z1000sx
Gudomlig sporthojare
Det beror helt på vad du tänker att din sko ska skydda mot. En CE-godkänd sko ger säkert ett fullgott skydd mot att ligga och glida på asfalten.
Som jag tolkar texten för CE-godkända skor så kan man egentligen bara vara helt säker på att den tål att glida på, är svår att skära upp eller att göra hål i, inget mer än så.
När jag tittar på kängor vill jag att skaftet ska vara vridstyvt, att skon är hård och sulan inte ska kunna böjas mycket i någon riktning.
Varför tittar jag då efter dessa egenskaper?
Ett vridstyvt skaft gör det svårare att böja fotleden för mycket och förflyttar kraften upp till smalbenet där det är bättre att få ett benbrott än nere vid fotleden.
En hård sko ger tryckavlastning och gör det svårare att klämma foten.
En vridstyv sula gör det svårare att skada foten genom att den böjs.
Jag har inga undersökningar att backa upp med, men det känns inte långsökt att det är lättare att trampa snett, klämma foten eller böja foten i ett par mjuka streetskor.
För mig räcker det med att tänka på ett så enkelt scenario som att tappa kontrollen och börja välta i lägre fart, för det har hänt mig som nybörjare . Reflexmässigt kastade jag ut benet, försökte sätta ner foten för att sedan hjälplöst välta och få hojen över benet.
Även om jag knappast skulle ha skadat mig allvarligt av en sån manöver kändes det skönt att ha en känga som hindrade mig från att vika fotleden och agerade tryckavlastande när jag hamnade under hojen.
Självklart är inget skydd perfekt och blir krafterna för stora så kommer inte ens en ordentlig mc-känga att ge ett fullgott skydd, men det är ingen anledning till att använda sämre saker.
Med det sagt så ska man aldrig glömma att den bästa skyddsutrustningen är den du har på dig. Vägrar du stövlar är det givetvis mycket bättre med MC-sneakers än med vanliga sneakers.
Absolut är det så som du säger även om en CE godkänd streetsko även ska ha viss vridstyvhet och inte enbart nötning så går det inte att jämföra med en bra stövel i dom högre prisklasserna typ racingstövel.
Men man ska inte lura sig själv o känna sig säker i en lågprisstövel bara för att det är en stövel.
Last edited: