MC vid uppkörning

VirreJoj

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2024
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Hej,
Jag har precis köpt en motorcykel som jag ska använda vid uppkörningen.
Men saken är den att hojen är utrustad med styrändspeglar. Detta i sig är ju fullt lagligt, men inspektörerna på trafikverket kan ju va gnälliga över allt möjligt vid uppkörningen.

Så. Är det någon som vet hur de ställer sig till styrändspeglar på uppkörningen?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Väldigt positiva om du ser bakåt i dem :)
Lagen säger bara att motorcykeln ska vara utrustad med speglar, sen är det en viss bredd du ska se och säkert något mer. Gäller inte riktigt gamla hojjar dock.
Så länge de fungerar som det är tänkt att backspeglar ska fungera så är det lugnt!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ska du enbart köra privat? Annars vore mitt råd att ta några lektioner med en trafikskola när du känner dig redo. Hyr sedan deras hoj och kör upp genom dem.

Det kanske är mildare klimat idag, men på den gamla goda tiden kuggades ofta privatister på bagateller, medans de som körde via skola gärna fick en extra chans. Ofta stod läraren och diskuterade eleverna med förrättaren medans eleverna värmde upp.

Men som sagt, det kanske är nya tider nu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska du enbart köra privat? Annars vore mitt råd att ta några lektioner med en trafikskola när du känner dig redo. Hyr sedan deras hoj och kör upp genom dem.

Det kanske är mildare klimat idag, men på den gamla goda tiden kuggades ofta privatister på bagateller, medans de som körde via skola gärna fick en extra chans. Ofta stod läraren och diskuterade eleverna med förrättaren medans eleverna värmde upp.

Men som sagt, det kanske är nya tider nu.
Jag tror absolut att dom kollar mer noga på de som kommer privat på uppkörning. Med körskolor så har en körskollärare gått igeom allt och bedömt att eleven ska klara uppkörningen vilket gör att besiktningsmannen kan slappna av lite mer och mer bara verifiera att körskolläraren gjort korrekt bedömning. För privatister så är det ju ingen som gjort någon sådan bedömning vilket bertyder att besiktningsmannen inte kan förlita sig på att någon annan redan gjort en bedömning.

Inte riktigt så enkelt i praktiken kanske man jag är övertygad att sådana faktorer väger in och gör det lite hårdare att klara en uppkörning som privatist.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Nänä Virrejoj pojken! Funkar inte!! Sätt dit dina original speglar! punkt slut! Utmana inte grabbarna på Trafikverket i onödan! Och lycka till! :)
 

VirreJoj

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2024
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Ska du enbart köra privat? Annars vore mitt råd att ta några lektioner med en trafikskola när du känner dig redo. Hyr sedan deras hoj och kör upp genom dem.

Det kanske är mildare klimat idag, men på den gamla goda tiden kuggades ofta privatister på bagateller, medans de som körde via skola gärna fick en extra chans. Ofta stod läraren och diskuterade eleverna med förrättaren medans eleverna värmde upp.

Men som sagt, det kanske är nya tider nu.
Har kört på trafikskola men eftersom uppkörningstider är vad de är på hemorten så får det bli uppkörning på annan ort och då får det bli med egen hoj.

Sen att trafiklärare står och diskuterar med förättaren kan ju va både positivt och negativt. Man ska ju inte sticka under stolen med att trafikskolorna är först och främst intresserade av att tjäna pengar. Det kan ju i sin tur mycket väl leda till att läraren kanske har en negativ attityd när hen pratar med förättaren för att skolan inte har tjänat tillräckligt på eleven ännu, trotts att eleven kanske är färdig. Allt beror ju så klart på vilken skola man går på men ändå.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Har kört på trafikskola men eftersom uppkörningstider är vad de är på hemorten så får det bli uppkörning på annan ort och då får det bli med egen hoj.

Sen att trafiklärare står och diskuterar med förättaren kan ju va både positivt och negativt. Man ska ju inte sticka under stolen med att trafikskolorna är först och främst intresserade av att tjäna pengar. Det kan ju i sin tur mycket väl leda till att läraren kanske har en negativ attityd när hen pratar med förättaren för att skolan inte har tjänat tillräckligt på eleven ännu, trotts att eleven kanske är färdig. Allt beror ju så klart på vilken skola man går på men ändå.
Bra trafikskolor har tillräckligt stort elevunderlag för att inte behålla dig längre än nödvändigt.
De låter dig dock inte köra upp förrän de är säkra på att du är redo.
En kuggad uppkörning är dyrare än en körlektion.
 

VirreJoj

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2024
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Bra trafikskolor har tillräckligt stort elevunderlag för att inte behålla dig längre än nödvändigt.
De låter dig dock inte köra upp förrän de är säkra på att du är redo.
En kuggad uppkörning är dyrare än en kökörlektion.
Hur körskolan beter sig kan man debattera i oändlighet.
Men hur som hur så det som är säkert i nuläget är att uppkörning inbokad på en ort där jag inte kan hyra motorcykel av skolan, så då får man ju helt enkelt hoppas på gott humör hos förättaren och inte allt för mycket särbehandling.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det brukar ta ungefär 0,6 sekunder för nästan vem som helst att avgöra om eleven är mogen att köra upp eller inte. Provförrättaren behöver ingen som helst input från eventuella körskollärare…

Antingen är man van att sitta på hojen eller inte. Blicken antingen där den skall vara eller inte. Kopplingskontrollen finns där eller inte. Korrekt bromsteknik eller inte.
Sedan trafikmiljön, samma där.

Fördelen med trafikskolor är att de har erfarenhet av MÅNGA och vet nivån. Många privatister har exakt noll koll på vad som krävs. Självklart finns ett incitament att tjäna pengar men bästa kvittot är ju att eleverna tar kortet vid första uppkörningen. Missad uppkörning kan ju betyda kort först nästa sommar. I bästa fall.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det brukar ta ungefär 0,6 sekunder för nästan vem som helst att avgöra om eleven är mogen att köra upp eller inte. Provförrättaren behöver ingen som helst input från eventuella körskollärare…

Antingen är man van att sitta på hojen eller inte. Blicken antingen där den skall vara eller inte. Kopplingskontrollen finns där eller inte. Korrekt bromsteknik eller inte.
Sedan trafikmiljön, samma där.

Fördelen med trafikskolor är att de har erfarenhet av MÅNGA och vet nivån. Många privatister har exakt noll koll på vad som krävs. Självklart finns ett incitament att tjäna pengar men bästa kvittot är ju att eleverna tar kortet vid första uppkörningen. Missad uppkörning kan ju betyda kort först nästa sommar. I bästa fall.
En väldigt vanligt inställning hos privatister är "jag kan köra behöver inte betala till en körskola"
Sen gnäller dom och blir kränkta av att provförättaren gjorde fel och kuggade
 

VirreJoj

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2024
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Detta är rätt så lustigt. Jag ställde en fråga om styrändsspeglar på motorcykel vid uppkörning och nu handlar det om uppkörning privat/körskola.

Med andra ord är alltså ni här på sporthoj precis likadana som folk på alla andra forum, helt okapabla att hålla er till ämnet.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Detta är rätt så lustigt. Jag ställde en fråga om styrändsspeglar på motorcykel vid uppkörning och nu handlar det om uppkörning privat/körskola.

Med andra ord är alltså ni här på sporthoj precis likadana som folk på alla andra forum, helt okapabla att hålla er till ämnet.
Japp! Så är det bara gilla läget..;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Detta är rätt så lustigt. Jag ställde en fråga om styrändsspeglar på motorcykel vid uppkörning och nu handlar det om uppkörning privat/körskola.

Med andra ord är alltså ni här på sporthoj precis likadana som folk på alla andra forum, helt okapabla att hålla er till ämnet.
Du har redan fått svar. :)

Och du är som alla andra nytillkomna på alla forum; helt inkapabla till att använda sökfunktionen innan du ställer samma fråga som redan ställts säkert 150 gånger de sista fem åren.

Skillnaden mellan andra forum och detta är att det här finns en genuin önskan att folk skall KLARA sitt körkort, bli intresserade av att bli bättre MC-förare och bli långvarig i gemenskapen med andra hojåkare. Det hittar du inte på så många andra ställen förutom i SMC och även om vi kan käbbla om allt möjligt så stickorna ryker så är det internettjafs; på hojen är vi alla goda kamrater. Även du, om du nu inte blir kuggad pga ”backspeglar, ur funktion/felaktiga”… :hihi

Annars: lycka till, lyssna på gubbarna och välkommen i gänget.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det torde vara hart när omöjligt att svara på men den enskilt mest avgörande faktorn är nog var i menstruationscykeln förarprövaren, eller dennes respektive, befinner sig.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Det torde vara hart när omöjligt att svara på men den enskilt mest avgörande faktorn är nog var i menstruationscykeln förarprövaren, eller dennes respektive, befinner sig.
:va Och jag som trodde att jag va dragen! ...;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gillar sidospåren i trådarna, det kan bli ganska lång från ämnet men i många fall speciellt på tekninkforumet gillat jag detta skarp. Man börjar med ett ämne som sen spårar ur på ett bra sätt och man lär sig en hel del även om man är lång från ämnet. Tror detta är en av de saker som fortfarande gör att detta forum är hyfsat levande.

Jag är inte dragen men lätt onykter och är i jaktkojan och väntar in övriga, i morgon smäller det förhoppningsvis på ståndskall för Jämten. Ska vi diskutera älghundar i tråden nu, jag är ingen märkesfanatiker av hundar men har förkärlek till Jämthundar😉😂

Montera på original speglarna vid uppkörningen och lycka till😊
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag gillar sidospåren i trådarna, det kan bli ganska lång från ämnet men i många fall speciellt på tekninkforumet gillat jag detta skarp. Man börjar med ett ämne som sen spårar ur på ett bra sätt och man lär sig en hel del även om man är lång från ämnet. Tror detta är en av de saker som fortfarande gör att detta forum är hyfsat levande.

Jag är inte dragen men lätt onykter och är i jaktkojan och väntar in övriga, i morgon smäller det förhoppningsvis på ståndskall för Jämten. Ska vi diskutera älghundar i tråden nu, jag är ingen märkesfanatiker av hundar men har förkärlek till Jämthundar😉😂

Montera på original speglarna vid uppkörningen och lycka till😊
Ståndskall?
Är det så här hemma hos dig:
Är du kåt Bosse, hundfan ylar!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top