MC-sneakers, nåt o ha?

Det beror helt på vad du tänker att din sko ska skydda mot. En CE-godkänd sko ger säkert ett fullgott skydd mot att ligga och glida på asfalten.

Som jag tolkar texten för CE-godkända skor så kan man egentligen bara vara helt säker på att den tål att glida på, är svår att skära upp eller att göra hål i, inget mer än så.


När jag tittar på kängor vill jag att skaftet ska vara vridstyvt, att skon är hård och sulan inte ska kunna böjas mycket i någon riktning.

Varför tittar jag då efter dessa egenskaper?
Ett vridstyvt skaft gör det svårare att böja fotleden för mycket och förflyttar kraften upp till smalbenet där det är bättre att få ett benbrott än nere vid fotleden.
En hård sko ger tryckavlastning och gör det svårare att klämma foten.
En vridstyv sula gör det svårare att skada foten genom att den böjs.

Jag har inga undersökningar att backa upp med, men det känns inte långsökt att det är lättare att trampa snett, klämma foten eller böja foten i ett par mjuka streetskor.

För mig räcker det med att tänka på ett så enkelt scenario som att tappa kontrollen och börja välta i lägre fart, för det har hänt mig som nybörjare :tungan. Reflexmässigt kastade jag ut benet, försökte sätta ner foten för att sedan hjälplöst välta och få hojen över benet.
Även om jag knappast skulle ha skadat mig allvarligt av en sån manöver kändes det skönt att ha en känga som hindrade mig från att vika fotleden och agerade tryckavlastande när jag hamnade under hojen.

Självklart är inget skydd perfekt och blir krafterna för stora så kommer inte ens en ordentlig mc-känga att ge ett fullgott skydd, men det är ingen anledning till att använda sämre saker.

Med det sagt så ska man aldrig glömma att den bästa skyddsutrustningen är den du har på dig. Vägrar du stövlar är det givetvis mycket bättre med MC-sneakers än med vanliga sneakers.

Absolut är det så som du säger även om en CE godkänd streetsko även ska ha viss vridstyvhet och inte enbart nötning så går det inte att jämföra med en bra stövel i dom högre prisklasserna typ racingstövel.

Men man ska inte lura sig själv o känna sig säker i en lågprisstövel bara för att det är en stövel.
 
Last edited:
Pratar vi fotledsbrott är ju det ganska långt ner på benet/foten.
View attachment 448305

En CE godkänd mc streetsko av exempelvis denna modell går en bit ovanför och relativt bra uppbyggd upp till smalbenet där skon / skaftet slutar.
View attachment 448306

Skillnaden i så fall att smalbenet eventuellt skyddas mer av en touringstövel men det beror på kvalité/modell. Tycker många stövlar inte direkt är som ett smalbensskydd direkt.

Jag förordar inte en street sko framför en stövel, jag kör stövel, men många är så tvärsäkra på sin sak.
Finns någon källa på den "fakta" som läggs fram här att än det ena eller det andra är säkrare?

Det hade varit intressant tycker jag att se statistik över fotskador och typ av sko som använts.
Men det e ju vad jag tycker :)

Jag tror att det är svårt att hitta studier där man faktiskt tittar på utgången av olyckor kontra exakt vilken nivå man hade på dom olika delarna av skyddsutrustningen. Det enda jag sett i den vägen är där man nöjt sig med att konstatera om föraren hade MC utrustning eller inte i stort sett.

Men om du tittar på ett antal MC sneakers så inser du att dom är betydligt mjukare i både sula och skaft än valfri MC stövel som inte är en relativt billig touringstövel.

Ett hårt skaft är ju just det som gör att stövlarna känns lite extra otympliga men det är också det som gör att dom skyddar bättre mot fotledsskador. Att en sneakers går en bit upp över fotleden betyder i praktiken föga om det korta skaftet är mjukt vilket det i den absoluta majoriteten av fallen är.

Rent generellt för MC utrustning så är det ju så enkelt som att när det känns smidigt och skönt att gå i så brukar det innebära att det skyddar lite sämre.

Det är med andra ord i min värld så att den absoluta majoriteten av dom MC sneakers som finns i handeln pga sina mjuka och relativt korta skaft skyddar avsevärt sämre mot framför allt fotledsskador vid en omkullkörning. Detta oavsett om det finns någon faktiskt data som backar upp påståendet. Det är en slutsats jag drar ifrån det enkla faktum att dom inte är tillräckligt styva för att ge ett bra skydd.
 
Har aldrig provat sneakers och kommer aldrig att göra det i mc-sammanhang,för ett och ett halvt år sedan körde jag på ett vildsvin i 90 km/h, bröt vänsterben, en öppen fraktur där båda benen bröts, vill säga att foten hängde bara i mjukdelarna, trots att jag hade rejäla och godkända mc-stövlar så rev jag upp ett djupt jack över fotknölen, plastikkirurgerna hade mycket att göra med att återställa huden, vet inte om det var efter någon av grisens betar eller om det var från något utstickande från mc:n. fotleden är idag inte helt återställd, går på sjukgymnastik en gång i månaden och hoppas att det ska bli bra med tiden och idogt arbete. Jag tror att hade jag haft sneakers så hade jag inte haft kvar foten, jag rekommenderar ingen att köpa annat än rejäla mc-stövlar av tillverkare som satsar på att ta fram skor som fungerar den gången dom verkligen behövs, det vill säga när man går omkull.

Att se cool ut har sitt pris, gäller bara att vara beredd att betala det priset.
 
Har aldrig provat sneakers och kommer aldrig att göra det i mc-sammanhang,för ett och ett halvt år sedan körde jag på ett vildsvin i 90 km/h, bröt vänsterben, en öppen fraktur där båda benen bröts, vill säga att foten hängde bara i mjukdelarna, trots att jag hade rejäla och godkända mc-stövlar så rev jag upp ett djupt jack över fotknölen, plastikkirurgerna hade mycket att göra med att återställa huden, vet inte om det var efter någon av grisens betar eller om det var från något utstickande från mc:n. fotleden är idag inte helt återställd, går på sjukgymnastik en gång i månaden och hoppas att det ska bli bra med tiden och idogt arbete. Jag tror att hade jag haft sneakers så hade jag inte haft kvar foten, jag rekommenderar ingen att köpa annat än rejäla mc-stövlar av tillverkare som satsar på att ta fram skor som fungerar den gången dom verkligen behövs, det vill säga när man går omkull.

Att se cool ut har sitt pris, gäller bara att vara beredd att betala det priset.

AJAJAJ! Skit oxå! Låter inte roligt. Hur paj är du egentligen idag? Du funkar i vardagen eller? Kör du fortfarande hoj?
 
De ger ungefär samma skydd för fotleder m.m. som trampolinstrumpor. Så inte alls lämpliga att vurpa eller krocka med.
 
Finns så många snygga stövlar, även modell passade till hoj modell... Även kläder, hjälmar å handskar så varför envisas att köra i gamla gympadojjor..
 
Lågfartsvältning pga egen eller annans klantighet och så hamnar fotleden mellan avgasrör och mark... och där sitter man. Inte kul efter någon tiondels sekund, ännu mindre kul efter tio sekunder...

Skyddsutrustning finns ju där av en anledning.


Buy quality, cry once.
 
Har själv vurpat och hade då full utrustning inklusive race-stövlar. Farten var 40 km/h och jag kunde inte stödja på höger fot i 2 månader. 3 år senare har jag fortsatt problem. Detta då jag kraftigt stukat allt jag kunde stuka plus att jag slet av en massa små benbitar i leden i samband med detta. Jag landade inte under hojen utan highsida och landade 5 meter bort.

Jag har svårt med storlekar och vet att skon inte satt 100 runt ankeln och då jag delvis landade på den så vek sig foten ändå. Inte skons fel. Jag kör med ett par TCX Street air skor förutom stövlar. De täcker en bit över ankeln och är stela som fan när du snörat åt dem och bör därför göra ett bra jobb. Med det sagt så kommer ett bar VÄLsittande stövlar göra jobbet bättre men du är ändå avsevärt bättre skyddad med streetskor än om du slängt på dig gympaskorna och hoppat på för en runda på stan. :fakta

Tjöp och var nöjd :rock
 
Jag har både höga sneakers och riktiga mc-stövlar. Kollar man på uppbyggnaden av de båda så är det nästan löjligt att man kallar sneakersen för "MC" skor så det är helt vanliga sneakers med förstärkta stommar. Givetvis är de inte ens i närheten av den skyddsnivå som ett par riktiga mc-stövlar ger men mycket skönare att köra med.
Det är samma sak med s.k "MC-jeans", Det är jeans med ett par lager kevlar. Givetvis ger de inte samma skydd som ett säkerhetsklassat skinnställ men sköna att åka i. Jag har ett par såna ändå. Varför? Ja, det vete fan.
 
Jag har både höga sneakers och riktiga mc-stövlar. Kollar man på uppbyggnaden av de båda så är det nästan löjligt att man kallar sneakersen för "MC" skor så det är helt vanliga sneakers med förstärkta stommar. Givetvis är de inte ens i närheten av den skyddsnivå som ett par riktiga mc-stövlar ger men mycket skönare att köra med.
Det är samma sak med s.k "MC-jeans", Det är jeans med ett par lager kevlar. Givetvis ger de inte samma skydd som ett säkerhetsklassat skinnställ men sköna att åka i. Jag har ett par såna ändå. Varför? Ja, det vete fan.

Du har helt rätt i det du skriver. Men när det gäller MC-jeans så finns det bra och sämre.
Finns många klipp på Youtube där detta testas mot skinnställ. Håller man sig till "ordentliga" grejer funkar dom bra..
En streetsko är bara en mode grej...trams !
 
AJAJAJ! Skit oxå! Låter inte roligt. Hur paj är du egentligen idag? Du funkar i vardagen eller? Kör du fortfarande hoj?

Vardagen fungerar, löpningen har jag däremot fått lägga på hyllan, hoppas att jag så småningom ska kunna springa igen, mc kör jag fortfarande, cykeln jag kvaddade var en Africa Twin som var 6 månader gammal och hade bara gått drygt 800 mil, så jag fick en ny på försäkringen, jag lade till och tog en med DCT-lådan, bara för att då visste jag inte hur vänsterfoten skulle funka framöver.
 
Vardagen fungerar, löpningen har jag däremot fått lägga på hyllan, hoppas att jag så småningom ska kunna springa igen, mc kör jag fortfarande, cykeln jag kvaddade var en Africa Twin som var 6 månader gammal och hade bara gått drygt 800 mil, så jag fick en ny på försäkringen, jag lade till och tog en med DCT-lådan, bara för att då visste jag inte hur vänsterfoten skulle funka framöver.


Det är ju det jag alltid sagt - DCT är ett handikappfordon! Ha ha ha!!!:banana



...sorry. :glömdet
 
Absolut är det så som du säger även om en CE godkänd streetsko även ska ha viss vridstyvhet och inte enbart nötning så går det inte att jämföra med en bra stövel i dom högre prisklasserna typ racingstövel.

Men man ska inte lura sig själv o känna sig säker i en lågprisstövel bara för att det är en stövel.
Nej, det är helt riktigt. Många stövlar är inte alls vridstyva och det går utan problem att vika skaftet dubbelt.

Här är stövlarna jag kör i, TCX S-R1. De fanns nämligen med den något ovanliga kombinationen av förstärkningar och goretex-membran. CE godkända enligt EN13634 också.
tcx_boots_s-r1-gtx_black.jpg

Nedan är illustrationer på förstärkningen som ska förhindra överböjning av fotled och tå. Vet inte hur stark förstärkningen är, men det flexar inte när man står och böjer sig i kängorna, så det är definitivt mer än inget.
tcx_s-r1_tcs.jpg
tcx_s-r1_mcs.jpg
 
Last edited:
Köp riktiga stölvar och sneakers.

Se bara till att välja de riktiga stövlarna den dagen du tänkt krasha... :fakta
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top