Jo det håller jag med om. Känns bara som jag plågar den när man börjar närma mig 9000 rpm. Det känns som om effektkurvan inte är helt rätt. Känns som den planar ut strax innan vtecen drar igång samt strax efter. Är det likadant på din? Finns några småtips på youtube som jag läst att folk gjort har du gjort dessa modsen också?
https://www.youtube.com/watch?v=XaewxRJXJ0g
Jag vet inte om jag reagerat på någon utplaning innan VTEC men strax över att den öppnat så känns det ganska plant upp till 7000 där den börjar vakna.
Plågar den vågar jag nog säga att du inte gör. Enligt uppgift så ska motorn i viffern vara i stort sett skottsäker men jag har inte kört så länge att jag kan uttala mig av egen erfarenhet. Jag har dock fått ihop kanske 2500 mil utan annat än vanliga servicear.
Jag tror att Honda medvetet valt att lägga intervallen som dom gjort. Vid vanlig landvsägskörning när man ligger och kör i jämn fart under 150 så är bara hälften av ventilerna öppna och motorn går tystare och lite mjukare samt att den enligt uppgift ska dra mindre bränsle.
Vill man hetsa den så lägger man sig högre upp i varvtalsspannet då det är där effekten finns.
Dock måste jag säga att direkt bränslesnål är den inte. Min drar kring 0,6 vid hyfsat lugn körning. Dvs någorlunda inspirerat och det verkar inte som om det går att få den mycket lägre än så. Jag har en misstanke om att motortempen påverkar då den vid normal körning sällan kommer över 80 grader om man inte hamnar i köer. Det kan vara så att det är läge att byta termostaten för min del.
Min förra hoj, en TDM 850, var betydligt snålare med 0,4 vid körning i lätt momsad hastighet. Men det skiljer å andra sidan 30 hk till VFR:ens fördel så det är inte så att jag klagar egentligen.
Jag har läst lite om dom där olika moddarna som man kan göra. Det finns många som säger att dom är toppenbra medan många andra hävdar att känslan av att dom små "tappen" försvinner beror på att man istället orsakar ett tapp över hela spannet. Dvs istället för att åtgärda dipparna så sänker man effekten över hela spannet så att inte dippen märks.
Jag har i alla fall inte gjort någon av dom på min hoj och kommer troligen inte att göra det heller.
Jag tror i så fall att det skulle vara bättre att slänga på en Powercommander och mappa om den men det känns inte så prioriterat att jag kommer att ge mig på det.