MC uppkörning, balans..

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Någon som har ett bra tips till att lära sig köra sakta? spända ben mot tanken? blick långt fram osv.. Tycker det är jätte svårt..=) Har en kawasaki er6n i mitt garage.. uppkörning om någon månad..

Vilken hastighet ska man hålla igentligen i hinderbanan? Kanske jag som överdriver och kör apsakta.. :huvet gång hastighet är absolut inga problem.

Tacksam för svar.. visste inte riktigt vilken tråd jag skulle skriva i.

Mvh Andy Fredriksson :yoparty
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Finns inga genvägar, du behöver träna på balans, träna träna träna träna. Misstänker att det bästa är att skriva i körkortstråden 2010 om du vill ha tips och råd.
 

Allstaar

Guest
Han har helt rätt och det är träna träna träna finns inga genvägar alls. Och det ska gå i gångfart, det är hastigheten inte fortare än vad en person går och går det saktare än så ramlar du.


Lycka till det var mitt svåraste moment just balans, sen efter mycket träning så satt det som en fläskläpp. Jag var den enda i min grupp som inte behövde göra om det momentet på uppkörningen.


Mvh
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Hålla blicken en bit fram och titta på det du vill svänga emot.
Sen är det bara jobba med gas och koppling så sitter det där efter lite övning

Vad det gäller farten så är det gångfart, ge och ta nån km/h



Lycka till med kortet!
 

Yim

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX6R -01
Klarar du gångfart så räcker det nog så, det är inget konstnummer du ska visa upp som min körskolelärare sa. Annars sa du det själv... blicken på några konor framför, och se till att ta ut den sista konen ganska rejält så du klarar av att vända innan linjen. Lycka till :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker man ska sitta väldigt avslappnat när man kör hoj. Enda undantaget är väl när man ska ner och skrapa knän i backen, då brukar man använda det andra benet (som inte är i backen) som stöd mot tanken genom att spänna det / nypa åt lite. Några sånna manövrar behöver du dock inte göra vid krypkörningen.

Tycker du ytterst grundliga saker som blicken är svårt så är mitt enda råd att öva mer.
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Någon som har ett bra tips till att lära sig köra sakta? spända ben mot tanken? blick långt fram osv.. Tycker det är jätte svårt..=) Har en kawasaki er6n i mitt garage.. uppkörning om någon månad..

Vilken hastighet ska man hålla igentligen i hinderbanan? Kanske jag som överdriver och kör apsakta.. :huvet gång hastighet är absolut inga problem.

Tacksam för svar.. visste inte riktigt vilken tråd jag skulle skriva i.

Mvh Andy Fredriksson :yoparty

Spända ben mot tanken vet jag inte, tror inte att det finns något som bör vara spänt vid "saktkörning". Blicken långt fram är å andra sidan nästan en förutsättning, vill jag mena. Rookiemiss nr 1 är ju att titta ner i asfalten framför hjulet, och se då ryker balansen all världens väg!

Nu vet jag ju inte vad EU-normen för "apsakta" är nu för tiden, men om gånghastighet inte är några problem gissar jag att du i princip är hemma! Det är ju inte tal om att sätta världsrekord i Skalman Driving, utan se att du kan manövrera hojen på ett stabilt och trovärdigt sätt överlag.

Sök lite härinne, tycker mig ha sett en del trådar om det här.

Tarvligt med hinderbana förresten - när jag körde upp (förra året:rolleyes: ) var det bara lite koner man skulle köra runt, inga vattengravar eller ribbstolar å sånt...! :D (sorry, kunde inte låta bli..)

Lycka till! :banana

.... Några sånna manövrar behöver du dock inte göra vid krypkörningen.

Kanske inte, men medge att det hade sett skoj ut! :D
 
Last edited:

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Kan inte mer än understryka vad de andra redan har sagt. Gör upp en egen liten slalombana hemma och träna på den.

Min körskolelärare tjatade på mej nått djävulskt om att hålla upp huvudet och titta framåt istället för nedåt i backen. Jag tyckte det var skitsvårt till en början med och ansåg mest att hålla blicken högt gjorde det svårare. Men med övning så blir det lättare och man inser tillslut att hålla blicken en bit fram is the way to go.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Kör mjukt, avslappnat och blicken dit du ska.
Skippa kaffet och redbullen innan.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Många har redan skrivit grunderna. Blicken långt fram är A och O.
Försök reglera hastigheten med kopplingen, lite grundgas och sen låter du gasen vara där och spela med kopplingen istället.
Försök att ha driv hela tiden, kopplar du ur helt så du tappar drivet är risken stor att du sätter ner en fot.
Runt vändningen, ta ut den ordentligt och driv på _lite_ mer med kopplingen, kanske lite mer gas och titta långt fram.
Bara nöta, jag gjorde en egen slalombana på en parkeringsplats och tuffade runt med RFen där, massor.
Det var ett par gånger då man funderade lite på om det egentligen var för mig och om man skulle slänga hoj jäveln i en buske och gå hem, men det kommer.

Lycka till!

/ Jacob
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Träna, sen är det gångfart på uppkörningen, dvs han går vid sidan om dig hela banan så ska du köra i samma fart som han går.
Lycka till
/chrille
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Sätt upp några koner i en terräng och kör mellan dom (gräsmatta med små gupp mm) kör den tills du blir lite mossig i skallen, sen testar du samma sak på asfalt, du kommer direkt märka skillnad :D
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Jag höll på och bli tokig, trodde aldrig att jag skulle lära mig detta.
En sak som hjäpte mig var att träna att köra rakt fram så långsamt som det går utan att foten går ner.
Blicken långt framför sig titta gärna på typ ett träd flera hundra meter bort.
Då blir det bara ett moment, man koncentrerar sig bara på att hålla balansen och köra långsamt.
Nästa steg är att köra mellan konerna. Då stirrar man inte på konerna, utan försöker att ha konerna i periferiseendet och titta rakt...
Och som andra säger, träna, träna, träna.
Det kommer, alla har haft det svårt med det momentet, även om man inte erkänner så gärna :)
Lycka till!
 

microflygarn

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2010
Ort
Bromma
Hoj
2003 - Kawasaki ZR-7S
Tänk på att farten (som skall vara ca promenadfart enligt tidigare inlägg) skall regleras med gas och koppling. Inte bromsen. Det är OK att bromsa till om det barkar i väg, men inte OK att "ligga på " bakbromsen. Då blir man underkänd! I övrigt, se tipsen ovan!

Det finns 2 olika lågfartsbanor. Jag har hört att man oftast råkar ut variant 1:
Se:
http://www.jarlatrafikskola.se/mcintensivkurs.htm

Den banan är kortare, och innebär mindre jobb för inspektörn - kortare väg att gå (om de tänker följa efter) och färre koner!

- Du för oftast köra på valfri sida om de första konorna efter "fållan". Håll ut åt ena sidan
- Planera varje sväng. Beroend epå hojtyp kan man behöva ta ut ordentligt för att komma in rätt i nästa sväng
-Jag tycker "retursvängen" var värre än "slalomsvängarna. Se till att ta ut denna retursväng ORDENTLIGT! JAg kom 10 cm utanför stopplinjen med framhjulet på uppkörningen med det såg inte inspektörn som stog i andra änden av banan! :)
-Det finns egentligen ingen begränsning i bredd, men det skall vara "slalom" runt konerna.
- Träna & träna!

Hoppas detta var lite tips! GOOD LUCK!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Finns inga genvägar, du behöver träna på balans, träna träna träna träna. Misstänker att det bästa är att skriva i körkortstråden 2010 om du vill ha tips och råd.

Håller med, träna, träna, träna...

Vad som funkade för mig var när jag liksom nästan glömde/tänkte bort att jag körde hoj utan bara fokuserade blicken på dit jag ville. Kolla bara på punkten dit du vill i alla lägen, skit i vad styre framhjul håller på med. Detta i kombination med att överträna dragläge (förhållandet koppling o gas) är tricket.

Så lyft blicken och träna dragläge så det sitter automatiskt.

VAD GÖR DU NU DÅ, SITTER VID EN DATOR?
UT O TRÄNA FÖR FAAN:krama
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
För att göra dig lite lugnare:

Jag körde upp via körskola och i balansmomentet så satte jag ner benet en gång samt att jag knockade en kona i undanmanöversmomentet i 50 km/h men det var helt okej, jag fick mitt kort med beröm av besiktningsmannen trots mina fel.

Undanmanöversmomentet fick jag dock göra om o då satte jag den perfekt.

Somsagt: det är inget konstnummer du skall utföra utan bara visa att du på ett bra sätt kan hantera cykeln. Även ett proffs sätter ner foten på den banan, lite sidvind räcker för att behöva sätta ner foten, det vet vägverket om.

Kör man upp privat så kanske dom är hårdare, vad vet jag. Men det är rätt, mc körning är farligare än bil och man lär sig så otroligt mycket på att köra med en MC lärare som förklarar allt medans man kör.

Tiv
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
MIN aha-upplevelse blev när jag fattade att jag kunde luta hojen mer inåt (dit jag skulle svänga) och samtidigt kroppen åt andra hållet som motvikt. Mycket lättare att få till svängarna då än att sitta helt rakt upp mitt på hojen.

Testa det om du nu inte försöker köra så. Dvs luta överkroppen snett framåt åt motsatt håll som du lutar bågen.

Och sen allt annat, blicken långt fram mm.

Det svåraste var nog själva vändningen för mig. Där blev aha-upplevelsen just att titta dit jag skulle. dvs typ helt bakåt i början av svängen. inte titta I svängen utan dit du ska.

Och du, lugn... det kommer! :)
 

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen för tillfället.
Tyckte själv att planeringen var väldigt viktig också.. försökte föreställa mig hur jag skulle köra banan för att få till den sista konan med bra marginaler.

Gl Hf !
 

Jazo

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 600F
Det finns 2 olika lågfartsbanor. Jag har hört att man oftast råkar ut variant 1:
Se:
http://www.jarlatrafikskola.se/mcintensivkurs.htm


Jag fick välja och då valde jag variant 2!

Sen så satte sig min uppkörningslärare vid sidan på en stol och kollade på :)

Och ingen annan har skrivit vad jag gjorde, jag använde bakbromsen och bromsade lite smått imellanåt! Det fick jag göra! Och det hjälpte mig en hel del, annars tyckte jag det var svårt att bara korrigera farten med gas och koppling

MVH/Tomas
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top