mcval

kEKK

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen än :(
ah tjaaa..

Nu äre så att ja ska få sålt min aerox för att byta upp mig till en 125. och nu vill ja ha rätt hojj för att få ut kraft. De ja har tittat på är framför allt Cagiva och aprilia rs vill alltså ha en sport hoj. vet inte hur dessa presterar men eftersom det är 2takt och man har hört en del om dom så tror ja de är lagom med kräm i dom. fördelar/nackdelar? sett att det finns ett antal trådar om folk som liksom; va ska ja ha för hojj osv men är inte lätt att veta va som är bra när man är ny inom 125 området, så ja frågar hellre ännu en gång än att bli missnöjd.

tacksam för seriösa svar :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
kEKK skrev:
2589896 ah tjaaa..

Nu äre så att ja ska få sålt min aerox för att byta upp mig till en 125. och nu vill ja ha rätt hojj för att få ut kraft. De ja har tittat på är framför allt Cagiva och aprilia rs vill alltså ha en sport hoj. vet inte hur dessa presterar men eftersom det är 2takt och man har hört en del om dom så tror ja de är lagom med kräm i dom. fördelar/nackdelar? sett att det finns ett antal trådar om folk som liksom; va ska ja ha för hojj osv men är intelättatt veta va som är bra när man är ny inom 125 området, så ja frågar hellre ännu en gång än att bli missnöjd.

tacksam för seriösa svar :)

Det är dyrt, kolv byten var 500 mil (om du kör ostrypt), kör på bra olja om du inte vill att den ska skära, dricker mkt bensin,
Luktar moppe ( alla 2-takt för de)
ja de var nog de...

Angående modellerna du valt så är det rätt stor skillnad.. Miton är lite mera "lyxigare" än RS den har styrdämpare osv men en nackdel med dem att det är lite svårare att få tag på reservdelar..

Om man jämför med aprilian eftersom nästan alla som har haft en aprilia har haft problem också, men det får man ta om man ska ha kul.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
125_next skrev:
2589909 Det är dyrt, kolv byten var 500 mil (om du kör ostrypt), kör på bra olja om du inte vill att den ska skära, dricker mkt bensin,
Luktar moppe ( alla 2-takt för de)
ja de var nog de...

Angående modellerna du valt så är det rätt stor skillnad.. Miton är lite mera "lyxigare" än RS den har styrdämpare osv men en nackdel med dem att det är lite svårare att få tag på reservdelar..

Om man jämför med aprilian eftersom nästan alla som har haft en aprilia har haft problem också, men det får man ta om man ska ha kul.


Ja, det är dyrt. Så långt är det riktigt. Fakk me om du har kolvbyte var 500 mil. Jag kan köra mer isåfall på KTMen. Säg 800 så hamnar du lite närmare sanningen. Kör på rätt munstycke så ska du vara mer säker på att den inte skär.

Den dricker ungefär runt 0.6-1.0l per mil. Olja är jag inte rätt man att svara på.

Ska jag vara helt ärlig så har jag kört på olja från Agrol som inte är skitdyr. Man köper en dunk på 25l för kanske lite mera än vad 1l racingolja kostar och inte fan såg jag några större fel på KTMen.

Luktar moppe? 2-takt luktar pjuuur rejjsing. Om någon 4-taktspundare säger något annat så har han fel :fakta
Glad att vi kom över det smärtsamt.

Och visst, Mito har styrdämpare. Känns det lyxigt så är det upp till var och en. Nu är det ingen hightech-dämpare från öhlins och jag tror att en styrdämpare på en 125a med rätt inställda och rätt servadade styrlager är som att kasta pärlor till grisar.
 

kEKK

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen än :(
Okey har igentligen inget problem med att byta kolv var 800mil osv men som ja har fattat det från er så är det mer jobb än vad det är kul. om ni har förslag på bättre modeller så äre bara ösa på ;).

Vi kan säga såhär. Om DU hade köpt en 125a idag va skulle du tagit för någon? och varför?
 

Solid snake

Guest
Beror ju på hur man kör, kör man 800 mil på en kolv och den är helt slut då så har man kört duktigt hårt.

Man kan köra 1200-1500 mil utan problem, varierad körning.

Jag säger mito, delar är inte så svårt att få tag på, det beställer man från Tyskland, det är mer en fråga om tålamod.

Annars kan du ju köpa en rs och vara som alla andra, eller så köper du en mito som går snabbare än en rs, och är snyggare.
 

kEKK

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen än :(
Solid snake skrev:
2589943 Beror ju på hur man kör, kör man 800 mil på en kolv och den är helt slut då så har man kört duktigt hårt.

Man kan köra 1200-1500 mil utan problem, varierad körning.

Jag säger mito, delar är inte så svårt att få tag på, det beställer man från Tyskland, det är mer en fråga om tålamod.

Annars kan du ju köpa en rs och vara som alla andra, eller så köper du en mito som går snabbare än en rs, och är snyggare.


Dåså, har ju inte tänkt pumpa skiten ur den direkt. lite allround körning, miton värkar ju vara helt klart ballare men ni har alltså inga andra altenativ på hojjar. ni kan även skriva ner några andra typer av 125or. allt är igentligen intressant... :tummenupp
 

Solid snake

Guest
kEKK skrev:
2589949 Dåså, har ju inte tänkt pumpa skiten ur den direkt. lite allround körning, miton värkar ju vara helt klart ballare men ni har alltså inga andra altenativ på hojjar. ni kan även skriva ner några andra typer av 125or. allt är igentligen intressant... :tummenupp
Eftersom du verkar vilja ha värstinghojarna så finns det bara de 2, typ. :rolleyes:

Annars har du ju NSR och RGF, den senare är ganska gammal nu dock.

NSR är ganska touring jämfört med RS och miton, lägre effekt men mer register, mer avslappnad sittställning, bättre driftsäkerhet osv osv osv.

RGF var väl värsting förr i tiden, precis som Aprilias AF1 futura (tror jag den hette) gamla mito ska du passa dig för, har hört att de håller mindre bra.

När du köper hoj så se till så att servicen är gjord som den ska, och har den rullat långt så be att få se kvitton på kolvbyte osv.
 

kEKK

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen än :(
Solid snake skrev:
2589956 Eftersom du verkar vilja ha värstinghojarna så finns det bara de 2, typ. :rolleyes:

Annars har du ju NSR och RGF, den senare är ganska gammal nu dock.

NSR är ganska touring jämfört med RS och miton, lägre effekt men mer register, mer avslappnad sittställning, bättre driftsäkerhet osv osv osv.

RGF var väl värsting förr i tiden, precis som Aprilias AF1 futura (tror jag den hette) gamla mito ska du passa dig för, har hört att de håller mindre bra.

När du köper hoj så se till så att servicen är gjord som den ska, och har den rullat långt så be att få se kvitton på kolvbyte osv.


okey, de ska ja göra ;). tack för alla svar har redan nu lärt känna både detta forumet som ja är reggad på idag och hojjarna :tummenupp . Båda värkar värkar vara fett bra på sitt eget sätt nu ska man bara ta hänsyn till om ekonomin vill samma sak som jag men fort sätt ös på med tips,råd och alla andra vettiga förslag :)
 

Teddy_90

Motardsugen :)
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Mitt i Skåne.
Hoj
Cagiva Mito -00.
kEKK skrev:
2589964 okey, de ska ja göra ;). tack för alla svar har redan nu lärt känna både detta forumet som ja är reggad på idag och hojjarna :tummenupp . Båda värkar värkar vara fett bra på sitt eget sätt nu ska man bara ta hänsyn till om ekonomin vill samma sak som jag men fort sätt ös på med tips,råd och alla andra vettiga förslag :)
Har du ekonomi så du klarar inköp, kolvbyte (förmodligen endast ett under din tid som ägare) och övrig service så tycker jag att du ska köpa Mito/RS.
När jag valde fanns inget annat än Miton eftersom den är så grymt mycket snyggare. Dom går ganska likvärdigt, men RS:arna verkar faktist skär lite för ofta :(
Jag har kört denna säsongen med min och har inte haft några proglem. :tummenupp
När det var dags med nya bromsbelägg så beställdes dom från Biscaya Racing i Göteborg, och det tog inte ens ett dygn innan jag hade dem i handen. :)
Så om du vill ha en fräck hoj med prestanda, men som ändå håller hyffsat så kan jag rekommendera en Mito. :tummenupp
 

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
125_next skrev:
2589909 Det är dyrt, kolv byten var 500 mil (om du kör ostrypt), kör på bra olja om du inte vill att den ska skära, dricker mkt bensin,
Luktar moppe ( alla 2-takt för de)
ja de var nog de...

Tänkt på det här.. Inte moppe som luktar 125a 2t då? :näsblod

Ontopic: Jag skulle satsats på nått japanskt märke, då kvaliten oftast är bra..

Men om du skulle välja mellan miton och RSen så skulle jag välja miton.. Mkt snyggare och har tydligen lite mer effekt..
 

Muckee

Kär
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Värmdö
Hoj
Aprilia RS 125 -04
Att dom skär beror ju helt på hur man kör och vårdar sin RS.. Köp en RS :tummenupp
 

Ktm_exc

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
mm
Hoj
en sak med 2hjul
tycker du ska välja mito den är lite mer ovanlig och som nille sa så luktar den inte moppe den luktar 2takt:tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Bärgren skrev:
2589931 Ja, det är dyrt. Så långt är det riktigt. Fakk me om du har kolvbyte var 500 mil. Jag kan köra mer isåfall på KTMen. Säg 800 så hamnar du lite närmare sanningen. Kör på rätt munstycke så ska du vara mer säker på att den inte skär.

Den dricker ungefär runt 0.6-1.0l per mil. Olja är jag inte rätt man att svara på.

Ska jag vara helt ärlig så har jag kört på olja från Agrol som inte är skitdyr. Man köper en dunk på 25l för kanske lite mera än vad 1l racingolja kostar och inte fan såg jag några större fel på KTMen.

Luktar moppe? 2-takt luktar pjuuur rejjsing. Om någon 4-taktspundare säger något annat så har han fel :fakta
Glad att vi kom över det smärtsamt.

Och visst, Mito har styrdämpare. Känns det lyxigt så är det upp till var och en. Nu är det ingen hightech-dämpare från öhlins och jag tror att en styrdämpare på en 125a med rätt inställda och rätt servadade styrlager är som att kasta pärlor till grisar.

Det där med 500 mil har stoooffe sagt till mig att man ska ungefär gör det på en RS men självklart beror det på hur man kör också...

Sen så har inte alla lukt smak som du vissa tycker det luktar skit vissa tycker det luktar racing.

Och det där om miton håller ja med..

_Nille_ skrev:
2590185 Tänkt på det här.. Inte moppe som luktar 125a 2t då? :näsblod

Ontopic: Jag skulle satsats på nått japanskt märke, då kvaliten oftast är bra..

Men om du skulle välja mellan miton och RSen så skulle jag välja miton.. Mkt snyggare och har tydligen lite mer effekt..

Det var bara ett sätt för honom att haja att en 2-tkat luktar moppe eftersom han precis sålt sin moppe... kanske blir lättare för honom om ja säger att det luktar som en moppen att säga att det luktar som 125cc racing?.. dock luktar 125cc racing bättre...
 
Last edited:

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
125_next skrev:
2590258 Det där med 500 mil har stoooffe sagt till mig att man ska ungefär gör det på en RS men självklart beror det på hur man kör också...

Min kolv var ganska sliten efter 500 mil så jag gjorde rätt i att byta kolven tidigt. Men det är ju hur du kör som spelar roll. Så som jag har kört den sista tiden med 125an så är det inte konstigt att det har tagit hårt på kolven. Sen kör jag nästan alltid med folk på större hojar vilket gör att jag får pressa satan för att hänga på.

Jag pressar hellre hårt och har skoj när jag kört istället för att spara in ett kolvbyte.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
stoooffe skrev:
2590296 Min kolv var ganska sliten efter 500 mil så jag gjorde rätt i att byta kolven tidigt. Men det är ju hur du kör som spelar roll. Så som jag har kört den sista tiden med 125an så är det inte konstigt att det har tagit hårt på kolven. Sen kör jag nästan alltid med folk på större hojar vilket gör att jag får pressa satan för att hänga på.

Jag pressar hellre hårt och har skoj när jag kört istället för att spara in ett kolvbyte.

Håller med
 

larsson91

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Ort
skellefteå
Hoj
ostrypt yamaha tzr 125
hmm jag tycker helt klart miton om du har pengarna :) och har råd med underhållningen av hojen

annars gör du som mig köp en gammal tzr eller nsr för ca 10-15 tusen å sen tuktar du skiter ur dom :) dock så har ju dom lite sämre effekt...
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
kEKK skrev:
2589939 Okey har igentligen inget problem med att byta kolv var 800mil osv men som ja har fattat det från er så är det mer jobb än vad det är kul. om ni har förslag på bättre modeller så äre bara ösa på ;).

Vi kan säga såhär. Om DU hade köpt en 125a idag va skulle du tagit för någon? och varför?


SKulle jag köpt en idag, skulle jag nog köpt en ch-racing, jag körde mest till/från kompisar så 4-takten har nog passat mej bättre. Men jag hade helt klart skitroligt de jag körde med min Rs, de kostade lite emr pengar än att äga en 4-taktare men de var värt de.

Välj hoj efter hur du tänker köra. Vill du åka mycket hoj tror jag du får roligare på en 2-takt, mer frakta arslet så skulle jag tagit en 4-takt.

Min rs är för övrigt till salu om dom skulle bli intressanta.

125_next skrev:
2589909 Det är dyrt, kolv byten var 500 mil (om du kör ostrypt), kör på bra olja om du inte vill att den ska skära, dricker mkt bensin,
Luktar moppe ( alla 2-takt för de)
ja de var nog de...

Angående modellerna du valt så är det rätt stor skillnad.. Miton är lite mera "lyxigare" än RS den har styrdämpare osv men en nackdel med dem att det är lite svårare att få tag på reservdelar..

Om man jämför med aprilian eftersom nästan alla som har haft en aprilia har haft problem också, men det får man ta om man ska ha kul.


Säg inte för mycket när du inte har sån koll. Miton tillex är inte allt för svåra att få tag på delar till. Däremot så vänder sej ägarna ofta utomland.
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Saabmosare skrev:
2590482 SKulle jag köpt en idag, skulle jag nog köpt en ch-racing, jag körde mest till/från kompisar så 4-takten har nog passat mej bättre. Men jag hade helt klart skitroligt de jag körde med min Rs, de kostade lite emr pengar än att äga en 4-taktare men de var värt de.

Välj hoj efter hur du tänker köra. Vill du åka mycket hoj tror jag du får roligare på en 2-takt, mer frakta arslet så skulle jag tagit en 4-takt.

Min rs är för övrigt till salu om dom skulle bli intressanta.




Säg inte för mycket när du inte har sån koll. Miton tillex är inte allt för svåra att få tag på delar till. Däremot så vänder sej ägarna ofta utomland.

Sen är det många som har haft samma problem med RS så det är kanske lite lättare att få hjälp om nåt skulle hända
 

kEKK

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen än :(
Saabmosare skrev:
2590482 SKulle jag köpt en idag, skulle jag nog köpt en ch-racing, jag körde mest till/från kompisar så 4-takten har nog passat mej bättre. Men jag hade helt klart skitroligt de jag körde med min Rs, de kostade lite emr pengar än att äga en 4-taktare men de var värt de.

Välj hoj efter hur du tänker köra. Vill du åka mycket hoj tror jag du får roligare på en 2-takt, mer frakta arslet så skulle jag tagit en 4-takt.

Min rs är för övrigt till salu om dom skulle bli intressanta.




Säg inte för mycket när du inte har sån koll. Miton tillex är inte allt för svåra att få tag på delar till. Däremot så vänder sej ägarna ofta utomland.

Va har du tänkt dig för pris? finns det någon annons med mer info någonstanns?
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
överväkt en NSR? klicka på länken under... (annons på min)

Tänkte köpa RS från början och är glad idag att jag INTE gjorde det! kan varmt rekomendera en NSR, en riktig kompis som man kan lita på i alla väder!

har en kompis osm har lagt ner mer MECKTID i år än TID PÅ KÖRNING på sin rs! d säger väll allt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top