Meckar ni också datorer åt folk gratis?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sajmon skrev:
Var sätter man gränsen för sin "gratis support" som man tillhandahåller familj, polare, kollegor, kollegors syskon, kollegors syskons flickväns morsa osv?

Jag tar 200 pix timmen när jag fixar datorer på min fritid. Fick ett erbjudande i förrgår om att få HELA 500 spänn (suck) om jag fixade någons gamla härv som prompt skulle ha in en USB-kamera - som två (erfarna) killar tidigare hade gått bet på . "Tyvärr, jag ska upp i garaget och mecka hoj, det är tävling nästa vecka.".

Morsan, farsan, brorsan och syrran fixar jag gratis åt, inga andra.

Hm, det är just i dagarna precis exakt 20 år sen jag köpte min första PC. 19000 kostade den då och var på hela 7.44 Mhz, 640 kb, med 10 Mb hårddisk och Herculeskort. :D

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Nejvbie skrev:
Oftast går det att rädda mailen efter en formatering, om du inte lågformaterat vilken tar en sjuhelsikes tid. Har gjort det på ett företag som hyrde in mig en snabbis för att fixa en dator, formaterade och så visar det sig att de tydligen skulle ha de där viktiga textfilerna som jag kunde kasta.

Fick faktiskt tillbaka största delen av det.

... :3freak hur lyckades du med det? Jag lyckas inte ens få fram mail som blivit raderade och sedan raderade även ur papperskorgen...en kille va på mig igår om det...han hade gjort bort sig lite..
Ngt tips på det?

/KaliZ

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
KaliZ skrev:
... :3freak hur lyckades du med det? Jag lyckas inte ens få fram mail som blivit raderade och sedan raderade även ur papperskorgen...en kille va på mig igår om det...han hade gjort bort sig lite..
Ngt tips på det?

/KaliZ
File Scavenger 2.1
R-Undelete 2.0

För att ta några ur verktygslådan :)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Nejvbie skrev:
File Scavenger 2.1
R-Undelete 2.0

För att ta några ur verktygslådan :)

Okaj..det tackar jag för...måste dessa program vara installerade innan raderandet gjordes? Eller går det bra att återkalla datan efteråt iaf?

/KaliZ

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kompisar och släkt kan man väl hjälpa.
Släkten förväntar jag mig inget av, men en kompis hjälper man bara en gång om man inte får ngt tillbaka för det man gjort.
Jag har haft ett par "vänner" som man vart bäststevärstapolarn med såfort det ska göras ngt med elen i kåken.
Va inte så snälla, be dom komma med burken till ER och säg direkt att drar detta ut på tiden så vill jag ha ngt för det.
Gör man inte från början klart för folk att detta gör jag bara inte gratis så skenar det, först kompisen sedan hans kompis och sedan hans kompis morbrors kompis från lumpen osv osv osv osv.
//Tobbe

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
KaliZ skrev:
Okaj..det tackar jag för...måste dessa program vara installerade innan raderandet gjordes? Eller går det bra att återkalla datan efteråt iaf?

/KaliZ
Går utmärkt att installera efter :)

Kan hjälpa dig med att komma tillrätta med programvaran om du vill....

Last edited:

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Bara för att man jobbar med datorer förväntas man kunna fixa samtliga tänkbara problem som kan uppstå på en dator. Som sagts tidigare så är det aldrig tal om att man ska få betalt på nåt vis.

Nu senast när Sasser viruset härjade som värst ringde jag faktiskt runt till folk och bad dem ge fan i att surfa på nätet innan de hade installerat patchen från MS, allt för att slippa åka runt en massa.

Polare och familj hjälper man ju gärna. Fast det händer rätt ofta att man måste åka iväg till nån okänd och greja med deras jävla gammhekkar. Några ggr har det hänt att några vackra flickor vill nyttja en tjänster :tuttar Inget ont som inte har nåt gott med sig.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nejvbie skrev:
Går utmärkt att installera efter :)

Kan hjälpa dig med att komma tillrätta med programvaran om du vill....
har du testat restorer 2000??? det kör jag med underbart progg, endast ett fåtal filer sabbas.....:) kanske 0,01% om ens det:)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Sajmon skrev:
Har en liten undran eftersom jag är så jävla trött och less på alla jävla datorer och behöver skriva av mig lite ilska:
Var sätter man gränsen för sin "gratis support" som man tillhandahåller familj, polare, kollegor, kollegors syskon, kollegors syskons flickväns morsa osv?

På nåt konstigt sätt verkar folk tro att datahjälp är gratis. Anlitar man en målare, snickare, bilmek eller nåt annat "hantverk" så är det standard att pröjsa en slant eller bjuda på en back öl. Men datahjälp blir "tack för hjälpen" typ!

Självklart hjälper man de närmast sörjande gratis men nånstans måste väl gränsen gå. Det är ju ändå ens egen fritid som förbrukas och den måste väl vara värd nåt?! Sen har det kanske tagit 5-10 år eller mer att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att lösa vissa problem. Också värt nåt kanske?

Inte för att jag vill uppmana till svartjobb direkt men hur fan ska man göra? Har väldigt svårt för att både säga nej och att "ta betalt". Ofta fattar kanske inte folk att t ex en omformatering tar ca 2-4 tim om man vill få allt på plats igen.
Nån som känner igen sig?! :huvet

Jag gör så här. Har ingen lust att hålla på med datorhelveten på fritiden så jag vägrar ta betalt om jag hjälper någon efter dom tjatat en tid. Får man betalt av någon kan dom börja kräva saker och tror att man har livstidsgaranti eller nått.

Annars svarar jag lite surt att 'Jag håller på med dom hela dagarna och har inte lust att hålla på med dom när jag är ledig' efter ett par gånger förstår folk att jag inte är hjälpsam när det gäller detta område.

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
På gång
Känner inget det där som fan!
Släkt och familj gör jag det till utan att förvänta mig något betalt, men oftast får jag något ändå.
Men sedan när halva fassans jobb ringer för dem vet att jag är haj på datorer och förväntar sig att jag skall ta mig till dem och fixa deras jävla dator för att sedan få höra "Tack det var schyst, är det några problem ringer jag" och inga pengar igen.... Javisst ... sedan är jag försnäll för att ta betalt :(
Sedan hemsidor är också ett helvete att kunna.
Polarna kommer och frågar om man kan göra en enkel sida till deras band/fotbollsklubb eller racningteam. Jovisst säger man det är ändå polarna men sedan skall man ha gästböcker och annat skit! gärna reklam fritt osv.
Hur lär man sig ta betalt? finns det något kurs för detta? :va
Fast nu har jag fått rätsida på det med hemsidorna så nu tar jag betalt :banana
Men jag springer fortfarande runt till grannarna och allt möjligt när deras datorer klyddar

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Familj och vänner hjälper jag gratis. Vänners kompisar och övriga tar jag betalt av, vilket inte är så svårt att motivera då jag driver ett litet datorföretag.

Däremot känns det som om väldigt många personer är av den åsikten att de tror att bara för att man lägger ner mycket tid vid datorn, så tycker man att allting är väldigt roligt, som t.ex. att fixa deras dator. Det är därför jag tror rent generellt att folk inte betalar till de snälla personer som hjälper dom. De tror helt enkelt att man tycker att det är "så roligt" att fixa deras dator.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
zike skrev:
Familj och vänner hjälper jag gratis. Vänners kompisar och övriga tar jag betalt av, vilket inte är så svårt att motivera då jag driver ett litet datorföretag.

Däremot känns det som om väldigt många personer är av den åsikten att de tror att bara för att man lägger ner mycket tid vid datorn, så tycker man att allting är väldigt roligt, som t.ex. att fixa deras dator. Det är därför jag tror rent generellt att folk inte betalar till de snälla personer som hjälper dom. De tror helt enkelt att man tycker att det är "så roligt" att fixa deras dator.
Jo du den där datorn jag köpte av dig, skulle du kunna komma ner på en fika?
Jag har lite probs med den.
Men jag bjuckar på kaka till kaffet juh ;-)

Ja jag veeeet... :spammer :tungan
//Tobbe

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Hehe,, nog känner man igen det där!

Jag har jobbat med datorer i ganska många år nu och är en sådan där hjälpsam typ som har otroligt svårt att säga nej till folk.

Värst av alla är nog grannarna som alltid förväntar sig att man skall plöja ner en massa tid i deras skitburkar. Vid ett tillfälle gjorde jag ett rejält jobb på en av mina grannars burkar, tog ett par kvällar och mycket telefonsupport i anspråk och då tyckte de nog själva att de utnytjat mig för mycket, så de stack en flaska vin i handen på mig. Då jag är mycket förtjust i vin tackade jag så mycket och gick hem. När jag sedan några veckor senare skulle ta ett glas till middagen så korkade jag upp grannarnas supportvin och jag lovar att hiskeligare och vemjeligare dryck har denna värld aldrig skådat!!! Jag slog en koll på det på nätet och det visade sig vara ett riktigt lågbudgetvid värt strax under femtiolappen och jag var inte den enda som ansåg att skiten var helt odrickbart!! Slog ut det i slasken och svor en ramsa..

Sedan, en månad senare ungefär, så var jag återigen inkallad till samma grannar för mera support och när jag var klar den gången så fick jag ÄNNU en flaska av samma sort i handen. Jag log, tackade för mig och gick sedan direkt hem och slog ut skiten i slasken fast utan att smaka eländet denna gången!!!

Numera kräver jag någon form av "quit pro quo" när jag hjälper mina grannar,, vägrar annars!!!

Familjen och den närmaste vänkretsen får dock gratis support än så länge..

//Anders

th

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -93
Sajmon skrev:

Kunde nästan tro att det va jag som skrivit inlägget...har precis samma problem..man e för snäll helt enkelt...man får ta o :huvet och bli lite "elakare"

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ah, är det inte någon som står en mkt närma så gör jag det ALDRIG grejor gratis. Det är inte svårare än att säga om dem frågar om man kan hjälpa hans fd frus barnbarn typ "ja då ska jag ha pengar för det" går dem inte med på det så säger man helt enkelt "ja fixa en datatekniker" som blir VÄLDIGT mycket dyrare för dem, och dem har heller ingen anledning till att bli sur på dig för det är din fritid som du förmodligen jobbar på så.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
RED_LiME skrev:
Känner igen det du skrev, byggde ihop 2 st datorer åt ett litet företag, ett till fabriken och en till chefen, han chefen ringde så jag fick fixa nånting varje vecka typ 4 veckor i rad.. Lite småjobbigt, men han är ju snäll men ändå... Fick tusenlapp för att bygga ihop och sätta i OS i datorerna och installera drivrutiner och fixa lite emd deom sen när nånting strulade...

Vad bör man ta för att bygga ihop en dator till ett företag och installera och fixa allting så det funkar?

Ganska många timmars fixande ju...
Är det till företag går jag inte under 500 spänn i timman. Och det är ju inte dyrt egentligen. Man ska inte tillåta sig att bli utnyttjad. Släkt och nära polare är ju en sak, men annat folk får snällt pröjsa. Annars gör jag hellre något annat...Sitta och installera Windows är ganska tråkigt...

Last edited:

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Ravetrancer skrev:
har du testat restorer 2000??? det kör jag med underbart progg, endast ett fåtal filer sabbas.....:) kanske 0,01% om ens det:)
Där ser man, får väl ta o fixa fram o testa ;)

Tack för tippset! :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Värst var nog ändå när en gammal tysklärare ringde till mig och bad mig komma och fixa datorn :D

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
KaliZ skrev:

/KaliZ

Sen finns ju Norton Antivirus 2003 me :tummenupp

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Vet precis vad du menar, har snackat med en jobbarkompis om det fleeera gånger. Du är långt ifrån själv med det problemet.

Sajmon skrev:
Har en liten undran eftersom jag är så jävla trött och less på alla jävla datorer och behöver skriva av mig lite ilska:

På nåt konstigt sätt verkar folk tro att datahjälp är gratis. Anlitar man en målare, snickare, bilmek eller nåt annat "hantverk" så är det standard att pröjsa en slant eller bjuda på en back öl. Men datahjälp blir "tack för hjälpen" typ!

Självklart hjälper man de närmast sörjande gratis men nånstans måste väl gränsen gå. Det är ju ändå ens egen fritid som förbrukas och den måste väl vara värd nåt?! Sen har det kanske tagit 5-10 år eller mer att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att lösa vissa problem. Också värt nåt kanske?

Inte för att jag vill uppmana till svartjobb direkt men hur fan ska man göra? Har väldigt svårt för att både säga nej och att "ta betalt". Ofta fattar kanske inte folk att t ex en omformatering tar ca 2-4 tim om man vill få allt på plats igen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...