Deefred
Garage på Grosse Freiheit.....
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
andersbrink skrev:Vad man uppnår med en lite ojämn yta är att det lättare skapas ett s.k. "boundary layer" som låter den stora luftströmmen flöda bättre.
http://www.desktopaero.com/appliedaero/blayers/blayers.html
Skulle vilja säga att ett laminärt flöde alltid är fördelaktigt när det gäller strömningsförluster såvida man inte får laminär avlösning.
Ej jämn yta krävs för ett laminärt flöde.
Den laminära avlösning har en mycket större "vak" än om luften hade varit turbulent innan. Turbulensen har mer energi och fyller vaken bättre. Om strömningen är laminär eller turbulent beror på reynolds tal mm. Golfbollen är ett exempel på detta med sina turbulens triggnings ojämnheter. Dock är ren strömningslära och vad som krävs inne i en motor annorlunda kan jag tänka mig.