MC vid uppkörning

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har kört på trafikskola men eftersom uppkörningstider är vad de är på hemorten så får det bli uppkörning på annan ort och då får det bli med egen hoj.

Sen att trafiklärare står och diskuterar med förättaren kan ju va både positivt och negativt. Man ska ju inte sticka under stolen med att trafikskolorna är först och främst intresserade av att tjäna pengar. Det kan ju i sin tur mycket väl leda till att läraren kanske har en negativ attityd när hen pratar med förättaren för att skolan inte har tjänat tillräckligt på eleven ännu, trotts att eleven kanske är färdig. Allt beror ju så klart på vilken skola man går på men ändå.
Det finns säkert trafikskolor som håller kvar eleverna längre än nödvändigt för att mjölka pengar. Men min bild är att det är relativt ovanligt.
De seriösa och bra trafikskolorna har tillräckligt med elever för att inte behöva hålla elever längre än nödvändigt. Dom vill tvärtom få de elever dom har på gång klara med körkort så att dom kan ta in nya elever.
Och dom gör ganska bra bedömningar av om du kommer att klara uppkörningen eller inte.
När jag körde upp så var vi 4 st från samma trafikskola som körde upp för A kortet.
En elev kuggade men honom hade körskolläraren också avrått från att köra upp för att han bedömnde att han inte var tillräckligt färdig.
Jag körde upp sist och körskolläraren meddelade mig att han åkte tillbaka till skolan så kunde jag köra tillbaka hojen själv när jag klarat uppkörningen.
Nervör som jag var så funderade jag över hur länge jag skulle behöva vänta på att bli hämtad om jag kuggade men hans ståndpunkt var att han var helt säker på att jag skulle klara det vilket jag också gjorde.

Så dom är nog ganska bra på att bedöma huruvida du är redo. Vilket också kan förklara varför man kan uppleva att inspektörerna är lite lindrigare i sin bedömning av körskoleelever. Dom har en elev som en körskollärare bedömt är färdig och det är lättare att se enstaka missar som just misstag pga att man är nervös.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har kört på trafikskola men eftersom uppkörningstider är vad de är på hemorten så får det bli uppkörning på annan ort och då får det bli med egen hoj.

Sen att trafiklärare står och diskuterar med förättaren kan ju va både positivt och negativt. Man ska ju inte sticka under stolen med att trafikskolorna är först och främst intresserade av att tjäna pengar. Det kan ju i sin tur mycket väl leda till att läraren kanske har en negativ attityd när hen pratar med förättaren för att skolan inte har tjänat tillräckligt på eleven ännu, trotts att eleven kanske är färdig. Allt beror ju så klart på vilken skola man går på men ändå.
Kan bara se vad som hände när jag tog kort. Körskolan frågade om jag tyckte att jag var redo för att köra upp (vilket antagligen innebär att de tyckte det) och sen åkte vi karavan 2 eller 3 stycken till uppkörningen, körskolläraren åkte tillbaka till skolan och sa att han kommer kl K för de som inte klarar sig, annars skulle vi köra tillbaka själva. Inget snack med någon inspektör.

Då hade jag kört typ 2 pass i trafik och 4 eller 5 på banorna.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top