Dyngsvila gäller väl bara yrkesfolk och annat löst folk va?
Japp.
Lagen om Kör och vilotider gäller förare av tunga fordon som har chaufförsjobbet som yrke.
Vad folk inte har klart för sig är att reglerna INTE har trafiksäkerhet som mål, utan mer är ett socialt skydd för att chaufförer inte skall bli utnyttjade.
Ytterst få inser att lagen tillåter 15 timmar långa arbetsdagar - där du i praktiken kan handlasta 40 ton kartonger på bilen under typ 5 timmar, för sedan sätta dig bakom ratten och köra dina 9 timmar med bara 45 minuters paus.
Ja, eller parta rasten i 15 + 30 minuter - också lagligt.
Lagen om Kör och Vilotider har kommit att vändas mot chaufförerna, som upplever ökad stress och press dels från sina chefer och dels från myndighets uppföljning. Den är helt enkelt omänsklig - och pisseflaskorna i diket är ett tydligt spår på hur fel lagen slår.
Kör du för fel transportör så FÅR du inte ta mer än 45 minuters rast. Det kan också krävas att du kör fram efter lastning för att färdskrivaren skall hinna registrera "körning". Då kan man knäppa över på "rast" under kvarten man säkrar godset och behöver bara stå stilla ytterligare 30 min någon gång senare på dagen. ...när det förutsätts att man tankar eller gör annat underhåll.
Din dag är så tight planerad att det helt enkelt inte finns utrymme för ett extrastopp, gå ett varv kring bilen och slå en piss. Gör du det ändå så kan du ge dig fan att det är ett meddelande på DynaFleet som undrar om det hänt något - varför du har stannat...?
Om du står långt ner på stegen.
Många gnäller på att lastbilar "kör fort" och ja - det gör dom. Huvuddelen av dom som kör tight planerade körningar tvingas ligga uppe mot fartspärren för att skapa den tidsbuffert som transportledningen borde planerat in från start.
Det kan också vara så att din körtid kommer att sluta någonstans ute i ingenstans. Om du behöver en dusch någonstans mitt i veckan så kan du stå inför valet att antingen äta eller duscha under ditt 45 minuters stopp.
Det finns inte tid till båda.
...om du inte sätter upp bilen mot fartspärren och skiter i sänkningar till 70 eller 50 genom samhällen.
Då kan du köra in minutrarna som krävs för att hinna både äta och duscha under din enda 45 minuters paus på dagen.
Om det nu inte är kö till duschen...
Nej, inte alla chaufförer har det så här.
Men problemet existerar, och förhållandena ligger inbakade i Lagen om Kör och Vilotider.
Det finns exempel på allmänt kända olyckor där just KoV varit en bidragande anledning.
När jag kör en Ironbuttkörning så kan jag förbereda mig för just den körningen.
Jag kan välja om jag vill vara ledig dagen innan, jag kan oftast välja en starttid som stämmer in med just min egna cirkadiska rytm, jag kan oftast välja vilken väg jag vill ta och jag kan stanna precis när det passar mig själv.
Och, viktigast av allt: jag kan avbryta min körning precis när jag vill.
Den lyxen har inte stackarna som kör inom tvångströjan som Lagen om Kör och Vilotider innebär.
Detta är som du förstår ett återkommande diskussionsämne för mig som Ironbuttförare, och jag häpnar över folks okunnighet kring hur deras varor kommer till dörren.
KoV bidrar i mycket liten utsträckning till trafiksäkerhet.
En Makedonsk förare med fejkat Bulgariskt körkort som kör inrikestrafik i Sverige för 3 månaden i rad har ingen att ringa sig sjuk till. Han har inget hem att sova bort febern i. Han bor i sin lastbilshytt 24/7 - eller ålar sig in i en sovkabin som står uppställd på en vändplats för att få ett kvitto på "helgvila".
Men bilen skall rulla, och KoV gäller även om killen har 40° feber och hallucinerar.
Bilen skall rulla, och tvingas åkeriet byta chaufför så försvinner bilen som är ordinarie chaufförs hem bort på en tre veckorsrunda. Var skall killen ligga och tillfriskna...?
Jodå.
Jag kan göra en Ironbuttkörning som på pappret kan godkännas enligt Lagen om Kör och Vilotider - med 9 timmars vila efter 9 timmars körning, inklusive 45 min paus.
Men det skulle krävas att jag gjorde huvuddelen i Danmark och Tyskland (130 km/h + sträckor med fri fart) men jag skulle tvingas ta mycket större risker än om jag gjorde den enligt normal procedur och med pauser på mina villkor.
Det går, men jag är inte speciellt sugen på att ta risken.