MC-ryggsäck

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Biltemas ryggsäck var sjyst, Misshandlade den under 2 års tid och packade den tungt, ofta. Tillslut gick ett av axelbanden av när jag skulle Slänga (ja, jag fick slänga ofta pga vikt) upp på ryggen, det var en sorg för den rymde jäkligt mkt saker

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Min definition på MC-ryggsäck är att den åtminstånde klarar att ta en hjälm inuti sig och helst utan massor av remmar eller snören som fladdrar i vinden. Exempelvis när man ska ta med sig en extra hjälm till en tjej eller bara vill packa ned sin egen när man går på stan och inte behöva bära på den.
Annars anpassar sig väl vilken ryggsäck som helst till ryggen och även puckeln så länge den inte är i något hårt material? :va

Lätt att ta av och på med skinnställ och hårda skydd. Fästen för remmar så att de inte fladdrar i vinden. Sitter bra så att det inte känns som att den blåser av. Ordentliga dragkedjor som inte riskerar att gå upp. Kanske vattentätt eller åtminstone vattentålig. Möjlighet att komprimera den lite (Kriega R30 är vattentätt men onödigt stor ibland, då är det trevligt att kunna platta till den). Det är vad som kännetecknar en mc-ryggsäck för mig. Förr körde jag med vanliga ryggsäckar och jämfört med det så tycker jag att mina Kriega fungerar bättre och det finns garanterat andra som är bra också; jag köpte en och var nöjd så då provade jag inget annat. :p

Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Kör med Kriega R30, lätt värt investeringen om man använder den en del, helt vattentät då huvudfacket är har funktion som en drybag, riktigt smart :tummenupp

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Körde med Axio tidigare men vid längre körning upplever jag att det är väldigt jobbigt med rygga. Pendling går bra men sen är det bara jobbigt för mig, men har inte testat en Kriega.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Körde med Axio tidigare men vid längre körning upplever jag att det är väldigt jobbigt med rygga. Pendling går bra men sen är det bara jobbigt för mig, men har inte testat en Kriega.

Jag har kört heldagarsturer med ryggsäck (14 h som längst). Visst jag är trött, men det hade jag varit oberoende av ryggsäcken. :p Det kommer dock att bli ett par mjuka sidoväskor för sådana övningar i framtiden. :fakta

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag köpte den för några dagar sedan. Är nöjd, smal på "djupet". Dragkedjan är på insidan. Jag fick inte med något "bröstspänne" (se på bild). Funderar på att klaga eftersom jag inte fick med något bröstspänne, får se om jag orkar :död Annars nöjd :tummenupp

Image.ashx

Edit: Har för övrigt puckel på skinnstället. Inte märkt något problem än i alla fall.

Fick min väska idag. Alla spännen på plats ;)

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har använt den på xlmoto vid kanske 5 tillfällen till jobbet och en tur till kinnekulle på banträff på 40 min enkel väg. Har liten puckel på min skinnjacka. Funkar hur fint som helst. OCh för 199kr är den riktigt bra. Man får bra med plats i den och den verkar ha okej kvalite.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Ska ta fram min Megalopolis och testa att göra detsamma med remmarna och se om det hjälper. Sist jag använde den hade jag lust att slänga ryggsäcken vid vägkanten och hämta upp den senare med bil. Det var efter en bandag när man redan hade påfrestat axlar och nacke :näsblod

Annars gillar jag tanken med Megalopolis. Kolfiberskalet är inte certifierat som ryggskydd. Var i alla fall inte det när jag köpte min ryggsäck. Vet inte om jag skulle använda ryggsäcken som ersättare för ett fullgott ryggskydd. Boblbee har ett kraschat plastskal som de fått av en av sina kunder (innan ryggsäcken var godkänd som ryggskydd) uppsatt på väggen. De lär nog ha det kvar för display än idag skulle jag tro om man besöker dem nere i Malmö.

Såg att Kriega togs upp ovan. Det var ett av märkena jag inte kom på. De säljs väl via vissa mc-handlare?

Jag kör alltid med separat ryggskydd, det vill jag ha närmast ryggen. Att vissa Boblbees är godkända som ryggskydd ser jag mer som en bonus och ett kvitto på att mina grejer är skyddade i ryggsäcken.

Om du får för dig att göra dig av med din Megalopolis så skicka ett meddelande. Om jag redan har tre Boblbees kan jag väl ha fyra. ;)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag kör med denna.

http://ogio.com/no-drag-mach-5

Expanderbar så man får med sig rätt mycket faktiskt. Riktigt trevlig tycker jag visirhållaren är. Stjäl dock en hel del plats med visir på plats, rätt logiskt.
Lyckades få med mig packning för två + sängkläder och nå handdukar en gång. Än om sambon fick det rätt tungt på ryggen, tror spännen på t.ex. Kreiga är bättre gällande belastning. Men det var ändå hon som hade så jävla mkt packning så det fick hon allt ta.

Sen är midjeremmen enligt mig ett helvette, är ju inte överdrivet tjock med mina 80kg på 180cm, men rätt stel. Så att knäppa den tycker jag var ett jäkla bök, dock inga problem att montera av den och det räcker gott och väl med spännet över bröstkorgen. =)
Och en annan fördel när man är stel som mig är att det sitter ett snabbspänne för ena axelremmen så den är väldigt enkel att få av! =)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om du får för dig att göra dig av med din Megalopolis så skicka ett meddelande. Om jag redan har tre Boblbees kan jag väl ha fyra. ;)

Sannolikheten är liten att jag säljer min ryggsäck. Men jag ska försöka komma ihåg dig om det skulle bli aktuellt att avyttra den.

Hittade bilder på den i arkivet som jag lagt upp vid något tillfälle för ett par år sedan. Valde den klassiska modellen framför den nya Aero som kom ut det året. Det går nog att ändra om man önskar. Bara flytta över skalet.

Bifogat

• bild-8.jpg
    bild-8.jpg
    164.4 KB · Visningar: 91
  • bild-7.jpg
    bild-7.jpg
    151.9 KB · Visningar: 66
  • bild-6.jpg
    bild-6.jpg
    164.2 KB · Visningar: 69

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Alltså ni som kör med små ryggsäckar överväger aldrig att sätta ett quicklockfäste och en tankväska?
då har ni inget som hänger på er och det enda som syns på motorcykeln är en liten tankring.
Ett daypack klarar ju börsen mobiltelefon, glasögon och två drickor utan problem vilket täcker upp dagsbehovet, man lossar den ju på 2 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=VtgKrvf4IdU

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Alltså ni som kör med små ryggsäckar överväger aldrig att sätta ett quicklockfäste och en tankväska?
då har ni inget som hänger på er och det enda som syns på motorcykeln är en liten tankring.
Ett daypack klarar ju börsen mobiltelefon, glasögon och två drickor utan problem vilket täcker upp dagsbehovet, man lossar den ju på 2 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=VtgKrvf4IdU

Just en sån liten införskaffades. Provkördes till jobbet i lördags innehållandes ett par jeans och en tisha. Funkade helt kalas! Mycket smidigt. Klockren för kortare turer till stranden, jobbet eller annan aktivitet som kräver där tillhörande annan klädsel än stället.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jorå, men jag har ett monza-tanklock på min nuvarande moppe, så det blir inte så bra. :p
Nä då blir det ju lite svårare, tänkte mer att väcka frågan för det många vill åt är att ha med just dessa saker. och en rygga är ju inte alls bra att falla med hur väl genomtänkt den än är.
Jag har ström till min väska där telefon är i laddare och kör wifi hotspot till min GPS så jag ser om jag får mail etc.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år