela livet, har jag iaf snappat upp några små knep. Undviker man såser, panering, bröd och pasta är man som regel hemma. Och det är lättare att förklara i normaltermer som folk förstår. Det är min absolut första och bästa tumregel. Samt, förstås köttfärsbiffsvarianter, som oftast innehåller ströbröd. Man kan tjata ihjäl sig om att man inte tål mjöl, och de glömmer likt förtvivlat ströbrödet. Så mitt enklaste och bästa tips, jag upprepar, inget bakat, ingen pasta, ingen panering och inget bröd. Jag har sällan haft problem när jag har varit utomlands, all mat går utmärkt att steka utan panering, risotto innehåller aldrig mjöl utom på riktiga sunkhak. Rena råvaror funkar, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, bakad potatis, ris osv. Vill hon gärna ha sås, be dem att bara hälla på lite sky, eller be alltid om bearnaisesås, den är alltid glutenfri. Vad gäller frukost brukar det alltid finnas corn flakes, annars brukar man kunna bli mätt på pålägg. Ägg funkar alltid. Att packa ner massor av mat tror jag är mer jobbigt än som krävs. Kolla också in www.allergimat.com som drivs av Celiakiförbundet.

Lycka till och ha en trevlig semester!
/Agneta

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Ehm, det låter ju......intressant. Mmm, rått/mössjuice:tummenupp

Det känns som att man hade hört talas om det i så fall.

Jo, är inte helt säker på min sak men killen var allergisk mot typ..allt, han led även av gluten- och laktosintolerans. Efter behandlingen så kan han äta allt utom ägg. Tror inte att det var någon mumbojumbohäxdoktor, det var den vanliga sjukvården som skötte det. Hans morsa jobbar åt mig, måste höra exakt. Kanske att det finns olika varianter av sjukdomen? Före behandlingen kunde han endast äta glutenfritt, efter verkar han ta igen alla år utan (god) pizza, kakor, bröd osv genom att ENDAST äta sånt. Jag är i livsmedelsbranchen och han brukar handla hos oss..

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Hej! Jag är Tonys fru och glutenintolerant. Nu har jag tackochlov inte en lika allvarlig variant som din tjej, jag kan tex ta smör ur samma smörask som tony, som äter vanligt bröd. Jag har rest främst i Spanien, Frankrike och Schweiz. Min upplevelse är att kunskapen som regel är rätt dålig (precis som här hemma, ofta :-( ), och det blir ju inte lättare om man inte pratar språket flytande. I spanien vet jag att vete heter Trigo, om det kan vara till någon hjälp. Gluten heter gluten (men uttalas oftast gloten) i de flesta länder jag varit i, men få vet vad det betyder... Eftersom jag har varit glutenintolerant hela livet, har jag iaf snappat upp några små knep. Undviker man såser, panering, bröd och pasta är man som regel hemma. Och det är lättare att förklara i normaltermer som folk förstår. Det är min absolut första och bästa tumregel. Samt, förstås köttfärsbiffsvarianter, som oftast innehåller ströbröd. Man kan tjata ihjäl sig om att man inte tål mjöl, och de glömmer likt förtvivlat ströbrödet. Så mitt enklaste och bästa tips, jag upprepar, inget bakat, ingen pasta, ingen panering och inget bröd. Jag har sällan haft problem när jag har varit utomlands, all mat går utmärkt att steka utan panering, risotto innehåller aldrig mjöl utom på riktiga sunkhak. Rena råvaror funkar, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, bakad potatis, ris osv. Vill hon gärna ha sås, be dem att bara hälla på lite sky, eller be alltid om bearnaisesås, den är alltid glutenfri. Vad gäller frukost brukar det alltid finnas corn flakes, annars brukar man kunna bli mätt på pålägg. Ägg funkar alltid. Att packa ner massor av mat tror jag är mer jobbigt än som krävs. Kolla också in www.allergimat.com som drivs av Celiakiförbundet.

Lycka till och ha en trevlig semester!
/Agneta

Hejsan Agneta!

Tack för tipsen. Men Corn flakes innehåller ju maltextrakt. Det tål väl inte du heller?:confused:

Fortsätt gärna tipsa!

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Det där med allergier är alldrig lätt. Jag är själv allergisk mot mjölk protein, får allergisk chock med blodtrycksfall och hjärtstillestånd samt en hals som ser ut som en fotboll. Jag måste tyvärr resa en del i jobbet och har rest i de flesta länderna i Europa. Jag måste dock säga att det aldrig går att leva på ett "bra" sätt med allergier utomlands så vida du inte lagar all din mat själv, vilket kan bli knepigt ibland. Det går ju knappt i Sverige. Jag har ändå födelen att ha många lokala kontakter på de ställena jag reser till så språket är oftast inte något problem men det fungerar ändå inte. I fjol så hamnade jag på intensiven totalt 11 ggr var av 2 ggr utomlands. Jag lever därför nu endast på frukt och grönsaker för att vara på den säkra sidan när jag reser. Ett tips är att äta på Mc Donalds, de har allergi information på alla sina saker och har faktiskt fungerat bra även för mig. Det finns inte så mycket på menyn som jag kan trycka i mig men pommes och HB's kan man ju klara sig på ett tag.

Lycka till!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det där med allergier är alldrig lätt. Jag är själv allergisk mot mjölk protein, får allergisk chock med blodtrycksfall och hjärtstillestånd samt en hals som ser ut som en fotboll. Jag måste tyvärr resa en del i jobbet och har rest i de flesta länderna i Europa. Jag måste dock säga att det aldrig går att leva på ett "bra" sätt med allergier utomlands så vida du inte lagar all din mat själv, vilket kan bli knepigt ibland. Det går ju knappt i Sverige. Jag har ändå födelen att ha många lokala kontakter på de ställena jag reser till så språket är oftast inte något problem men det fungerar ändå inte. I fjol så hamnade jag på intensiven totalt 11 ggr var av 2 ggr utomlands. Jag lever därför nu endast på frukt och grönsaker för att vara på den säkra sidan när jag reser. Ett tips är att äta på Mc Donalds, de har allergi information på alla sina saker och har faktiskt fungerat bra även för mig. Det finns inte så mycket på menyn som jag kan trycka i mig men pommes och HB's kan man ju klara sig på ett tag.

Lycka till!

Nu har det väl förändrats en hel del de senaste 15 åren vad gäller McDonalds, men har en kompis (SH-medlem) vars klasskamrat gått bort som liten just på grund av gluten i mcdonalds-burgaren:/

Och förståeligt nog så bojkottar tjejen all mat från restaurang tillsvidare. Kan nämna att hon själv jobbar på McDonalds, ödets ironi?:D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln