MC-resa Italien, fråga?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Italienska motorvägar är avgiftsbelagda. Ibland ska man betala till en snubbe i kur, ibland verkar det vara automater på avfarterna. Jag testade att bränna förbi betalautomaten på en avfart utan att betala. Det var nästan som man kände sig som Ghostrider.
:banana
Jag minns inte om jag blev fotad (antar jag blev det), men några böter fick jag aldrig.

Franska och spanska motorvägsavgifter är uppbyggda så, dvs man betalar före eller efter. Italienska motorvägsavgifter är nog uppbyggda enbart på betalning efter körd avsnitt.

Kan bli lite tokigt ibland. Så här skrev jag :eek:)
" Vete tusan, men får en blackout! Lyckas på nåt konstigt sätt komma in i ett avgiftsbelagt område genom vägtullarna. Inser direkt att jag ligger risigt till och kommer, hur man än vänder det hela, bli tvungen att passera ut genom en vägtull.

Några mils körning och mycket riktigt, en vägtull. Saknar biljett som visar vilken väg min färd gått, men kör ändå fram till kassören. Han sitter med sidan mot mig och bara kommenterar "thicket" mot min viftande tioeurosedel.
Lyfter uppgivet mina armar och kommenterar med ett "no thicket". Han vrålar "THIIIICKET", slänger glasögonen på bordet, rusar upp från stolen och är nära att välta allt inne i biljettkabinen. Ut med blocket i högsta hugg, skriver upp mitt regnummer och in igen. Ser på den elektroniska tavlan att nu är fem euroskylten utbytt mot sextio euro. Han knapprar febrilt nåt i burken sin, slänger i handen på mig en jättebiljett. Vänder sig igen med sidan mot mig, tittar rakt framåt och med en snabb handviftning utbryter i ett argt "SHASH!".

Jag skrattar för mig själv och tänker att jag bara måste ta ett foto på honom, men inser snabbt att det är han som har kontrollen på grinden framför mig. Tar jag nu ett foto på honom, så tar han nog fram bössan och skjuter mig.

Undrar om Italien hade åkt ut från fotbolls EM kvällen före?"

080629b69.jpg

Har inte pröjsat dessa sextio euro och några efterräkningar har inte kommit.

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
S3SE -09, S3 -06
har du tips om billigt boende i det området? kommer garanterat åka dit i sommar, vägarna där verkar grymma!

jag kollade förövrigt upp autozug hamburg-münchen för en mc och två personer, billigaste platserna etc, alltså inte sovvagn och det gick fan på 3500kr enkel resa. alltså 316,5 €, visserligen för två personer men ändå. så rätt långt ifrån 1500kr, för jag antar att det är mc-frakten som kostar en del? då borde väl inte en passagerare kosta så mkt till?

Såg att du är online. Finns ett bra pensionat i Arabba med helt ok priser. Kolla länken http://www.hotel-marilena.it/.:tummenupp

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74

Looptroop

Gbg-Verona-Arabba-Ringen-Gbg på 8 dagar
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
KTM 690 smc -08, Aprilia sxv 550 -06, gixxer 750 k7 -SÅLD, Yamaha XT 660 -04 STULEN, Pitpro 150cc -08 SÅLD, Yamaha r6 -04 SÅLD, Aprilia rs250 -00 SÅLD
Tjena! Fick en flipp förra veckan och bestämde mej för att dra ner till italien med hojen! Så nu är autoZug beställt från hamburg till verona på kvällen den 19/6. Tänkte i stora drag att jag skulle köra från verona norr ut mot österrike och sen väster ut längs med alperna. Och senare sätta kurs mot Nubergring, ta en dag med körning där. Sen vidare upp till kiel och färjan hem till göteborg den 26/6. Vet att det egentligen är lite kort tid men det är tyvärr all semester jag har i sommar:( . Så om det är någon som har tips om grymma vägar som ligger i den riktnigen, är jag grymt tacksam. Och om någon har lust att hänga med är det bara att säga till:)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Italien är landet för den som bara vill vara.
Planera minimalt med attraktioner och måsten; bara lev. Håll er borta från de stora turistmålen så räcker reskassan betydligt längre.

Trots kostnaderna rekommenderas autostrade för de rena transportsträckorna. Otroligt fin kvalitet på väg och runtikringservice.

Ekonomiskt finns en sak att tänka på för campingentusiasten: Det är dyrt som fan att tälta i Bella Italia. Å andra sidan är det verkligen full service på siten.

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
Ducati
Tjena! Fick en flipp förra veckan och bestämde mej för att dra ner till italien med hojen! Så nu är autoZug beställt från hamburg till verona på kvällen den 19/6. Tänkte i stora drag att jag skulle köra från verona norr ut mot österrike och sen väster ut längs med alperna. Och senare sätta kurs mot Nubergring, ta en dag med körning där. Sen vidare upp till kiel och färjan hem till göteborg den 26/6. Vet att det egentligen är lite kort tid men det är tyvärr all semester jag har i sommar:( . Så om det är någon som har tips om grymma vägar som ligger i den riktnigen, är jag grymt tacksam. Och om någon har lust att hänga med är det bara att säga till:)

Efter du har kört Aostadalen upp till Chamonix sneddar du sedan lite öster mot Schweiz. Rakt igenom där och upp genom Schwarzwaldskogarna för att sedan ansluta till Moseldalen. Vips är du på Nürburgring..:banana

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0