Mc-släp på Biltema?

Jag tror inte garantin på bilen eller dragkroken gäller om man använder en sån. En endurohoj väger typ +105kg och max kultryck brukar vara 85kg på en draggkrok. ;)

Men om dragkroken inte är äldre än 6 månader så kanske man kan åberopa konsumentköplagen?
Den verkar ju övervinna det mesta, även konstiga specifikationer och tillverkardirektiv :hihi

Jag köpte en liknande för 2000 på Jula för typ 2 år sedan till roddbåten . Funkar fiiiiiiiiiint sörrrö ! :banana
Min vagn har faktiskt en typ av fjädring , typ 4 runda gummistavar inlagda mellan hjulens 4 kantiga axel och den lite grövre 4 kantiga mittdelen av hjulaxeln typ , ni förstår !
Förutom dom 2 plåtarna att ställa hjulen på behöver du en plåt till för stödet om du inte tänkte lägga biken ! :)
Eller "annan" uppstödande riggning ! :7peta
Min funkar bra i typ 80 - 90 km / h men de beror ju på lite var när och hur ofta man ska åka !
Jag har en känsla av att de finns en och annan biker här som inte följer trafiklagen till punkt och pricka annars heller ! :)

Jag tror inte garantin på bilen eller dragkroken gäller om man använder en sån. En endurohoj väger typ +105kg och max kultryck brukar vara 85kg på en draggkrok. ;)

Men nu är det ju inte dragga efter en cross på botten av nån älv vi ska göra. ;)

Höhö sorry kunde inte låta bli. =)

Seriöst så. Ja så kanske det är å då var det en kass idé. =) Vissa bilar kanske klarar mer? Annars får man väl skruva lös motorn lr nå. :P
Tycker bilen borde bli lite olustig att köra med 120kg på dragkroken också iofs.

Jag och mina polare har kört massor med crossställning på dragkrokarna, aldrig haft problem med att bilen skulle bete sig märkligt. Däremot tappade vi en hoj i en rondell:hihi

Kan bara hålla med, cross-ställning på kroken funkar bra.
Men släp är mycket smidigare.

Jag och mina polare har kört massor med crossställning på dragkrokarna, aldrig haft problem med att bilen skulle bete sig märkligt. Däremot tappade vi en hoj i en rondell:hihi

Kör du 120kg hoj direkt på draget pe en vanlig personbil typ Vobblo V70, Saab 95 eller nåt liknande och inte känner att bilen blir gravt understyrd och lite returbenägen så är det nå som e fel.....

Glöm det där släpet och köp antingen ett riktigt mc-släp (t.ex. Erde) eller en enkel vanlig släpvagn.

Jag köpte ett billigt obromsat EU-slap till enduron. Släpet går att tippa vilket gör lastningen hur smidig som helst. Det är riktigt skönt att kunna köra upp hojen på släpet och slippa krångla upp den på ett dragkroksställ.

http://www.atvhuddinge.moonfruit.co...p-BORO-243-131-cm-inv-750kg-Adventure/5184803

USA? Det är nog inte killen i filmen som har skrivit brevet/startat tråden, som dom brukade säga i Bullen:nicka

Last edited:
Köööööööööp vagnen om du är liiiiiiiiiiite händig och kan fixa en "liggplatta" eller mycket hellre en stav på sidan att surra biken stående !!!
Särskilt om du inte ska åka långt eller ofta runt Stockholm ! Resten av landet saknar Blårockar !
Men kör Försiktigt ! :hej

Är det säkert?

”Du får köra i högst 80 km/tim med obromsad släpvagn (totalvikt högst 750 kg) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller om släpvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.”

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hastighet/

Edit: Vad synd. Ser nu att en oregistrerad släpvagn kallas för ”efterfordon” och med ett sådant påkopplat får man bara köra i 30.

:(

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Är släpen så dyra i US and A att det blir billigare å plocka över ett biltemasläp:va

Ett dragkrokställ är att föredra, jag körde omkring med ett dylikt dör några år sedan med grabbens cross där bak på Mondeon.

Max kultryck ur lagens sida är bara intressant när ni har en släpvagn monterad. Det handlar om köregenskaperna på bil och släp i kombination och inget annat. Egentligen är det ingen skillnad med cykel på krok eller om den ligger i bakluckan.

Nästa viktiga sak är max axeltryck. Tror inte att ni på något sätt kan överstiga max axeltryck bak med en cykel monterad bak. Detta hänger hänger även ihop med maxlast som inte heller får överstigas.
Dock har jag aldrig ens hört talas om någon var kroken skulle ha knäckts bara man håller sig inom rimliga gränser.

Sist men inte minst så spelar givetvis tillverkaren av krokens åsikter in men den spelar ingen roll rent lagligt.
Tilläggas bör är att sheriffen och dina medtrafikanter blir gladare om du hänger på en extra belysningshållare bakom stället.

Jag hade ett sånt här dragkorksställ för typ 10år sedan. Funkade väl bra om man bara använder det någon gång ibland men jag tyckte det var rätt omständligt. En lite kärra hade varit smidigare.

Egentligen är det ingen skillnad med cykel på krok eller om den ligger i bakluckan.

Hela ditt inlägg är fullt av svammel men denna meningen är värst.
Läste du inte fysik i grundskolan?
Folk borde sluta ge tips om saker som de inte har ngn koll på.

Så vad är skillnaden? Vikten landar ytterligare 50-70 cm längre bak? Och förskjuter bilens tyngdpunkt med totalt sett 5 mm bakåt och 5 mm uppåt relativt att hojen placerats i bakluckan?

Måste hålla med om att 120 kg på dragkroken inte spelar någon större roll, provade lasta 500 markplattor av betong bak i min tyska kombi med luftfjädring, dragkroken stog i marken när samtliga betong plattor var i bagagen, startar bilen och automat niveleringen startar kompressorn och på ca 20 sek gick det inte att se på bilen att det var ett halvt ton i bagagen.

men det kanske är därför tyska bilar är premium:D

mvh

Jag har varit tvungen att göra en undanmanöver med hojen på dragkroken och det var ren tur att det gick så pass bra som det gjorde. Har även gjort samma grej med bagaget fullt med öl. Då var det inga problem.

Visst, om du kör en stor SUV så märker du kanske inte jättestor skillnad men en mellanklassbil kan bli direkt livsfarlig.

Köööööööööp vagnen om du är liiiiiiiiiiite händig och kan fixa en "liggplatta" eller mycket hellre en stav på sidan att surra biken stående !!!
Särskilt om du inte ska åka långt eller ofta runt Stockholm ! Resten av landet saknar Blårockar !
Men kör Försiktigt ! :hej

Det kan ju vara så att problemet inte huvudsakligen är den lagstiftningsmässiga utan att de där släpen inte är byggda för att rulla i 80km/h.

Då svamlar alltså alla hundratals enduro och crossåkare som kör omkring med ett dylikt ställ?

Det är väl klart som korvspad att det påverkar bilens köregenskaper med tung last långt bak men sen å andra sidan är det ett smidigare alternativ till ett släp och jag undrar ju då vikten av ditt resonemang om du skulle göra en undanmanöver med släp lastad med en hoj? Och det är de två alternativ vi utgår ifrån.
Det hade nog långt ifrån slutat lika bra att göra en undanmanöver med släp!

Och som jag tidigare sa har jag kört med en dylik transportanordning och aldrig haft problem med det, visst är olyckan framme så blir det problem oavsett.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back