Medicinskt ID

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Polisens primära uppgift vid en motorcykelolycka är väl att leta efter en GoPro som kan visa att kraschoffret whiiilade, körde 300+ och minsann orsakade olyckan själv...? Alternativt förstöra den GoPro som visar något annat...? Så ja, de är säkert vana att leta efter elektronik på personer som ligger med brutna ben och sprutar blod.

:crash

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Polisens primära uppgift vid en motorcykelolycka är väl att leta efter en GoPro som kan visa att kraschoffret whiiilade, körde 300+ och minsann orsakade olyckan själv...? Alternativt förstöra den GoPro som visar något annat...? Så ja, de är säkert vana att leta efter elektronik på personer som ligger med brutna ben och sprutar blod.

:crash

Man borde kunna ha en pinkod till ett minneskort/SD kort precis som man har till ett simkort till mobilen, fattar inte att detta inte finns ännu :huvet Man vill ju inte att alla ska kunna se ens bravader om kameran blåser av i 200 km/h :rodnar

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Alltså.. Hon tipsar ju om en app där man kan lägga in frivilliga uppgifter och eventuella nödkontakter?
Det låter som att hon försöker tvinga er göra er av med allt som inte är er smartphone vad gäller information.

Det skadar ju knappast att göra en lättåtkommlig lista med ens närmaste. Kanske inget ambulansen bryr sig om men på sjukhuset senare kan det ju underlätta för dom när du ligger där som en potatis.

Sen kan man ju se det lite såhär, som hojåkare så vet man att risken att råka ut för något är allt för stor. Så jag har både en ICE (från SMC) och i telefonen å lite överallt (vet ej blodgrupp och gillar inte nålar så..).
Dock finns det ett gäng människor vars farligaste situation på dagarna är att korsa gatan. Men dessa kan såklart plötsligt bli sjuka eller liknande. Och är det något folk alltid har på sig idag så är det mobilen.
(Börsen är faktiskt inte alltis självklar, min sambo brukar bara ha kort och telefon på krogen t.ex. + 1000kg smink i väskan:gnissla)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Man borde kunna ha en pinkod till ett minneskort/SD kort precis som man har till ett simkort till mobilen, fattar inte att detta inte finns ännu :huvet Man vill ju inte att alla ska kunna se ens bravader om kameran blåser av i 200 km/h :rodnar

Att kryptera minneskort m.m. är ju fullt möjligt. (Inte för att jag vet hur man gör men).
Sen vet jag inte om det går att fixa så att det man spelar in automatiskt också blir krypterat eller om det ens går att spela in när det är krypterat? Men att t.ex. spärra ett USB minne med information är inget otillgängligt. =)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Själv har jag en app som tillåter mig slå ihop valfritt foto med tre rader text. Nu har jag "Om upphittad maila (min mailadress), ICE (min sambos nummer) och så väljer jag bilden som skärmsläckare vid låst. Räcker långt.

SItter och funderar på hur ambulanspersonalen fick tag i mitt nummer så fort när sambon klotade i november. De ringde inom 30 minuter och jag hann precis ut för att se ambulanshelikoptern flyga iväg från vårt närområde. Han hade inte det i telefonen vad jag vet. Blir lite irriterad på att jag glömde fråga hur de fick tag i mitt nummer... damn. :huvet

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
SItter och funderar på hur ambulanspersonalen fick tag i mitt nummer så fort när sambon klotade i november. De ringde inom 30 minuter och jag hann precis ut för att se ambulanshelikoptern flyga iväg från vårt närområde. Han hade inte det i telefonen vad jag vet. Blir lite irriterad på att jag glömde fråga hur de fick tag i mitt nummer... damn. :huvet
Registreringsnummer på hojen ger namn i fordonsregistret och sedan kolla upp gifta eller sammanboende? Ett par minuter om man använder SMS och sedan Eniro, troligen betydligt snabbare om man är polis eller ambulans och sannolikt har tillgång till bättre verktyg.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin