MC-tema på Lidl, billigt!

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Konstigt:rolleyes: att handla mc tillbehör på Lidel går bra, men är det på Biltema är det skit:confused:

Ryggskyddet från Lidl hamnade på andra eller tredje plats på Bike's ryggskyddstest medan Biltema hamnade sist. Sedan har ju Biltema en lång rad med defekta varor där vissa inte ens återkallats.

Inte konstigt att folk ratar Biltema, har aldrig hört talas om en butik som säljer så mycket defekta varor. Dom borde kanske gå ihop sig med Windows Vista. :)
 

vKarlssoN

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Höganäs
Hoj
Ktm 990sm -09 zx6r-98
Men vadå, hur menar du nu? Har lidl fått in något ännu mer exklusivt?

men rögar du på? du verkar inte ha någon koll på sortimentet. http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090608.p.Plastboll det är ju drömmen för alla damer

men rögar du på? du verkar inte ha någon koll på sortimentet. http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090608.p.Plastboll det är ju drömmen för alla damer

FAN! det är svambob på bilden där men inte fan är han från disney!! blir så trött på livet
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag är lite sugen på walkie-talkien, men har läst lite blandade omdömen om dem. Detta har dock varit på diverse utomländska siter, så det vore tacksamt om någon som provat de som finns på den svenska marknaden kunde säga sitt (man vet aldrig hur det är med leverantörer och tillverkare, även om det BORDE vara samma).

Vi var 3 som köpte den, min fungerade aldrig, miccen funkka ej, men hörde nog min kompis, dock provade vi den endast inne i stan, och vi tappa bort varann när jag inte kunde prata...men på 100m hördes det riktigt ok.
Har lekt med den också som vanlig walkie talkie, och då fungerade den nog riktigt ok, man måste ställa in ljudet rätt bara. jag gick in i grann höghuset ca 100m bort, och min kompis satt inne i vår lägenhet, och signalen kom bra igenom säg 10 väggar?!
Men detta var ju på den finska marknaden..:hihi

Jag har sett efter motorcykeltema veckan men har inte råka stöta på den..Har lidl alls hållit en sådan iår?
Är intresserad av tankväskan, lär vara bra.

edit: shit tycks ju redan ha varit i mars..
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
bara av att kolla annonserna had jag ju valt Lidl
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
bump. tänkte fixa ett intercom till när tjejen är ute o åker med på hojen, såg att lidl har detta http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090604.p.Handsfree blev dock lite osäker om det fungerar som en intercom eller bara till mobilen... heter ju handsfree o inte intercom

Jag tror det bara är intercom med sladd. Så man måste koppla med sladdar och grejor men det är ju billigt.
Å andra sidan har dom Walkie Talkie för MC också för 299 kronor. PMR 6800.
Vad jag förstår så är det exakt samma som jag har men jag betalade mer än dubbelt så mycket för den.
funkar finfint för mig och polaren.
Räckvidden är väl inte direkt dom 5 km dom hävdar. Om det beror på att den ligger mot kroppen eller under kutsen och därför får radiosignalen dämpad vet jag inte men den klarar i alla fall ca 1 km och det räcker ju om man ligger några stycken och kör i grupp. Trevligt att kunna kommunicera när man ligger och kör.

Jag är lite sugen på walkie-talkien, men har läst lite blandade omdömen om dem. Detta har dock varit på diverse utomländska siter, så det vore tacksamt om någon som provat de som finns på den svenska marknaden kunde säga sitt (man vet aldrig hur det är med leverantörer och tillverkare, även om det BORDE vara samma).

Om jag inte tar fel så har jag exakt den. Fast jag köpte den för mer än dubbla priset på en annan affär.
Funkar toppen. Beroende på hur din kåpa fungerar så är det inga problem att prata upp i ganska höga farter.
Jag har tyvärr ganska mycket turbulens kring hjälmen i högre farter så när det börjar närma sig 90 så blir det lite svårt att höra den över bullret från turbulensen men lägger jag mig ner lite bakom kåpglaset är det inga problem. Inte heller om jag sträcker mig över turbulensen.
Jag tänkte byta kåpglas så det blir tystare så ska det nog inte vara några problem att snacka uppåt 110 eller så.
Jag skulle säga klart prisvärt för dom pengarna.

Det jag skulle komplettera med i så fall om jag vore dig är att köpa en till uppsättning laddningsbara A03 batterier och en juste batteriladdare. Laddningstiden är närmare 14 timmar och om man kommer på att man vill ut och åka men batterierna är slut så är det inte så mycket nytta. då är det bättre att ha en laddare där man kan låta en uppsättning batterier ligga och bara klämma i full-laddade batterier när man ska åka.
Radion klarar lätt en dag utan att du stänger av den med fulla batterier.
enda gången jag råkat ut för att dom tagit slut är när jag glömt att ladda batterierna och dragit iväg med nästan tomma.

Ryggskyddet från Lidl hamnade på andra eller tredje plats på Bike's ryggskyddstest medan Biltema hamnade sist. Sedan har ju Biltema en lång rad med defekta varor där vissa inte ens återkallats.

Inte konstigt att folk ratar Biltema, har aldrig hört talas om en butik som säljer så mycket defekta varor. Dom borde kanske gå ihop sig med Windows Vista. :)

Jo. Det testet läste jag också.

Enligt en rättelse i Bike som gjorde testet så är det så att biltemaskyddet hade en felaktig måttangivelse vilket ledde till att ett av test-slagen hamnade utanför det egentliga skyddet.
Kollar man på resultaten så är det mycket riktigt så att alla testslagen utom ett resulterade i mycket bra värden men på en av de testade punkterna (Som tydligen var utanför skyddet) så föll det så att säga igenom.
dom har iofs inte testat om det efter korrigering men Biltema hävdar att dom innan certifieringen fått det testat av oberoende part och att det där klarat kraven.
så jag skulle personligen inte vara speciellt orolig för deras ryggskydd även om jag själv har ett Dainese Wave som är tredubbelt så dyrt som Lidl:s men knappt hälften så bra..
 
Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Jo. Det testet läste jag också.

Enligt en rättelse i Bike som gjorde testet så är det så att biltemaskyddet hade en felaktig måttangivelse vilket ledde till att ett av test-slagen hamnade utanför det egentliga skyddet.
Kollar man på resultaten så är det mycket riktigt så att alla testslagen utom ett resulterade i mycket bra värden men på en av de testade punkterna (Som tydligen var utanför skyddet) så föll det så att säga igenom.
dom har iofs inte testat om det efter korrigering men Biltema hävdar att dom innan certifieringen fått det testat av oberoende part och att det där klarat kraven.
så jag skulle personligen inte vara speciellt orolig för deras ryggskydd även om jag själv har ett Dainese Wave som är tredubbelt så dyrt som Lidl:s men knappt hälften så bra..

Det där är just en del som oroar mig. Att prylarna är konstant fel. Det står fel kulör på färger. Det säljs leksaker som är farliga för barn, däck som inte klarar vikten på den bil fälgen är enligt deras instruktioner avsedd för. Hojar som ramlar pga dåliga lyftanordningar, träsprit i deras röda etanol. Bronslangar avsedda för en specifik modell som är korta och går av vid fullt rattutslag.

Listan kan ju göras hur lång som helst på all dynga dom producerat genom åren. Visst, en och annan pryl är säkert bra också eftersom dom fortfarande har kunder, men hur kan man vara säker?
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Men detta var ju på den finska marknaden..:hihi

Jag har sett efter motorcykeltema veckan men har inte råka stöta på den..Har lidl alls hållit en sådan iår?
Är intresserad av tankväskan, lär vara bra.

edit: shit tycks ju redan ha varit i mars..

Tack för reviewn :tummenupp
Vet inte hur ni har det i Finland, men i sverige så är det ju mc-tema med start imorn igen. Dock verkar det vara en ganska begränsad temaperiod denna gången då hälften av prylarna verkar befinna sig i region 1 och andra hälften i region 2.

Steffo_b: Tack till dig också. :) Är det en TopCom du har? Model?
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Steffo eller nån annan. Walkie-talkien.... måste man trycka på nån knapp när man snackar? Vart sitter knappen isf? Eller är den röstaktiverad?

Mvh
Mafghan
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag använder Lidl:s tankväska nästan varje dag, skitbra. Fast Biltemas ser ju likvärdig ut.

Har också Lidl ryggskydd, funkar bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo eller nån annan. Walkie-talkien.... måste man trycka på nån knapp när man snackar? Vart sitter knappen isf? Eller är den röstaktiverad?

Mvh
Mafghan

Walkie talkien i sig är röstaktiverad men tyvärr funkar inte den funktionen när man sätter i headsetet. (vilket man ju gör om man vill kunna använda den när man kör).
Jag tror dock att det är av begränsat värde med röstaktiveringen då jag misstänker att den skulle aktiveras i tid och otid på grund av vindbrus mm även om känsligheten är ställbar.

Det följer med ett komplett sladdar och mic samt en PTT knapp som man lämpligen placerar på styret.
Jag har satt min på själva metallstyret precis innanför greppet så jag får lätta lite på greppet för kopplingshanden för att sträcka tummen över knapp för blinkers mm. Det gör att det blir lite knepigt att trycka på knappen samtidigt som man sitter med kopplingen intryckt men annars går det finfint. Kompisen kör med sin fastsatt på undersidan av själva gummihandtaget men då kan det kännas som att den kommer lite ivägen när man trycker in kopplingen istället.

Kompisen kör med sin radio i innerfickan och sladdarna dragna i jackan.
Jag har dragit runt sladdarna så att jag kopplar in radion under kutsen och bara har sladdarna i hjälmen. Så har jag dragit ut anslutningen för hjälmen i framkant av sadeln. Det medför att jag får pilla lite när jag har lyft av sadeln och lagt dit radion för att sladdarna inte ska komma i kläm när jag lägger tillbaka den men det är inga större problem. Det går nog att göra bättre om man bara orkar pilla lite.

Tack för reviewn :tummenupp
Vet inte hur ni har det i Finland, men i sverige så är det ju mc-tema med start imorn igen. Dock verkar det vara en ganska begränsad temaperiod denna gången då hälften av prylarna verkar befinna sig i region 1 och andra hälften i region 2.

Steffo_b: Tack till dig också. :) Är det en TopCom du har? Model?

Det är en TopCom. Jag har för mig att modellen är 6800. Det ser ut som att det är exakt samma som dom kommer att ha på Lidl under kampanjen.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är just en del som oroar mig. Att prylarna är konstant fel. Det står fel kulör på färger. Det säljs leksaker som är farliga för barn, däck som inte klarar vikten på den bil fälgen är enligt deras instruktioner avsedd för. Hojar som ramlar pga dåliga lyftanordningar, träsprit i deras röda etanol. Bronslangar avsedda för en specifik modell som är korta och går av vid fullt rattutslag.

Listan kan ju göras hur lång som helst på all dynga dom producerat genom åren. Visst, en och annan pryl är säkert bra också eftersom dom fortfarande har kunder, men hur kan man vara säker?

Fast sådana saker är dom ingalunda ensamma om.

Leksaker som är farliga för barn har nästan varenda leksakskedja sålt och fått återkalla.
Träspriten i Etanolen vet jag inte hur man ska kunna upptäcka. Den är ju inte direkt avsedd för att dricka då den är denaturerad. Den är avsedd för att rengöra saker med och elda i spritköket och då är inte en viss förorening av metanol något problem.
Fälgarna så utgår dom ifrån ET, bultcirkel mm men vikten får man själv ha koll på då det kan variera från bil till bil på grund av extrautrustning mm. En så enkel sak som en dragkrok höjer ju axeltrycket bak med ganska många kilo. Men det är naturligtvis fortfarande djävligt irriterande om man upptäcker det i efterhand.

Fel kulör på förgerna är naturligtvis för djävligt om man råkar ut för det men jag har svårt att tro att dom i så fall är ensamma om det. Det är ju inte så att dom står och tillverkar den själva. Dom köper ju bara in den av någon färgtillverkare.
Och ett depåstöd ska naturligtvis inte vika ihop sig om man inte överlastat det.
Bromsslangar som är för korta är ju livsfarligt.

Min åsikt är att man får ta det för vad det är.
Vissa grejor är bra och djäkligt prisvärda. Däribland deras olja bland annat.
Vissa grejor är skitbilliga för att det helt enkelt är skräp.
Vissa grejor är billiga och håller lite lägre kvalitet men funkar om man inte har så höga krav. Exempelvis om man vill ha en sladdlös borrmaskin/skruvdragare men inte skruvar så mycket att det är motiverat med en herrejössesmaskin för tusentals kronor. Min slagborrmaskin som jag köpte för 10 år sedan på rusta för inge pengar alls vägrar ge upp trots att jag använt den att dra fast grova franska träskruv och diverse andra saker som är elaka att göra med en borrmaskin.

Det svåra är att veta vad som är prisvärt och vad som är billigt men skräp.
Samma sak gäller troligen för alla lågpriskedjor.

Kan man bedöma att det är prisvärt så köp. Kan man inte avgöra om det är skräp eller inte så kan man välja mellan att chansa eller inte.
Certifierade grejor brukar generellt inte vara något större problem för dom uppfyller ju specifikationen. Dit räknas exempelvis olja eller hjälmarna. Dock skulle jag inte köpa en Biltemahjälm till mig själv då jag tycker att konstruktion av visirfäste, ventilationsbeslag mm är dåligt och jag inte orkar hålla på och borra för att montera pinlock. Däremot är jag övertygad om att dom ger fullgott skydd.
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s

Tack steffo!!! Blir till att införskaffa!!

Va å köpte tankväskan idag. I den finns ett regnskydd. Med risk för att bli idiotförklarad; jag hittar inte öppningen, får alltså inte ut själva ryggskyddet. Den sitter i en ficka som sitter fast utan öppning. Är meningen att man ska klippa sönder fickan?

Nån som minns hur man gick tillväga?

EDIT:OK, jag hittade dragkedjan på utsidan som man ska öppna =)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
köp en fodrad mössa och sätt på ett Arai klistermärke det skyddar bättre. Sätter 100 spänn på att antingen hittar du ingen E stämpel i dom hjälmarna eller så står det E13 vilket betyder i 9 fall av 10 att det är rena skiten, så att dom har varit tvugna att få hjälmen godkänd i Luxenburg=e13 där det inte ens finns något test labb. Skicka ner en kartong med 2 hål i till Luxenburg och du får ditt E godkännande vilket är skrämmande efter som det gäller folks säkerhet. E stämplen är inget mer en just bara en stämpel pga av detta och betyder inte ett skit.

Kan jag få hundringen nu, eller måste jag länka till SVT Play och plus inslag?

Du säljer möjligtvis inte Nolan va?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top