MCHK, Classic Racing. 2011 Anderstorp

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Juni 2011.

The Classic Road-Racing Association in Sweden.

Anderstorp Raceway, helgen 4-5 juni 2011.:tummenupp

Vart ner och kikade lite på gänget som ser till att de gamla sporthojarna inte dör! I gänget som åker i denna Classic Racing tävling finns en del klasser med riktigt vassa maskiner. Tuggar rejält ute på slickskanterna och knäpuckarna slits otroligt:). Vart väl en bit över 200 anmälda ekipage. Lite svårt för nykommling som jag att fatta all klassindelning. Men den som lever ..... lär!:va

Min blogg kan jag skriva i:), men någon har strulat till det och ingen hittar dit:gnissla. Är väl kan man säga avstängd:huvet. Bloggar för mycket och har för många bilder till. Jag som trodde en blogg var till just för det! Precis som en hemsida, bör uppdateras frekvent!

Här kommer länk till bloggen med lite bilder ifrån depå och startrakan.

http://www.sporthoj.com/blogg/?toymandel13
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Inget proffsfoto!

Ja......... hellre än bra.

Kameran måste ju få plats i sporthojsmundering. Så det är lilla digitalkameran som brukas. Den är nog ok! Fotografen är obildbar som... just det fotograf. Men han vet inte om det. Utav den anledningen fotas det på ändå. Ca 50 bilder ifrån Anderstorp juni 2011.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Stor mängd!

Ja lite fler bilder har tillkommit, men nu är det slut.
Där var en Bimota YB4 replica som jag missade i depån. Såg den sedan på banan. Hoppas den är på Classic-racet på Sviestad.

Ha det gott, MVH Tony Dönges (toyman)

Har inte fått glädjen att tävla med något på 2 hjul.
har behövt stödhjul, så 4 är det som gällt. Asfalt och grus!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ha det gott, MVH Tony Dönges (toyman)

Har inte fått glädjen att tävla med något på 2 hjul.
har behövt stödhjul, så 4 är det som gällt. Asfalt och grus!

TONY DÖNGES!!??!! Halloj, du platsar i gänget ändå!!! Har man kört sådana här mojar så duger man även i MC-kretsar!:tummenupp
 

Bifogat

  • tony_donges.jpg
    tony_donges.jpg
    12.4 KB · Visningar: 1,195
  • 3-D-124.jpg
    3-D-124.jpg
    6.3 KB · Visningar: 1,078
  • dragracing.jpg
    dragracing.jpg
    63.9 KB · Visningar: 225

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
hur går man tillväga för att delta i framtiden? behöver man licens, m.m? vad är kriterierna i form av motorcykel?

~Slif
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
TONY DÖNGES!!??!! Halloj, du platsar i gänget ändå!!! Har man kört sådana här mojar så duger man även i MC-kretsar!:tummenupp

Är det DEN Tony??? Ungdomens idol! Tyckte jag kände igen namnet!

Inte lika snabba i huvudet som på hoj?:D

Detta har t o m jag fattat redan. Surt att bloggen är borta för närvarande. Hans garage är ju sanslöst, bloggen underhållande och dragracinghistoriken både bildande och kul. Sett få människor som tar tillvara stunden som denne märklige man, dessutom förmått skaffa sig förutsättningarna att göra det han vill. Inte illa.

Ni får bakläxa och kvarsittning. Vad ni skall göra? LÄS.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inte lika snabba i huvudet som på hoj?:D

Detta har t o m jag fattat redan. Surt att bloggen är borta för närvarande. Hans garage är ju sanslöst, bloggen underhållande och dragracinghistoriken både bildande och kul. Sett få människor som tar tillvara stunden som denne märklige man, dessutom förmått skaffa sig förutsättningarna att göra det han vill. Inte illa.

Ni får bakläxa och kvarsittning. Vad ni skall göra? LÄS.

Tony Dönges vet jag tillräckligt mycket om för att tjöta hål i huvet på den mest tjockskallige. Men att Toyman = Tony Dönges hade jag ingen aning om! Vaffan kan inte folk skaffa sig nickar (heter det så??? nicks???) så man vet vem det är??

Kollade in Tonys hojar på Tjolöholm ifjol! Najs! Modern MC-historia.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tony Dönges vet jag tillräckligt mycket om för att tjöta hål i huvet på den mest tjockskallige. Men att Toyman = Tony Dönges hade jag ingen aning om! Vaffan kan inte folk skaffa sig nickar (heter det så??? nicks???) så man vet vem det är??

Kollade in Tonys hojar på Tjolöholm ifjol! Najs! Modern MC-historia.

Du vet 2+2= öhh, vänta nu lite....snart så, äh, vad skall man kunna sånt för, jo men nu så...snart kommer det. Det blir....men va, jag har det på tungan.



Återkommer i ärendet.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
hur går man tillväga för att delta i framtiden? behöver man licens, m.m? vad är kriterierna i form av motorcykel?

~Slif


Ger dubbelsvar, dels snabb klassindelning och dels hur man tävlar.

Klasserna delas in i 4st åldersepoker.

Det är fram till 1948

Classic 1949 - 1972 (tvåtakt till 1968)

Forgotten Era 1973 - 1979 (tvåtakt från 1969)

Formula 1980 - 1987

Varje åldersepok delas sedan in i klasser efter storlek på motorn.

Gammelhojarna är i princip en enda klass, men pris till bästa upp till 350cc

Classic klasserna delas in i 50cc, 175cc, 250cc, 350cc, 500cc (endast fyrtakt) och 750cc

Forgotten era upp till 250cc och 251-1300cc

Formula 1 gathojar 4takt 601 cc och uppåt, gathojar 2takt 401cc och uppåt och GP hojar 350cc och uppåt.
Formula 2 mindre hojar än formula 1

Lätt som en plätt, på mchk-racing.org står det utförligare och även reglementen för de olika klasserna finns.


För att tävla behöver du dels en licens, vanlig roadracing licens fungerar. Du kan välja att lösa ut endast classiclicens (billigare) men får då bara köra classic. Kurser anordnas av flertal klubbar på olika banor och olika tider.
Sedan behöver du en mc som uppfyller reglementet för den klass eller de klasser du vill köra i och tid över för någon helg ibland.

Klart färdigt race :tummenupp



Och det görs inte skillnad på tvåtakt eller fyrtakt, åk med det du gillar.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ger dubbelsvar, dels snabb klassindelning och dels hur man tävlar.

Klasserna delas in i 4st åldersepoker.

Det är fram till 1948

Classic 1949 - 1972 (tvåtakt till 1968)

Forgotten Era 1973 - 1979 (tvåtakt från 1969)

Formula 1980 - 1987

Kommer hojar ifrån 1988 in nästa år, Typ Superbikemaskinen Honda RC30?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ger dubbelsvar, dels snabb klassindelning och dels hur man tävlar.

Klasserna delas in i 4st åldersepoker.

Det är fram till 1948

Classic 1949 - 1972 (tvåtakt till 1968)

Forgotten Era 1973 - 1979 (tvåtakt från 1969)

Formula 1980 - 1987

Kommer hojar ifrån 1988 in nästa år, Typ Superbikemaskinen Honda RC30?


NEJ

Skulle tippa att det kommer ta minst 5 år, snarare närmare 10 år innan nästa åldersepok kan komma till fundering. 15 år kan också vara möjligt.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
NEJ

Skulle tippa att det kommer ta minst 5 år, snarare närmare 10 år innan nästa åldersepok kan komma till fundering. 15 år kan också vara möjligt.

Såg en Bimota YB4 nere på Anderstorp (The Bimota YB4-R was designed as a Superbike Racer, and after winning the ultimate prize, the 1987 TT Formula 1 Championship), hojen var ju väldigt framgångsrik innan Superbike VM kom till (WSBK) med gemensamma regler. Denna epok varade ju mellan 1988 och 2002, sedan nya regler. Läser samtidigt en annons på Blocket om en importerad Honda RC30... årsmodell 1987. En tidig Japansk variant.

Reglerna för Classic Racing är de Internationella? Mvh Tony
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Riktigt roligt med dessa bilder!

Att se en massa hojar man sett på race genom åren är ju värsta nostalgikicken, "Blådåren" t ex. Classic blir väl bara mer och mer spännande. 80-talseran är ju min favorit och det var då jag började köra mc. Man kollade byggen och drömde, körde själv något gammalt mög efter vad en anorektisk plånbok medgav. Hemma gick det en del Nico Bakker pga närheten till Claessons, Bo har ju satt ihop en och annan sådan...

Hoppas du får igång bloggen igen. Du är ju vår egen "blondinbella" i mc-världen.:D Poserar som få och har alltid en kul anekdot att göra ett kåseri 'utav'.

Keep going, Toyman!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Såg en Bimota YB4 nere på Anderstorp (The Bimota YB4-R was designed as a Superbike Racer, and after winning the ultimate prize, the 1987 TT Formula 1 Championship), hojen var ju väldigt framgångsrik innan Superbike VM kom till (WSBK) med gemensamma regler. Denna epok varade ju mellan 1988 och 2002, sedan nya regler. Läser samtidigt en annons på Blocket om en importerad Honda RC30... årsmodell 1987. En tidig Japansk variant.

Reglerna för Classic Racing är de Internationella? Mvh Tony

Reglerna för Classic Racing i NORDEN är likadana, England har andra regler, Tyskland har andra regler, Italien har nog inga regler..., Australien har andra regler, Usa har andra regler

Just Formula reglementet gjorde de någon budget- och lika snabba hojar utjämning i, därför platsar inte Rc30 då det skulle bli för dyrt. Men en Ducce är inte för dyr :huvet
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Code:
Reglerna för Classic Racing i NORDEN är likadana, England har andra regler, Tyskland har andra regler, Italien har nog inga regler..., Australien har andra regler, Usa har andra regler

Just Formula reglementet gjorde de någon budget- och lika snabba hojar utjämning i, därför platsar inte Rc30 då det skulle bli för dyrt. Men en Ducce är inte för dyr

Enig med dig Rolle at det er olika regler som gjelder i respektive länder.

Formulareglementet har ju diskuterats förr...... RC 30 platsar inte för att den är framtagen til superbikeeran som startade 1988 som jag tolkar det. Det samma gjelder YB4 e.i ( innsprutning) och Ducati 851(4 ventilstoppar) etc. Som jag ser det är därför 1988 en bra markering av en ny era där Formula TT F1, F2 marginaliserades til gatlopp framforallt på britiska öarna. Reglementet för Formula TT var baserad på gatmotorer när det begav sig. Vissa "purister" klagar på att dagens Formulaserie består bara av skrot och saknar äkta/produktion racers. En viktig del av MCHK (R) har varit att spegla det historiska värdet i racingen ned till minsta skruv på ytan. Men hvilka är villiga at race i F1 med sin TZ750 eller 500GP hoj (forutom Simms då)?

Planlegger at kjöra på Sviestad Toyman.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Riktigt roligt med dessa bilder!

Att se en massa hojar man sett på race genom åren är ju värsta nostalgikicken, "Blådåren" t ex. Classic blir väl bara mer och mer spännande. 80-talseran är ju min favorit och det var då jag började köra mc. Man kollade byggen och drömde, körde själv något gammalt mög efter vad en anorektisk plånbok medgav. Hemma gick det en del Nico Bakker pga närheten till Claessons, Bo har ju satt ihop en och annan sådan...

Hoppas du får igång bloggen igen. Du är ju vår egen "blondinbella" i mc-världen.:D Poserar som få och har alltid en kul anekdot att göra ett kåseri 'utav'.

Keep going, Toyman!

Tackar.... Blondinbella! Jag, är väl mera åt grå-palle? On my way, ha det gott! Toyman
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Code:
Reglerna för Classic Racing i NORDEN är likadana, England har andra regler, Tyskland har andra regler, Italien har nog inga regler..., Australien har andra regler, Usa har andra regler

Just Formula reglementet gjorde de någon budget- och lika snabba hojar utjämning i, därför platsar inte Rc30 då det skulle bli för dyrt. Men en Ducce är inte för dyr

Enig med dig Rolle at det er olika regler som gjelder i respektive länder.

Formulareglementet har ju diskuterats förr...... RC 30 platsar inte för att den är framtagen til superbikeeran som startade 1988 som jag tolkar det. Det samma gjelder YB4 e.i ( innsprutning) och Ducati 851(4 ventilstoppar) etc. Som jag ser det är därför 1988 en bra markering av en ny era där Formula TT F1, F2 marginaliserades til gatlopp framforallt på britiska öarna. Reglementet för Formula TT var baserad på gatmotorer när det begav sig. Vissa "purister" klagar på att dagens Formulaserie består bara av skrot och saknar äkta/produktion racers. En viktig del av MCHK (R) har varit att spegla det historiska värdet i racingen ned till minsta skruv på ytan. Men hvilka är villiga at race i F1 med sin TZ750 eller 500GP hoj (forutom Simms då)?

Planlegger at kjöra på Sviestad Toyman.

CB1100R klubben har ju årsmöte där då, som om jag finner tidslucka att besöka ¨Sviestad. Då planlegger jag besök i din YB4 depå. Förstod jag det hela rätt, YB4 anpå Anderstorp styrde du runt. Mvh Tony

Reglerna för Classic Racing i NORDEN är likadana, England har andra regler, Tyskland har andra regler, Italien har nog inga regler..., Australien har andra regler, Usa har andra regler

Just Formula reglementet gjorde de någon budget- och lika snabba hojar utjämning i, därför platsar inte Rc30 då det skulle bli för dyrt. Men en Ducce är inte för dyr :huvet

De e gott att bli upplyst. MVH Tony
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top