MC uppkörning, balans..

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Nja, man ska göra högfartsövningar. Typ inbromsning med och utan ABS i högre hastigheter. Men det är inget prov så man kan inte misslyckas, om det inte är så att man är så kass så man inte kan framföra fordonet säkert (citat) vad det nu innebär.

Okej. Om man inte kan köra så kommer man ändå inte att komma förbi risktvåan! :p
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Se till o flytta din kropsvikt i början överdirv rejält så du ha hela skinkan utan för sätet samt håll upp blicken. När du blir mer säker behöver du inte hänga runt på hojjen som en apa men så får du mer känsla för hur du ska födela vikten
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Det är bara att nöta nöta nöta och sen nöta lite till.Fråga mig som har balans som ett parkbänksfyllo. Upp med huvudet,sitt så nära tanken du kan,knip med benen.För att bli godkänd ska inspektören kunna se mönstret på bakdäcket.Det är ett bra mått på hastigheten tycker vägverket....
Fredrik
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Som ersättning för koner kan du istället bara ta 4 petflaskor och på fylla dem med lite vatten, sen är det bara att hitta en lämplig stor parkering :tummenupp
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Blicken, tänk på att alltid ha horizonten i blickfånget. Det är samma fenomen som uppträder i en kanot, hjärnan är bra på balans om du har bra referenspunkter att hänga upp den på visuellt.

Ett annat tips är att öva på snabba åttor, det ger en känsla för hur du kan räta upp med gas om cykeln börjar falla in vid full styrutslag.
 

Ninjette

At full tilt
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Trivsamma Tyresö
Hoj
2009, Kawasaki Ninja 250r
Kuuul med krypkörning. Mitt problem var att jag "föll in" i svängarna. Fick ett tips om att vid svängarna tänka på den yttre handen, lägga lite extra tryck på den sidans styre och då gick det till sist galant. Lycka till!
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Haha skönt inlägg, stort tack. :yoparty

Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Är det bara jag som är rädd för att välta med hojen?:(

jag var skiträdd för att välta i konbanan och till slut gjorde jag det några gånger- stillastående och vid en vändning...ingen fara men visst kan det bli en blockning i kroppen och hjärnan efter det som tar ett tag att komma över, men hellre det under träningen så VET man hur det känns så till slut vet man att det är inte så farligt utan på det igen :)

ett tips är när du kör en raksträcka utan koner så träna att sitta tungt och rakt på hojen MEN "vält" hojen åt sidan utan att för det trilla..förstår du..försök liksom vagga hojen från ena till andra sidan medans du själv sitter rakt upp så märker du hur mycket du egentligen kan göra med hojen utan att välta.. (ungefär som en pendel menar jag).

en sak till träna inte för mycket om det går fel...då är risken större att du trillar eller att du känner att du är superkass...jag minns att jag kände mig så jävla kass 3v innan uppkörning men så trillade polletten ner en vecka senare så de 2sista veckorna gick som en dans(tur det för jag trodde fan att jag aldrig skulle få mckortet ;))

när jag väl kunde sätta konbanan 2 gånger av 3 då slutade jag nöta den utan då gjorde vi så att varje gång jag skulle övningsköra så gjorde vi konbanan 3ggr samma med undanmanövern. sen körde vi bara mc på landsväg och i citytrafik, jag fick liksom chansen att njuta av att köra mc vilket gav mig bara mer glädje och självförtroende:)
 
Last edited:

E_Axel

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Blackbird
1. Kör inte för sakta utan håll ett gångtempo.

2. Fokusera inte på att ha spända ben runt tanken osv. Vid krypkörning av den typ som är vid uppkörning håller du balansen med hela överkroppen. Ska du svänga höger hoppa luta överkroppen åt vänster, du kan också hoppa över lite lätt på vänster sida av sadeln, ledigt och avslappnat ska det vara. Kör så som det känns rätt, och ändra små detaljer hela tiden tills det sitter!
 

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
zx9r 1995
Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!

Gjorde precis som dig :) fast jag behövde inte köpa konor utan det finns uppställt på ett ställe i gävle redan som man kan åka o öva själv på :)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Jag köpte koner på en sportaffär, kollade upp mått/"design" på konbanan, ställde upp den på en asfaltsplan och nötte ungefär en timme om dan.

När jag kom till körskolan så sa han typ: "du behöver inte stå stilla i konbanan" och så ströks hela krypkörningen från kursplanen.

Det är bara att träna, mitt enda "tips" är att de där gångerna när det inte riktigt vill sig, man blir lite förbannad för att man vet att man kan, men så går det bara sämre och sämre.. Då ska man lägga ner, gå hem och kolla på tv, gå och köp en glass, vad som helst.. sen fortsätter man lite senare så löser det sig. Tålamod is the shit!

Tänk oxå på att gas ger dig balans, öva lite på det och försök att inte bromsa för mkt!

Haha :Bugar
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Klarade uppkörningen idag!!:yoparty

Stort tack till er alla, läste igenom allt ni skrev om och om igen!

Väldigt glad idag=)
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
jag fick göra en bana som ser ut som en tre klöver.

dvs en kona som start, sen tre koner framför ca 4-5 m ifrån. Svårt i början men sen blev provbanan lätt.
Utöver att öva öva så är mitt enda tips att jobba med blicken.

Hela tiden titta dit du ska gärna långt bort och gärna lite högre upp. Jag föll oxå in i kurvorna men när jag höjde blicken funka det.
 

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Ort
..
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Nja, jag brukar inte krypköra... :D

Men så som jag lärde mig var genom att gasa lite grann hela tiden och då reglera med kopplingen för att sedan ta bort mer o mer gas... till slut låg jag bara på typ tomgång och reglerade med kopplingen.

Äntligen någon som gör som jag.
Har uppkörning om någon vecka och har aldrig använt gas utan reglerar endast med koppling, började tro att jag gör helt fel när alla talar om gas. Men jag kanske gör "fel" ändå?!?!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top