MC-stövlar, ett måste?

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena. Jag är 19 år och har aldrig kört en riktig motorcykel, men ska nu börja övningsköra.
Se mig som en idiot, men jag kan nästan ingenting om hojar eller kringutrustningen.

Jag letar i alla fall skyddsutrustning just nu. Hjälm, dräkt och handskar ska nog inte vara något problem att hitta. Dock kan det bli lite problem med skor.
Problemet är att jag har storlek 49 i skostorlek, och jag har en ganska strikt budget.
Visst ska man prioritera säkerhet framför pengar, men jag försöker komma undan så billigt som möjligt. Och om jag helt plötsligt skulle behöva specialbeställa MC-stövlar i storlek 49 för flera tusenlappar så springer helt plötsligt budgeten iväg.

Jag undrar om det är ett måste med MC-stövlar, eller om det finns alternativ?
Räcker det att köra med rejäla kängor med stålhätta som jag redan har?
Fatta mig verkligen inte fel nu, jag vill inte ifrågasätta säkerheten. Men jag vill helst undvika att specialbeställa stövlar för typ 3.000kr.

Förslag?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Stålhättan hjälper möjligen till med att klippa av dina tår om du vurpar, annars gör den varken till eller från. Poängen med mc-stövlar är vridstyvheten både i sulan och skaftet/runt fotleden och klämm/kross-skydd i sidled, dvs när du går omkull och får 200kg motorcykel som glider på din fot och ditt ben. Det vi skadas av är ju krossade fotleder, söndervridna fötter och klämda vader.

3 papp för en specialbeställd mc-stövel låter inte så farligt, det kostar ju vanliga mc-stövlar! :tummenupp

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Hade jag varit du hade jag kört med kängorna och investerat i ett par riktiga mc-stövlar längre fram när ekonomin tillåter. Det är ju trots allt inga flip-flopp du tänker köra omkring i.

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Stålhättan hjälper möjligen till med att klippa av dina tår om du vurpar, annars gör den varken till eller från. Poängen med mc-stövlar är vridstyvheten både i sulan och skaftet/runt fotleden och klämm/kross-skydd i sidled, dvs när du går omkull och får 200kg motorcykel som glider på din fot och ditt ben. Det vi skadas av är ju krossade fotleder, söndervridna fötter och klämda vader.

3 papp för en specialbeställd mc-stövel låter inte så farligt, det kostar ju vanliga mc-stövlar! :tummenupp

Ah ok, kanske ska skippa den idén då. 3.000kr var bara påhittat, jag har inte en aning om vad det kan kosta.
Jag ska bara ut och övningsköra kanske några få gånger i månaden, och har jag väl inte tänkt att bränna på motorvägen i 200km/h. Men man ska ju inte snåla på säkerheten ändå.

Hade jag varit du hade jag kört med kängorna och investerat i ett par riktiga mc-stövlar längre fram när ekonomin tillåter. Det är ju trots allt inga flip-flopp du tänker köra omkring i.

Tänkte också så först. Det är ju bara lite försiktig övningskörning än så länge. Men man vet ju aldrig, vad som helst kan ju hända. Och då kan det ju redan vara för sent.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har själv storlek 47/48 och ligger väl på gränsen till vad som är möjligt att få tag i till vettiga pengar.Men det lär bli svårt att hitta stora stövelstorlekar model billigare här hemma på fastlandet om du inte letar på ebay naturligtvis.Många behöver också gå upp en storlek när det gäller passformen på dessa mc stövlar.

Handelsboden :
http://www.handelsboden.com/tcx-srace-gtx-p-1631-c-113.aspx

EBAY Storlek EU49 :
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk....TR0.TRC0&_nkw=Motorcycle+boots+EU49&_sacat=0

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
ska du ha sånnadär billiga custom-stövlar med fransar och grejs kan du nog lika gärna köra i dina kängor ;)

Har du tänkt ramla med hojen bör du nog ha stövlar med lite hårda skydd i sig

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett par storlek 49 just nu som jag köpte för 800:- på en outlet i helsingborg, så visst går det att hitta. HA dock i åtanke att hojkläder brukar ha storleken fel, och man får nästan alltid gå upp en storlek för att det ska passa så fort det är till hoj... Skitirriterande. Speciellt om man då redan ligger över gränsen för vad som normalt sett finns.
Däremot tycker jag inte du ska hoppa över stövlarna, folk här brukar ju rangordna skydd i den här ordnineg:
Hjälm
Ryggskydd
Handskar/stövlar
Skinnställ

och beroende på vem man frågar kommer ett bröstskydd in nånstans där mellan ryggskydd och inte alls.

Plus att du måste ha godkänd utrustning på uppkörningen har jag för mig, och på körskola...

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ah ok, kanske ska skippa den idén då. 3.000kr var bara påhittat, jag har inte en aning om vad det kan kosta.
Jag ska bara ut och övningsköra kanske några få gånger i månaden, och har jag väl inte tänkt att bränna på motorvägen i 200km/h. Men man ska ju inte snåla på säkerheten ändå.
Ur ramla-synpunkt så är det farligare att krypköra runt konor än att köra i 200 på motorvägen, dom flesta har ramlat på körgården, men få tippar omkull när dom kör rakt fram i 200 ;) 70-skyltad krokväg är troligen den vägtyp som har felst mc-singelolyckor. Hojen är lika tung att tappa över foten oavsett hur fort det går, det som skiljer är hur länge du agerar glidmedel mellan den och marken!

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
...
Jag ska bara ut och övningsköra kanske några få gånger i månaden, och har jag väl inte tänkt att bränna på motorvägen i 200km/h. ...

Både hjälm, stövlar och handskar hjäper först och främst mot fall och klämskador ifrån vanlig sitthöjd. Finns inga kydd i världen som hjälper mot tvärstopp, men bra skydd kan göra stor skillnad så länge man inte slår i något.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man använder inte skyddsutrustningen speciellt ofta, men när den används skall den vara bra.

Egen erfarenhet: Jag krockade inne i stan i låg hastighet och sabbade ena foten, hade jag inte haft MC-stövlar hade jag varit kraftigt invalidiserad (nu är jag bara lite :huvet)

Vad är dina fötter värda ?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man använder inte skyddsutrustningen speciellt ofta, men när den används skall den vara bra.

Egen erfarenhet: Jag krockade inne i stan i låg hastighet och sabbade ena foten, hade jag inte haft MC-stövlar hade jag varit kraftigt invalidiserad (nu är jag bara lite :huvet)

Vad är dina fötter värda ?
Man saknar inte kon förrän båset är tomt :fakta Jag tyckte inte att mina fötter va så speciella, att kunna gå, att kunna gå och bära något samtidigt, tex ett glas vatten, kunna duscha utan att linda in allt under knät i en sopsäck, osv, innan jag blev gipsad. Nu har jag en helt annan syn på fungerande kroppsdelar!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Äsach..om du inte tänkt att bomba i 200 varje dag så räcker det med sånna :

7-2010-Flower-Flip-Flops-3-.jpg

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Annars så ..druttade jag omkull i 40-50 i stan med rätt feta och ordentliga Daytona boots (Urban GTX) och ändå fick jag fraktur i fotleden. Fan vet vad det hade vart av den foten om jag åkt i ett par Converse eller nått bajsfabrikat till MC stövlar.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Louis.eu har några modeller upp till stl 49. Såg ett par för Probiker-stövlar där för typ 50 euro.

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tänk dig att rikta en spark mot asfalt i 100 km/h, det är så tår och förmåga att gå inte blir självklart längre :fakta = Ja du behöver bra stövlar

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Tack för alla svar! Ingen tvekan på att jag skaffar riktiga MC-stövlar nu istället för vanliga vardagsskor.
Jag hade gärna lagt massa pengar på skyddsutrustning om jag hade kunnat. Visst ska man sätta säkerheten i första hand, men jag har inte råd att lägga tusenlappar på varje enskilt skydd. Kan jag komma undan med ett par helt okej stövlar för ca 500kr så är jag nöjd. Antar att jag kan sträcka mig upp till tusenlappen om det är motiverat.
Troligen är många av er tveksamma till denna budgeten, men den diskussionen orkar jag inte ta nu. Just nu står det mellan att komma undan billigt eller inte köra motorcykel alls.

Louis.eu har några modeller upp till stl 49. Såg ett par för Probiker-stövlar där för typ 50 euro.

Tack för tipset! Verkade vara en bra hemsida, men jag dessa är de ända jag hittar, och de är bara storlek 48.
http://www.louis.eu/_105fca9bca5625a5f05224d5c95dfb4957/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=202595

Edit: Hittade visserligen dessa: http://www.louis.eu/_105fca9bca5625a5f05224d5c95dfb4957/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=202855 som är storlek 49, men kostar mer än fyra gånger så mycket.
Finns det några andra hemsidor med bra sortiment?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Skillnaden mellan det han har och ett par flip-flopp är rätt marginell om man går i backen ordentligt.. :huvet

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!