Vad bra! Proportionerna gjorde jag lite extrema med flit![]()
Ska allt luta mer bakåt jaFår se om jag gör nån mer variant av den här, kanske med alla detaljer med (hjul och styrhuvud/handtag). Eller så gör jag nåt helt nytt istället
![]()
Vissa har helt enkelt ett större intresse och har tränat sig så ini helsike mer än andra. Det sägs att det krävs 10k timmar av övning för att bli riktigt bra på nåt. Hur många timmar har du skrapat ihop DSL-FZR, passerat drömgränsen än? Ser ut så i alla fall.
Vissa är helt enkelt mer begåvade än andra..![]()
Vissa har helt enkelt ett större intresse och har tränat sig så ini helsike mer än andra. Det sägs att det krävs 10k timmar av övning för att bli riktigt bra på nåt. Hur många timmar har du skrapat ihop DSL-FZR, passerat drömgränsen än? Ser ut så i alla fall.![]()
Sant, alla har spatiala och motoriska bias från födseln som gör dem mer lämpade för olika aktiviteter, och har man dem så är det lättare att inspireras till att utveckla de områden man har lätt för. Men för att utveckla en expertis inom området måste man lik förbannat lägga ner en massa tid, så i slutändan är de medfödda "bonusarna" en väldigt liten del. Om vi förutsätter att tex DSL har fötts med anlag som gynnar bildskapande så kan en som helt saknar förutsättningarna bli lika skicklig. Skillnaden är att den individen kan ha svårare att hitta motivationen (ingen säger åt dom när de är små att de har talang) och dessutom måste träna några timmar till för att öva upp sin spatiala förnimmelse vg 2D-3D-konvertering, rumsuppfattning och fingerfärdighet.Allt handlar inte bara om träning. Vissa har helt enkelt mer känsla och lättare än andra oavsett vilket specifikt område vi pratar om.
Det finns mycket som talar för det. Jag menar, kolla bara på de flesta bilister. Många har nog passerat 10k-gränsen för länge sedan, men kör likförbannat som arsel och vet knappt var de har bilen.
Jag själv har tecknat och målat mycket sedan barnsben och jag ser nu på mina söner att de har fått en del av känslan för det. Det är bara att jämföra med andra barn i samma ålder. Det säger jag inte för att skryta, utan som ett exempel.
I mitt fall så finns det ju saker jag är totalkass på istället. Jag har aldrig haft någon bollkänsla t ex utan är helt oduglig när det kommer till sådana bollrelaterade sporter.
På en del som kommenterar ens tecknande låter det som att det enbart har med tålamod att göra.
Kan ju säga att jag är ju inte den som har så värst bra tålamod.
Sant, alla har spatiala och motoriska bias från födseln som gör dem mer lämpade för olika aktiviteter, och har man dem så är det lättare att inspireras till att utveckla de områden man har lätt för. Men för att utveckla en expertis inom området måste man lik förbannat lägga ner en massa tid, så i slutändan är de medfödda "bonusarna" en väldigt liten del. Om vi förutsätter att tex DSL har fötts med anlag som gynnar bildskapande så kan en som helt saknar förutsättningarna bli lika skicklig. Skillnaden är att den individen kan ha svårare att hitta motivationen (ingen säger åt dom när de är små att de har talang) och dessutom måste träna några timmar till för att öva upp sin spatiala förnimmelse vg 2D-3D-konvertering, rumsuppfattning och fingerfärdighet.
Vad gäller bilister så är det ingen bra jämförelse då de förmodligen inte spenderat timmarna i bilen på att aktivt förbättra sina förmågor, de har inte tränat. Man kan sitta och rita kluddar på papper utan att bli det minsta bättre om man inte aktivt vill förbättra sig.
vg dina barn så har de säkert ärvt vissa förutsättningar, men för att göra nåt av dom så krävs det nog ändå lite övning och inspiration. Kan det inte vara så att du, som kan visualisera, på något sätt gett dem en attityd till visualisering som tex en förälder som anser sig helt värdelös på området inte kan? Bara så enkelt som en inställning som att "det är inte så jävla blodigt", eller snygga exempel? Genuin positiv feedback på när de gjort nåt bra?
Vg bollkänsla gäller samma sak, jag har samma diagnos. Har aldrig uppmärksammats för min bollkänsla (var en hårdför back som fick beröm för mina resoluta brytningar, slutade i att motståndare fick frakturer), men hade jag stått och nött bollkontroll hade jag förmodligen blivit bättre.
Och det handlar inte bara om tålamod, utan mer om intresse och inspiration. Oavsett om det gäller bolltrix, teckning eller att åka på bakhjulet ståendes på tanken.
...förlåt, tråden handlar om MC-teckningar, ska försöka att inte nämna ett ord mer i ämnet. Har läst för många vetenskapliga artiklar i ämnet och blir barnsligt lätt irriterad när vissa förmågor reduceras till "gratisgåvor" när de egentligen är hårt förvärvade skills.![]()
På tal om föregående diskussioner ang. talang vs träning... Här diskuterade dom talang och träning ca 10 min in i klippet. 20% talang och 80% träning för att bli riktigt bra enligt Kenny Bräck! Känns som det stämmer bra. I det där med talang tror jag det ingår att man har ett intresse och kommer på att det är det här jag vill göra! Sen handlar det om träning. I början ritade jag först klart en detalj och gick sen över till nästa medans jag idag ritar proportionerna och perspektivet först som sagt och sen går ner till detaljer. Det hade jag ju aldrig kommit på utan träning och viljan att bli bättre. Nu ska jag kolla klart på barndomsidolen Kenny Bräck! http://www.tv4play.se/program/i-huvudet-på-gunde-svan?video_id=2493761
Som omväxling till ritandet fixade jag till en skiss i Photoshop nu. Ingen hoj, men en häftig/snygg bil hoppas jag
![]()
En bra början! Men dina skisser är bättre, jobba lite mer på perspektivet så kan det nog bli riktigt bra!![]()
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|