Mc-utrustning i Thailand?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Skall åka till Thailand snart med en kompis. Allt är ju så billigt och bra där säger folk så jag skulle tycka det var kanon att köpa en ny grym hjälm där nere och lite annan utrustning men polaren säger att de inte har sånt.
Nån som har andra erfarenheter? Jag har inte varit där förut. Kanske beror det på vart man åker också? Vi skall till Phuket.

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
har varit där ex antal ggr och i patong (phukets turist och horstråk:tuttar ) så finns det några mc affärer men de passar väl mest HD knuttar då de är mycket läder och örn motiv.. några rejäla hjälmar såg jag inte, mer något som närmast kan likna va soldaterna hade på huvudet under andra världskriget...:tummenupp

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Passa dig bara så du inte får en halv cocosnöt:D :D :D

Ja..med Arai färger! :D

har varit där ex antal ggr och i patong (phukets turist och horstråk:tuttar ) så finns det några mc affärer men de passar väl mest HD knuttar då de är mycket läder och örn motiv.. några rejäla hjälmar såg jag inte, mer något som närmast kan likna va soldaterna hade på huvudet under andra världskriget...:tummenupp

Intressant ändå att det finns mc affärer där! Tack för infon, kan de hända att nån av dessa är mer riktade åt sporthojsfolket än åt gynekologstolsfolket måntro? Trots allt så hyr de ju ut sporthojar och så.

Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Hjälmar verkar inte vara en stor marknad i Thailand, då många kör utan!
Allt som är billigt i Thailand är endast kopior på något som är bättre:gnissla

Köp en hjälm i Europa så vet du att den håller måttet :)
http://fc-moto.de/

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hjälmar verkar inte vara en stor marknad i Thailand, då många kör utan!

Köp en hjälm i Europa så vet du att den håller måttet :)
http://fc-moto.de/

Jo, jag vet att många kör utan där nere och jag hade enbart tänkt och köpa Arai eller Shoei, ev Agv och i så fall inga målade kokosnötter utan endast originalhjälmar, hade de haft såna så hade de väl kostat 1/4 del av vad de kostar här? Hade vart kanon.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ja..med Arai färger! :D

Intressant ändå att det finns mc affärer där! Tack för infon, kan de hända att nån av dessa är mer riktade åt sporthojsfolket än åt gynekologstolsfolket måntro? Trots allt så hyr de ju ut sporthojar och så.

Japp du kan hyra sporthojar, själv nöjde jag mig med en hornet 600. Det finns inga försäkringar då du hyr så if you break you pay och många gånger tar dom ditt pass som pant.

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Jo, jag vet att många kör utan där nere och jag hade enbart tänkt och köpa Arai eller Shoei, ev Agv och i så fall inga målade kokosnötter utan endast originalhjälmar, hade de haft såna så hade de väl kostat 1/4 del av vad de kostar här? Hade vart kanon.

Hittar du något till rätt pris så är bra :)

Dock så brukar importerade prrylar i Thailland inte ha så bra pris, om nu inte Arai eller Shoei tillverkas Thailand.

Du får lämna en rapport när du kommer hem :tummenupp

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Japp du kan hyra sporthojar, själv nöjde jag mig med en hornet 600. Det finns inga försäkringar då du hyr så if you break you pay och många gånger tar dom ditt pass som pant.

Därför ska man alltid ha med sig ett extra ogiltligt som man kan lämna i pant. Inte för att man ska smita men det giltliga passset lämnar jag aldrig bort. Det är värt dom extra kronorna det kostar :)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Därför ska man alltid ha med sig ett extra ogiltligt som man kan lämna i pant. Inte för att man ska smita men det giltliga passset lämnar jag aldrig bort. Det är värt dom extra kronorna det kostar :)

:tummenupp

Ja då är vi två

Dom har nån shoei-kopia som heter index hänger en på väggen på en av bilderna, då vi hyrde så åkte det iväg en kille på en R1:a och man vart jävligt sugen. Dock hann han inte så långt för då vi lämnade tillbaka våra hojar stod den där skrapad och ful, kan tillägga att killen åkte iväg i shorts och flip flop och ett par coola brillor :näsblod

Bifogat

• butik2.JPG
    butik2.JPG
    130.5 KB · Visningar: 129
  • skrot.JPG
    skrot.JPG
    132.4 KB · Visningar: 107
  • skrot2.JPG
    skrot2.JPG
    137.4 KB · Visningar: 123
  • Honda1.JPG
    Honda1.JPG
    147.7 KB · Visningar: 123
  • index.JPG
    index.JPG
    165.6 KB · Visningar: 125
  • tire.JPG
    tire.JPG
    89 KB · Visningar: 235
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till

Tack för den infon! Tar med mig mitt gamla pass också dit ner :tummenupp

:tummenupp

Ja då är vi två

Dom har nån shoei-kopia som heter index hänger en på väggen på en av bilderna, då vi hyrde så åkte det iväg en kille på en R1:a och man vart jävligt sugen. Dock hann han inte så långt för då vi lämnade tillbaka våra hojar stod den där skrapad och ful, kan tillägga att killen åkte iväg i shorts och flip flop och ett par coola brillor :näsblod

Härlig skylt på en av bilderna:
If you make burnout (smoke tyre)
Har aldrig hört uttrycket smoke tyre förr..röka däck... :D
Kommer plötsligt tänka på Hassan..kan man röka morötter...kan man röka däck?

Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Med tanke på att hjälmen är bland det viktigaste att lägga krutet på, hade jag fan inte köpt en i Thailand - piratlandet där det tom finns Ferrari-tofflor i alligatorskinn.

Rätt jobbigt om man upptäcker att den fina Shoeihjälmen i kevlar visar sig vara en staniolpappersvadderad plastbalja med fint motiv när man närmar sig backen i 160 blås.

Köp gärna T-shirts och shorts i "butikerna" där men köp säkerhetsutrustningen där du vet vad du får.

Mina 5 cent!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tror inte ens du hittar något du vill ha med dig hem. Utom en tjej kanske:)

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Med tanke på att hjälmen är bland det viktigaste att lägga krutet på, hade jag fan inte köpt en i Thailand - piratlandet där det tom finns Ferrari-tofflor i alligatorskinn.

Rätt jobbigt om man upptäcker att den fina Shoeihjälmen i kevlar visar sig vara en staniolpappersvadderad plastbalja med fint motiv när man närmar sig backen i 160 blås.

Köp gärna T-shirts och shorts i "butikerna" där men köp säkerhetsutrustningen där du vet vad du får.

Mina 5 cent!

Jag hade aldrig tänkt att köpa grisen i säcken precis som jag skrivit i flera inlägg utan min tanke var ifall de hade riktiga originalhjälmar från Arai eller Shoei i Thailand eftersom mycket är väldigt billigt där nere, dock är ju en hel del kopior och det är ju helt ointressant. Tänkte att de kanske hade äkta Arai-hjälmar för under halva priset jämfört med här men det verkar nog rätt kört.

En annan fundering är ju att eftersom de hyr ut sporthojar kanske de har billiga hojgrejor typ kraschpuckar, öhlins styrdämpare etc etc. Likadant här så köper jag ju inte nån hemmasvetsad styrdämpare...utan bara originalgrejer, jag kanske är ute och cyklar nu?

Jag tror inte ens du hittar något du vill ha med dig hem. Utom en tjej kanske:)

Haha! Nope, ingen chans, men jag kanske kan ta med mig en till dig om jag kan byta henne mot nått roligt, kanske nått Yoshimura-rör och några uppsättningar däck?

Last edited:

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Och hur ska du avgöra om det är en original hjälm eller en utseendemässigt perfekt kopia med kanske sämre säkerhet?
Att snåla och chansa på just hjälm / säkerhet känns ju så där...

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Och hur ska du avgöra om det är en original hjälm eller en utseendemässigt perfekt kopia med kanske sämre säkerhet?
Att snåla och chansa på just hjälm / säkerhet känns ju så där...

Du menar alltså att kopiorna skulle vara så perfekt gjorda att men inte ser skillnaden mot original om man tittar riktigt noga? Hmm..nja.. :va

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du menar alltså att kopiorna skulle vara så perfekt gjorda att men inte ser skillnaden mot original om man tittar riktigt noga? Hmm..nja.. :va

Du hittar inga Öhlins nånting alls, tro mig bara. Det enda du hittar är luftfilter till mopeder & riktigt konstiga skinnställ. Kanske.

De har inget vi vill ha, jag LOVAR!!

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Polaren köpte effektsystem till sin cbr 125:a där och 250 cylinder sats.
Har för mig att det var från Thailand iallafall. Så lite skoj måste du ju
kunna hitta :).

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år