Mcdelar

Gasolina

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Hoj
velar som f*n
Hej,

ligger antagligen i riskzonen för en "dum" fråga (deluxe), men jag bjuder på det :) frågar man inte så får man inget veta.. jag är helt ny här och håller på tar mc kort. Teori på måndag sen hoppas jag det går undan att göra resten... Längtar så jag håller på spricker. Under väntans tider så vill jag lära mig så mycket om en Mc som möjligt. Jag har letat på SH om en tråd för detta men har ej hittat.

Någon som vet var jag snabbt och enkelt kan hitta info om en motorcykels alla "delar"? :yoparty

Alltså, jag vill lära mig om var alla delar sitter och hur de ser ut och hur de fungerar och vad dess funktion är.... Visst kan jag sitta och googla och leta och slå upp osv men det tar en sakelis tid, tänkte om det finns någon bra sida för detta ändamål..

För er som hållit på med cross, moppar, mc osv är detta säkert självklart, men inte för mig :rolleyes:

Tuuur att man e tjej ibland så man slipper kunna allt! :D

Tack på förhand :)

Sofia

DanM

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
KTM 525 EXC -03 | Yamaha YZ 125 -00
Skaffa en servicemanual till någon hoj :) Då har du mer än nog att läsa på

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Skaffa en servicemanual till någon hoj :) Då har du mer än nog att läsa på

Ja, det var ett bra förslag:)
Slå två flugor i en smäll och leta reda på en servicemanual för den typen av MC du vill ha eller kommer att köra sen när du har fått kortet. Då är du dessutom mer inläst på just den hojen även om de allra flesta delarna heter samma sak på andra hojar också.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Du har inte införskaffat MC-boken? i den står det var alla delar värda att veta för uppkörning och teori sitter mm.

Även konbanorna, bromsprovsbanorna mm är utmarkerade med mått etc. samt hur en säkerhetskontroll går till! kostar väl nån hundring men värt det!

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Bjuder du på fika kan jag komma över o ha en genomgång...

OBS OBS OBS

Inge ragga grej bara allmänt trevlig och försöker hjälpa en SH:are

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Köp eller låna en haynes manual, de är fulla med bilder och förklaringar dessutom. Första kapittlet brukar innehåålla allt du behöver veta för att serva cykeln fullt ut, resten slår man upp när man behöver.
En vanlig orginal servicebok innehåller mest sprängskisser och är mer rakt på sak.
Lycka till med kortet!:tummenupp

Sen kan du ju alltid läsa lite i teknik och mek delen här på forumet. Där brukar dom vanligaste felen dyka upp.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...