MC skinnställ - köpa eller inte köpa!?

TSTR

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2012
Hoj
Triumph Street Triple R, 2012
Tjena!

Någon kunnig om mc skinnställ? Jag funderar på att köpa dainese M6 DIV (Artnr: 1513378001) men har ej så stor erfarenhet då jag precis tagit körkortet och börjat involvera mig på allvar i MC utrustning osv... Är det ett bra köp eller ska man köpa nåt annat?

Uppskattar all tips =)

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har du testat stället?
Sitter det bra så är det bara att slå till.
Stter det illa så finns det tusen andra ställ.

Evil Twin

Guest
Som sagt, testa stället först. Och testa med ryggskydd och bröstplatta på.
Det ska sitta tajt som f_n eftersom skinnet töjer sig rätt mycket när man använt det ett tag.
Det viktiga är att stället sitter bra, och köper du något av de stora märkena så är nog kvaliteten inga problem.

Last edited by a moderator:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Passformen är mycket viktig. Prova gärna flera olika ställ så blir det lättare att avgöra när du hittat rätt. Dainese är ju ett välkänt märke så sitter det bra på dig så är det bara att slå till

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Ta det på öppet köpt 2-3dagar och dra på det med rygg skydd m.m. och sätt dig på en stol hemma med typ samma benvinkel som du har på hojjen och sen sitter du där och glor på tv en stund. Börjar det göra ont någonstans vet du ju det. Trist annars att märka att tex knäskydden trycker på någon nerv till sommaren.

Normalt sett är det alltid bekvämare på hojjen då ställen är gjorda för att köra med inte gå runt och prova i butik. Sen har man ju annat att tänka på när man kör än just hur stället sitter, förutsatt att det inte är helt åt helvete.

TSTR

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2012
Hoj
Triumph Street Triple R, 2012
Tack för infot. Egentligen har jag inte testat just det stället (vilket jag är full medveten om att det är en stor synd :död). Jag har testat ett Berik ställ str 52 där jackan satt riktigt bra (även med ett ryggskydd) men byxorna såg mer ut som "hip-hop brallor". Så jag förhandlade till mig att få jackan med ett par andra byxor, nu har säljaren ordnat ett par Arlen Ness byxor i str 50 som jag ska testa imorgon. Får se hur det slutar!

Jag är egentligen ute efter något i stil med "skönhet med bra kvalitet" - och det ska helst vara helt svart. Tyckte att den där Dainese M6 stället var riktig läcker och funderade om man vågar chansa att köpa den på nätet i str 50. Egentligen spelar utseendet inte så stor roll om olyckan väl skulle vara framme, då är det kvaliteten som gäller. Ville kombinera skönhet med kvalitet. Jag har tidigare provat ett Dainese jacka str 50 (Artno: 1533619684-48) som satt riktigt bra och tänkte om man kan chansa på att köpa M6'an i str 50 via nätet utan att testa den (egentligen vet jag redan svaret på den frågan - köp inte den om jag ej har testat den). Enda stället att testa den ligger ca 700 km från där jag bor! Kanske lika bra att få bort den stället från min hjärna :/

Har ej tänkt på att skaffa bröstskydd, har bara tänkt på ryggskydd... Ska man köpa ett bröst skydd också?

Hjälm tänkte jag slå till på Schuberth SR1, den verkar ha fått bra kritik så den verkar uppfylla "kravet" på "skönhet med kvalitet" =)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
samma med hjälm .... prova först ... en Schuberth kanske inte passar din skallform alls=obekväm,huvudvärk samt eventuellt ngt osäkrare vid en eventuell krasch

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tack för infot. Egentligen har jag inte testat just det stället (vilket jag är full medveten om att det är en stor synd :död). Jag har testat ett Berik ställ str 52 där jackan satt riktigt bra (även med ett ryggskydd) men byxorna såg mer ut som "hip-hop brallor".
...
Tyckte att den där Dainese M6 stället var riktig läcker och funderade om man vågar chansa att köpa den på nätet i str 50.

Jag tror inte att du ska chansa utan att prova först. Storlekar och passform kan skilja en hel del mellan olika märken, och jag har för mig att Dainese är mindre i storlekarna än Berik/Arlen Ness. Så prova först, sedan köp.

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Tycker att du ska överväga om du verkligen behöver köpa ett skinnställ till den här säsongen. Du har ju annars hela vintern på dig att prova skinnställ.

mandarin

Medlem
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
Yamaha mt 07 moto cage -14
mycket reas ut och folk säljer sina begagnade ställ nu under vintern. jag är inne på mitt andra dainese ställ, och dom sitter olika. däremot så upplever jag att dainese och alpinestars är ganska lika i storlekar. men lite mindre än andra märken.

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Kolla finska sweep! Köpte ett nytt nyligen och är sjukt nöjd! Däremot är priset detsamma som övriga kända märken.. Jag har strl.48 och är 178/72, sitter som en smäck, får kämpa som fan för att få av det själv nu men töjer sig med tiden. Värt att kolla på iallafall.

(sweep T3)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kolla finska sweep! Köpte ett nytt nyligen och är sjukt nöjd! Däremot är priset detsamma som övriga kända märken.. Jag har strl.48 och är 178/72, sitter som en smäck, får kämpa som fan för att få av det själv nu men töjer sig med tiden. Värt att kolla på iallafall.

(sweep T3)

kan bara hålla med Sweep funkar :tummenupp .... köpte ett par brallor på superduper utförsäljning 1000:- med puckar å hela rasket , kvaliiteten är helt ok (iofs så var väll ursprungspriset 4 papp eller nått , typ samma som "kändare" märken) ..... nu ska jag bara ha en jacka jag kan kopla ihop med dom (Halvarssonen jag har har bara kedja i fodret=inte "riktigt" 2delat)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Prova prova prova, ett skinnställ som sitter dåligt är värdelöst. Storlekarna verkar de dra ur tombolan så det är provning irl som gäller.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Jag har testat ett Berik ställ str 52 där jackan satt riktigt bra (även med ett ryggskydd) men byxorna såg mer ut som "hip-hop brallor".

Sitter det riktigt bra nu kan det kanske bli för stort sen? När jag köpte mitt skinnställ blev jag övertalad att ta ett så tajt att jag inte ens kunde få på det utan hjälp. Rörde mig som jag hade en rustning på mig, visste inte bättre så köpte det ändå. :dummer Väl hemma kunde jag inte sätta mig på hojen för jag kunde inte böja mig på det sättet, fick inte upp benen på fotpinnarna. Helt bisarrt och jag kände mig sjukt dum som lyssnat på andra. Fick plocka ur innerfodret och alla hårda skydd för att ens kunna använda det, vilket ändå var tortyr...

MEN efter två månader hade jag hängröv :tummenupp Det sitter perfekt och jag inser att hade jag köpt en storlek större, som då satt tajt men bra, hade det varit en säck nu.

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Sitter det riktigt bra nu kan det kanske bli för stort sen? När jag köpte mitt skinnställ blev jag övertalad att ta ett så tajt att jag inte ens kunde få på det utan hjälp. Rörde mig som jag hade en rustning på mig, visste inte bättre så köpte det ändå. :dummer Väl hemma kunde jag inte sätta mig på hojen för jag kunde inte böja mig på det sättet, fick inte upp benen på fotpinnarna. Helt bisarrt och jag kände mig sjukt dum som lyssnat på andra. Fick plocka ur innerfodret och alla hårda skydd för att ens kunna använda det, vilket ändå var tortyr...

MEN efter två månader hade jag hängröv :tummenupp Det sitter perfekt och jag inser att hade jag köpt en storlek större, som då satt tajt men bra, hade det varit en säck nu.

Exakt skinnet töjer sig rätt snabbt. Mitt ställ behövde jag hjälp att få på och av de första gångerna och kunde inte få i ett ryggskydd. Stod och diskade hemma och städade med stället på sen fick ryggskyddet plats. Trångt dock. Nu efter en säsong är stället underbart. Dock vurpat så får väl börja om på nytt nästa år haha.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Nu efter en säsong är stället underbart. Dock vurpat så får väl börja om på nytt nästa år haha.

Lada istället om det går, det ser fräkkare ut :yoparty

Kan bla rekommendera en herre i Malmö, PM för info.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!