MC-Teknik

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kanske ska akta mej för att dra allt för stora paralleller med min erfarenhet från yamaha och problem med andra fabrikat..
Tänkte mest på hur onödigt stor ryckighet kan förstöra körkänslan rejält och att det känns skumt att en tillverkare kan tycka att vi får leva med det....

En skillnad är att -09 tillkom flera körmoder som till viss del lindrar fenomenet.
Sen är det uppenbart att olika förare reagerar väldigt olika, endel ser det inte som ett stort problem..

Nu kunde yamaha på sätt och vis själva fixa det..
Allt funkade som det skulle när jag fick YEC programvara i ECUn...

Tror nog även en ECU flash, typ flashtune, superbike unlimited kommer tillrätta med problemet.
På R1-forum.com får jag känslan att flera ser det som otänkbart att faktiskt köra en nyare R1 utan att först låta flasha den :D
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Den [MT-09] är möjligen mer i Manx plane...

I MT09 sitter det ju en trecylindrig motor, men om jag minns rätt har även den crossplaneteknik. Hur som helst kan man ju misstänka att det är samma person som är egenskapsansvarig för "Throttle Control" för både de trecylindriga och fyrcylindriga motorerna. :hihi
Det sitter en 120-graders trea i MT-09. En trepip med 90-graders vev hade varit mycket mer annorlunda.
Lite ungefär som Laverdas 180-graders treor. Där kan vi snacka om märkligt.

Crossplane är ju den typ av 90-graders delade vev som när man betraktar den i längsled har en projektion som ett kors. MT-09 ser liksom mer ut som ett Manx Triskele.

MT-09 är inte crossplane annat än i marknadsföringssyfte....
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Åter till ursprungsfrågan.
Grundfelet du gör är att du rullar in i svängen. Sen får du ett ryck när du ger gas.
Se i stället till bromsa tidigare så att inbromsningen är klar en bit innan kurvan. Då ska du ha en fart som du känner att du kan klara kurvan i med ordentlig marginal. Sen ger du mjukt gas så att farten bibehålls eller ökar något. Om du fortfarande känner dig trygg, öka på lite i slutet på kurvan. Det lilla rycket du får spelar ingen roll eftersom du fortfarande kör rakt fram. Allt eftersom du får mer rutin kommer inbromsningen att vara senare och kurvhastigheten att öka. Med tiden kommer du att märka att du börjar slita på stövlarna och fotpinnarna. Då är det dax att fundera på var gränsen går. Tyvärr vet man inte det innan man passerat den. Kan göra ont.
Planera varenda inbromsning och kurva innan du kommer till den. Håll dig inom din komfortzon. Kör så sakta så att du känner dig trygg. Tar tid att öva upp sin känsla.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
...... massa olika svar som i princip går ut på ungefär samma sak: Lägg av med att jiddra med kopplingen!

Är rycket ett problem, lös det på ett av ovan föreslagna sätt, lämpligen genom att nå grundgas tidigare/senare så rycket inte kommer mitt i kurva.

Eller lägg pengar på att mappa om.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som andra skrivit gå på gas när du kör rakt fram innan kurvan så rycket kommer när du kör rakt fram
sedan är ju en ECU flash
eller kanske enklare får ordnat en Powercommander installation samt en installerad O2-eliminator
följt av bänkning hos en van bänkare lösningen till att få en hoj som inte håller på och rycker som din.

Det kan också vara ide att sätta en plugg i luftburken i den slangen som går till extraluft vid avslag så inte extra bensin från mappningen plus luft vid avslag gör att det blir så varmt i avgassystemet så katalysatorn smälter.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top